הרפורמה של רוטמן ולוין מתקדמת: לו"ז פוליטי לשבוע הקרוב

בימים ראשון, שני ושלישי יקודמו תיקון הביקורת השיפוטית על חקיקת הכנסת וגם פסקת ההתגברות ברוב של 61 חברי כנסת | ביום רביעי יעלה למליאה "חוק דרעי 2" וגם "חוק הנבצרות" של הקואליציה; במקביל מתוכננת מחאה נרחבת

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/23 10:34 ה באדר התשפג

הרפורמה של רוטמן ולוין מתקדמת: לו"ז פוליטי לשבוע הקרוב
רוטמן ולוין, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במוצאי שבת האחרון נמשכו, זה השבוע השמיני, ההפגנות בתל-אביב ובכל רחבי הארץ נגד הרפורמה המשפטית אותה מקדמים שמחה רוטמן ויריב לוין. לקראת עוד שבוע פוליטי, עושים סדר בלו"ז לשבוע הקרוב.

ימים ראשון עד שלישי

הרפורמה המשפטית תמשיך להיות בדיון בוועדת החוקה בראשות שמחה רוטמן. הסעיף שיעלה על סדר היום הוא תיקון הביקורת השיפוטית על חקיקת הכנסת, שבמסגרתו תצומצם משמעותית הביקורת השיפוטית של שופטי בית המשפט העליון על חקיקת הכנסת. לצד זאת, בוועדה ידונו על פסקת ההתגברות שתאפשר לכנסת לחוקק מחדש חוק שנפסל בידי בג"ץ ברוב של 61 חברי כנסת.

יום רביעי

ביום זה צפויה הצבעה במליאה בקריאה טרומית על "חוק הנבצרות" של הקואליציה. כמו כן, ועדת הכנסת אמורה להחליט אילו ועדות ידונו בחוקים שעברו בטרומית בשבוע שעבר: "חוק דרעי 2" "וחוק מח"ש". לצד העבודה הפרלמנטית, מארגני המחאה מתכננים "יום שיבוש לאומי" כאשר מאות אלפי מפגינים צפויים לחסום כבישים, ולשבש את השגרה הרגילה - בזמן שהכנסת מצביעה על חוקים.

רוטמן ירכך את החוק?

על פי פרסום ב"ישראל היום", רוטמן צפוי להציע בוועדה לקדם מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת. החלופה שרוטמן צפוי להציע היא מה שמכונה המודל הבריטי או ביקורת שיפוטית מרוככת. על פי המודל הזה, רוטמן יהיה מוכן לשקול שבית המשפט יוכל להצהיר שחוק רגיל של הכנסת סותר חוק יסוד והחוק לא יבוטל אלא יחזור לכנסת שם הח"כים יוכלו לקבוע אם להשאיר את החוק כפי שהוא או לשנות את הנוסח או לחוקק מחדש.