שמחה רוטמן שוקל: מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת

יושב ראש ועדת חוקה, חוק ומשפט ימשיך לקדם השבוע את הרפורמה המשפטית שלו ושל שר המשפטים לוין, אך שוקל לשנות כמה סעיפים בה: בית המשפט יוכל להצהיר שחוק סותר חוק יסוד, אך הוא לא יבוטל אלא יחזור לכנסת והח"כים ידונו בו שוב

חדשות כיפה חדשות כיפה 26/02/23 07:22 ה באדר התשפג

שמחה רוטמן שוקל: מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת
שמחה רוטמן, צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בצל ההפגנות הגדולות שהתקיימו אמש (מוצאי שבת) והמחאה שעברה לפסים מעשיים, שמחה רוטמן שוקל ריכוך של הרפורמה. יו"ר ועדת החוקה יעסוק השבוע בהכנה לקריאה ראשונה של פסקת ההתגברות והיכולת של בג"ץ לפסול חוקים רגילים של הכנסת במסגרת הכנת החוק לקריאה ראשונה, ועל-פי פרסום ב"ישראל היום" הוא יציע חלופה.

המודל הבריטי

על פי הפרסום, רוטמן צפוי להציע בוועדה לקדם מודל חלופי של ביקורת שיפוטית מרוככת. החלופה שרוטמן צפוי להציע היא מה שמכונה המודל הבריטי או ביקורת שיפוטית מרוככת. על פי המודל הזה, רוטמן יהיה מוכן לשקול שבית המשפט יוכל להצהיר שחוק רגיל של הכנסת סותר חוק יסוד והחוק לא יבוטל אלא יחזור לכנסת שם הח"כים יוכלו לקבוע אם להשאיר את החוק כפי שהוא או לשנות את הנוסח או לחוקק מחדש.

ארכיון

בית המשפט העליון, ארכיון | צילום: פלאש 90

רוטמן נוטה להסכים שהצהרה שחוק סותר חוק יסוד תיעשה רק ברוב של 5־7 שופטים. רוטמן ידון גם בקידום הביקורת השיפוטית החזקה יותר שעברה בשבוע שעבר בקריאה טרומית, שלפיה בית המשפט יכול לפסול חוקים רגילים של הכנסת ברוב של פה אחד בלבד, כלומר רק ברוב של 15 שופטים מתוך הרכב מורחב, וכן שהכנסת תוכל לקבוע הוראת התגברות לחוק רגיל ברוב של 61 ח"כים גם אם הוא סותר חוק יסוד. רוטמן ידון באפשרות להוריד את מספר השופטים שיוכלו לפסול חוק רגיל ברוב של 13 שופטים כפשרה בין ההצעה שלו של 15 להצעת לוין שרצה 12.

הפגנה סוערת בתל אביב, אם הגיע לביתו של רוטמן בעיצומה של השבת

נזכיר כי אמש (מוצאי שבת) התקיימו הפגנה סוערת במיוחד בתל-אביב, והיא כללה עימותים קשים עם שוטרים ואף ונדליזם על איילון בדמות מדורה על הכביז וצביעת הכיתוב "ביבי בוגד" עליו. בתוך כך, בשבת האחרונה הגיע אדם מחופש לדתי אל היישוב הדתי פני קדם, בו מתגורר רוטמן, ושאל את תושבי המקום אודות מיקום ביתו של יו"ר ועדת חוקה. בסופו של דבר דבר מאבטחים עצרו אותו.