טור פרפורי הגסיסה של הבית היהודי והשליטה של תקווה חדשה בחינוך

במפלגת הבית היהודי מתקרבים לאמירת הקדיש האחרון על המפלגה | לאן נעלמו החוקים החשובים של בני גנץ ולמה מפלגת תקווה חדשה שולטת בחינוך בישראל? וגם, הגיע הזמן לגנות את הגינויים

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 10/12/21 09:02 ו בטבת התשפב

פרפורי הגסיסה של הבית היהודי והשליטה של תקווה חדשה בחינוך
חגית משה ונפתלי בנט, צילום: כיפה\שרון עזרן

מצבו של הבית היהודי מוסיף להתדרדר. כבר כשחתמה יו"ר המפלגה חגית משה על ההסכם מול נפתלי בנט לפיו היא תמוך בימינה ותקבל תפקיד שרה בממשלה, רבים צקצקו בכוח של חוזה עליו חותם יושב ראש ימינה. חודשים עברו, והיום במקום למנות מישהו לתפקיד בבית היהודי, מקיימים משא ומתן מול לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט במחשבה מה לעשות עם תפקיד השר שהם לא מעוניינים בו. נראה שבבית היהודי הבינו שהם יאלצו לוותר על תפקיד השר לטובת חבר הכנסת ניר אורבך.

אלא, שבמפלגתו הישנה של בנט לא מתכוונים לוותר על התפקיד ללא תמורה, ודורשים במשא ומתן "הישג" לציונות הדתית או להתיישבות. יתכן שבבית היהודי עדין לא הבינו כי סופה של מפלגת הגבאים הגיע מזמן, וחושבים שתמורה טובה יכולה לחזק את כוחם הלא נראה. שני חורים יש בגרסת הבית היהודי. הראשון, בנט יכול למנות בכל רגע שר התיישבות מטעמו, מה בדיוק הכוח שיש למפלגה שלא נראית? השני, גם אם בנט יתחייב להישג כלשהו, מי ירשום זאת לזכותם ומה ימנע ממנו לקחת את הקרדיט?

בינתיים, ניר אורבך מרוויח מהכישלון של הבית היהודי. אחרי שהתמודד מטעם בנט על ראשות המפלגה אי אז בתחילת שנת 2021 והפסיד לחגית משה, לא רק שמצא את עצמו אורבך ברשימת ימינה לכנסת וקיבל את ועדת הכנסת, הוא גם צפוי להיות שר ההתיישבות, או במילים אחרות, "מי מטעמה" של חגית משה. בינתיים אורבך ממשיך מתוך הכנסת למצוא תקציבים עבור הציונות הדתית ולתפקד כשר ההתיישבות בפועל עם שורה של הישגים, את בנט שלא ביקר חודשים ארוכים בהתנחלויות, ההתיישבות פחות מטרידה.

איפה בני

שר הביטחון בני גנץ הגיע עם פרצוף חמוץ לממשלה הנוכחית אך ניסה לנחם את האזרחים בכך שהוא בא לעבוד ולשנות, בינתיים מלבד הפנסיות המנופחות שהעניק לקציני צה"ל חקיקת הדגל של גנץ תקועה כבר חודשים ארוכים. כבר באוגוסט אושר בישיבת הממשלה חוק  הגיוס החדש של גנץ אבל שר הביטחון שנשען על סיעת רע"מ, לא יכול להחליט על מדיניות צה"ל באופן חופשי ותלוי בחסדיהם של חבורת עבאס.

צילום: David Cohen/Flash90

גם יוזמת הדגל שלו, הקמת ועדת חקירה ממלכתית לרכש הצוללות וכלי השיט לא נראית באופק, זאת על אף שלפני התקציב הבטיחו שהנושא יקודם מיד אחריו. אצל גנץ מתעקשים כי הנושא יטופל ממש בקרוב ובסביבת בנט מספרים לי על משא ומתן על שלל נושאים שנויים במחלוקת. במסדרונות הכנסת מתחילים לתהות אם גנץ מתעכב עם ועדת החקירה כחלק מהפלירטוט עם נתניהו, מהצד זה נראה שגנץ ומפלגתו מנומסים, ובזמן שחוק החשמל של רע"מ או חוקי נתניהו של סער מתקדמים במהירות, אצל שר הביטחון הסיפור תקוע.

צל"ש

לא רק מפלגת ימינה הצליחה עם מעט מנדטים למצוא סידור עבודה לרבים ברשימה, כולל ראשות ממשלה. בזמן ששרת הפנים איילת שקד מסתבכת עם יו"ר ועדת הפנים וליד טאהא עם כל הצעת חוק ימנית, במפלגת תקווה חדשה השתלטו באופן מלא על משרד החינוך. עם שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, יו"ר ועדת החינוך שרן השכל וסגן השר הצפוי מאיר יצחק הלוי, תקווה חדשה שולטים באופן מוחלט בכל ענייני המשרד. לזכותם נאמר שבינתיים גם באופוזיציה מספרים כי הם זוכים לייצוג ויחס טוב מהמפלגה בענייני חינוך.

תקווה חדשה

תקווה חדשה צילום: Olivier Fitoussi/FLASH90

טר"ש

מקווה שתסלחו לי אבל ברשותכם יש לי וידוי. אני כותב את השורות הללו כמעט יומיים אחרי פיגוע הדקירה בשכונת שמעון הצדיק בירושלים. אני משוכנע שפיגועים זה רע ובזכותנו על הארץ הזאת, אבל המרדף אחרי גינויים כבר נראה מגוחך. ח"כ מסיעת ימינה שיעסוק בעניינים חשובים בזמן פיגוע ולכן לא ימצא זמן לצייץ בתוך חמש דקות לגינוי, ישותף ברשת על ידי מתנגדי הממשלה. בואו נסכים שפיגועים זה רע ונחסוך את הצדקנות, ועל הדרך גם את מבול ציוצי הגינוי שנראים כמו העתק הדבק ומגיעים גם באיחור של שעות מרגע הפיגוע, רק כי "מי שלא מגנה מיד בוגד".