יאיר גולן על החקירה בהאג: "אני לא ממש מתפלא"

חבר הכנסת וסגן הרמטכ"ל לשעבר אומר כי אינו חושש להתייצב בפני בית הדין בהאג, "מי שבטוח בצדקתו לא צריך לחשוש", ולא מסכים עם דברי יו"ר מפלגתו: "החלטה מאכזבת מסוכנת לישראל". על הריבונות: "סיפוח הפלשתינים הוא סוף החלום הציוני"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 07/03/21 12:16 כג באדר התשפא

יאיר גולן על החקירה בהאג: "אני לא ממש מתפלא"
יאיר גולן, צילום: Miriam Alster/Flash90

סערת דבריו של יו"ר מרצ, ח"כ ניצן הורוביץ, שצידד בפתיחת חקירת פשעי מלחמה שביצעה מדינת ישראל ברצועת עזה ויהודה ושומרון, "היה מקום להחלטה של בית הדין בהאג לחקור את ישראל" - לא שוכחת.

הורוביץ לא מתנצל: מי שגורר את ישראל לבית הדין בהאג הם נתניהו, הימין והמתנחלים

חבר מפלגתו, ח"כ יאיר גולן, התייחס הבוקר (א') לדבריו של היו"ר, ובהחלט נראה שחלק מהדברים מקובלים גם עליו בתור סגן הרמטכ"ל לשעבר. "התייחסות של ניצן הורוביץ רלוונטית אך ורק לנושא של הסיפוח. בכל מה שקשור לצה"ל, אין מקום להביא את צה"ל לבית המשפט הבינלאומי בהאג כי גם כשאנחנו עושים שגיאות בהעפלת הכוח - אנחנו יודעים לחקור את עצמנו". גולן הוסיף: "אני וניצן לא חייבים לחשוב בדיוק אותו דבר בכל דבר ועניין", את הדברים אמר ברדיו 103FM.

בראיון נוסף ב-103FM אמר גולן כי מדובר ב"החלטה מאכזבת מסוכנת לישראל. בית הדין לא הוקם בשביל עניינים אלה שיש להם יותר נופח פוליטי מאשר חקירת פשעי מלחמה. בית הדין הזה הוקם בשביל לשפוט רוצחי עמים כמו בסוריה ותימן. ישראל רחוקה מזה, אבל עם זאת אני לא ממש מתפלא, כי האופן הרשלני שבו מדינת ישראל מטפלת בנושא הפלשתיני פשוט הזמין את זה". 

גולן אמר כי אינו  פוחד מכך שייחקר בהאג: "אם אקרא לבית המשפט אעשה את המיטב שאני יודע. תמיד נקטתי לפי הכלל של הפעלת מינימום כוח הכרחי, בגישה שהגיעה למינימום נפגעים לנו ולמינימום נפגעים אזרחיים. אני לא חושש מהעניין הזה". 

אלוף פיקוד הצפון בצוק איתן, הבהיר את עמדתו: "אני מגנה את ההחלטה, וחושב שישראל לא עושה פשעי מלחמה ושאנו לא צריכים להיחקר בבית הדין הבינלאומי בהאג. אבל עם זאת, אני אומר בצורה ברורה שהעובדה שישראל לא מאפשרת שום משא ומתן מדיני בעשור האחרון תחת הנהגת נתניהו, ושאנו מעלים בדעתנו שאפשר לאמץ מן תכנית טראמפ שנעשתה במעמד שני צדדים, האמריקנים ואנחנו, אבל בלי הפלשתינים - אנו מביאים את זה על עצמנו. מה חשבנו? שהפלשתינים לא ינצלו כל כלי בינלאומי כדי לנגח את ישראל? שהאירופאים לא משתפים עם זה פעולה? ידוע שהם מתנגדים לסיפוח ורואים את מה שקורה בשטחים. אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי".

בסיום דבריו דיבר גולן על עמדתו בנושא יהודה ושומרון והפלשתינים: "אנחנו כל הזמן מתחמקים מהסוגיה המרכזית. לישראל יש שתי ברירות קשות: להיפרד מהפלשתינים או לספח אותם. סיפוח הפלשתינים הוא סוף החלום הציוני וסופה של מדינת ישראל. יצירת מציאות של היפרדות מהם תחייב אותנו לקבוע את גבולותינו בכוחות עצמנו, זה לא יהיה לפי תכנית טראמפ. זו ההכרעה החשובה ביותר לגורלה של ישראל, לצערי הימין היום עוצם את עיניו ומסרב להבין את זה".