לרוטמן ולוין אין מה להפסיד: מאחורי הימים הסוערים בכנסת

לקואליציה אין מה להפסיד מנסיונות הידברות כשבצד השני אין פרטנר | וגם, למה דווקא הרפורמה המשפטית היא הזדמנות חד פעמית לעמוד בפני המילה למצביעים בבחירות

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 24/02/23 10:32 ג באדר התשפג

לרוטמן ולוין אין מה להפסיד: מאחורי הימים הסוערים בכנסת
לוין ורוטמן, באו"ם מתריעים מהשלכות הרפורמה, צילום: יונתן סינדל/פלאש90

לשר המשפטים יריב לוין ויו"ר ועדת החוקה שמחה רוטמן אין מה להפסיד מהידברות, הם ניצחו בבחירות, הם דוהרים עם הרפורמה ההסטורית בכנסת, והם גם אלו שרוצים הידברות. בניגוד לתקשורת הניצית, ראש האופוזיציה יאיר לפיד והליבה של המפגינים.

לוין ורוטמן ממשיכים להצהיר מעל כל במה שהם רוצים הידברות, אבל עם כל הכבוד צריך להודות ביושר, אין פרטר. הרי גם אם רוטמן ולוין היו מציגים חצי רפורמה, ההתנגדות הייתה עזה, והצעקות על קץ הדמוקרטיה שנעימות ליאיר לפיד ומשרתות אותו היו נמשכות, למה שילך להצטלם עם נתניהו במגעים לפשרה? ולגבי המפגינים, ליבת המאבק אלו אותם אנשים ממחאת בלפור, המטרה היא רק להפיל את נתניהו.

יש צד שרוצה הידברות וצד שרוצה שהממשלה תיפול

למרות הסירוב של האופוזיציה להידברות שלא כוללת עצירה של החקיקה לוין ורוטמן צריכים להמשיך להדהד במרץ שהם מוכנים לפשרה, אולי אפילו לחשוף במה בדיוק הם מוכנים להתפשר. כדי שיירשם בהסטוריה, יש צד שרצה הידברות, ויש צד שרצה שהממשלה תיפול. יש צד שניצח בבחירות והעביר את הבטחת הבחירות שלו בכנסת, ויש צד שמתקשה להפנים זאת, ועל הדרך שיברחו המשקיעים, שתתבזה הכנסת ושתשרף המדינה. 

לפיד

לפיד, רוצה שהממשלה תיפול צילום: Yonatan Sindel/Flash90

גם בקואליציה מבינים שפשרה היא לא בכל מחיר, בסופו של דבר הימין ניצח בבחירות, למה להתנצל?, "בואו נחזור לביטחון העצמי לאמונה שלנו באמת הגדולה שאנחנו נושאים, באור הגדול שיש ביהדות, הרפורמה תעבור כי היא טובה", אמר השבוע סמוטריץ' ברגע של כנות.

הסוד של הרפורמה שמשרת את הקואליציה

כמו שכתבתי פה כבר לא פעם, ממשלה היא מקום שקשה להגשים בו מדיניות, אם תרצו, בית קברות לאידיאלים, קחו לדוגמא את בן גביר, הגיע לממשלה עם הרבה רצון טוב והבטחות, רבות מהן מתנפצות על קרקע המציאות, אבל הרפורמה המשפטית נושאת איתה הזדמנות נדירה, לממש הבטחת בחירות בתוך שלושה חודשים ובלי תקציבי עתק.

הרי הירי מעזה לא ייעצר, ולצערנו גם לא גל הטרור, מחירי הדירות לא ירדו כל כך מהר והריבית משתוללת. אבל בתוך שלושה חודשים יכולה הקואליציה להביא למצביעי הימין שינוי היסטורי, ולהעביר את החלקים הראשונים של הרפורמה עד פסח. השאלה אם ישימו לב שגם פסקת ההתגברות עוברת, לפני שנסיונות הפשרה מתגברים עליה. 

נתניהו, הציג את התקציב לשרים

נתניהו וליון, ממשלה היא מקום שקשה להגשים בו מדיניות | צילום: Alex Kolomoisky/POOL

גיוס מלא להתנגדות

אני תומך ברפורמה. היא דבר טוב, ואולי היה נכון לשמור על "ניטרליות" אבל ההגינות מתה מזמן, תכניות הרדיו שאתם מממנים נפתחות מדי יום עם מונולוגים על הסכנה ברפורמה, שלא לומר "המהפכה המשטרית", עיתונאים בכירים מעודדים אנשים להפגין ואחר כך נוסעים להרצות על אתיקה עיתונאית.

בבוקר יום שלישי, אחרי ליל חקיקה היסטורי בכנסת זעקו הכותרות באותם כלי תקשורת על קץ הדמוקרטיה, כאשר באותה נשימה הם מוחקים דעה של חצי עם שניצח בבחירות - באופן דמוקרטי.