הרמטכ״ל: "לא ניתן להחלטת בית הדין הבין-לאומי לערער אותנו"

רב- אלוף אביב כוכבי מתח ביקורת חריפה על ההחלטה לחקור את חיילי צה"ל ומדינת ישראל בהאג בחשד לפשעי מלחמה: "החלטה חמורה מבחינה מוסרית"

חדשות כיפה שירה שור, חדשות כיפה 21/03/21 21:22 ח בניסן התשפא

הרמטכ״ל: "לא ניתן להחלטת בית הדין הבין-לאומי לערער אותנו"
הרמטכ"ל בטקס החלפת מפקד פיקוד דרום, צילום: דובר צה"ל

הרמטכ"ל אביב כוכבי תקף בחריפות הערב (א') את החלטת בית הדין הבין-לאומי בהאג לפתוח בחקירה פלילית נגד צה"ל ומדינת ישראל בחשד לפשעי מלחמה: "מי שהחליט לפתוח בחקירה נגד חיילי צה"ל - מנותק ופוגע בעיקרון זכויות האדם שבשמו קיבל את ההחלטה. בהאג עולם ישן, במזרח התיכון שדה טרור חדש שמראה תהום בינינו לשופטי בית הדין".

רב-אלוף כוכבי נאם בטקס החלפת מפקד פיקוד דרום, עת נכנס האלוף אליעזר טולדנו לתפקיד והחליף את האלוף הרצי הלוי, שימונה בקרוב לסגן הרמטכ"ל. בנאומו התייחס כוכבי גם לסוגיית השבויים והנעדרים של ישראל, והדגיש: "לא נאפשר שיפור משמעותי במציאות האזרחית כל עוד לא יושג פתרון להשבתם של אורון שאול והדר גולדין".

 

 

פגיעה בערכים האוניברסלים ובזכות ההגנה

"החלטת התובעת הראשית בבית הדין הבינלאומי בהאג לפתוח בחקירה נגד ישראל וצה"ל הוא קו אדום שנחצה, אך לא נמצא בידינו", אמר הרמטכ"ל. "בהמלצת רוב השופטים היא קיבלה החלטה חמורה מבחינה מוסרית. היא הפכה את היוצרות וכיוונה את ההחלטה נגדנו, הצד המוסרי והערכי, במקום לכוון את החקירה נגד העבריין שרומס את הדין הבינלאומי".

"מי שחושב למנוע מאיתנו לתקוף רקטות בתוך מרחב בנוי מאוכלס, מפקיר את אזרחינו במרחב הבנוי שלנו", אמר כוכבי. "מי שפוסל תקיפה של דירה עם מחבלים, נותן חסות לפשע נגד חיילים. מי שמתעלם ממורכבות המלחמות החדשות מעמיק את ביסוס הטרור ומי שמסרב להכיר במציאות המשתנה ולהתאים לה את הפרשנות המשפטית – פוגע בערכים האוניברסלים ובזכות ההגנה – מי שחושב כך לא ירתיע אותנו".

 

טקס החלפת פיקוד דרום

צילום: דובר צה"ל

 

הרמטכ"ל המשיך בביקורת החריפה שלו על ההחלטה ואמר כי "מי שפתח בחקירה מנותק מהמורכבות של מלחמות ההווה. אל מול המציאות הזו חובה על הקהילה הבינלאומית להתאים את דפוסי הלחימה והחשיבה ואת הדין הבינלאומי. חוקי הדין הבינלאומי לא נועדו רק למנוע פגיעה בחפים מפשע, אלא גם לאפשר לנו להגן על עצמינו. שם בהאג עולם ישן, כאן במזרח התיכון שדה קרב חדש. שדה קרב המדגיש כי תהום פעורה גם בינינו לבין שופטי בית הדין".

מלבד זאת, התייחס רב-אלוף כוכבי להוראות הפתיחה באש, ואמר כי החיילים מקבלים את הגיבוי המלא לפועלם: "אני מגבה את פעולתכם, ועומד איתכם בשורה אחת נוכח כל טענה. אני אחראי להוראות הפתיחה באש ולאופן הפעלת הכוח. אני שלחתי אתכם ואישרתי את המבצעים. אינכם לבד ולא תהיו לבד. המטה הכללי וכל הפיקוד הבכיר איתכם ולצידכם. אנחנו ביחד נעמיד כל מענה שידרש כדי להגן עליכם לתת לכם את הגיבוי הראוי לפעילותכם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן