"האמריקאים מדברים איתי כל הזמן ומבועתים ממה שקורה בישראל וגם אני"

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אומר כי ארצות הברית תטיל וטו בהצבעה הקרובה באו"ם, אך בפעם הבאה כבר לא: "זה קרה לנו בעבר עם החלטה 2334 על ההתנחלויות" | על הרפורמה במערכת המשפט: "לא מנהלים משא ומתן כשאקדח צמוד לרקתך"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/02/23 08:29 כח בשבט התשפג

"האמריקאים מדברים איתי כל הזמן ומבועתים ממה שקורה בישראל וגם אני"
יאיר לפיד | , צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יו"ר האופוזיציה ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הציג בשבוע שעבר את המתווה שלו שאולי יוביל לפתרון המשבר בעקבות הרפורמה במערכת המשפט של השר יריב לוין. "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה", כתב לפיד. הבוקר (א') הוא התייחס לדברים שהציג, בהם לא תמכו נשיא המדינה יצחק הרצוג ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. 

"אנחנו מאבדים את הרעיון של עם אחד ואנחנו מאבדים את ארצות הברית"

תחילה התייחס לפיד בראיון ל"כאן רשת ב", לביקורת האמריקאית על הרפורמה ולאפשרות שלא יטילו וטו בהצבעה באו"ם נגד החלטת ישראל להסדיר תשעה מאחזים: "הם יטילו וטו אבל בפעם הבאה כבר לא. זה כבר קרה לנו בעבר עם החלטה 2334 על ההתנחלויות ב-2016 שהאמריקאים לא אהבו אז את ההתנהלות של הממשלה והחליטו לא להטיל וטו. אנחנו מאבדים את ארצות הברית", קבע לפיד. "אנחנו מאבדים את הרעיון של עם אחד. אנחנו פוגעים בכלכלה ואנחנו מאבדים את ארצות הברית".  

על הטענה שאמריקאים מתערבים בענייניה הפנימיים של ישראל, אמר לפיד: "אנחנו מבקשים מהאמריקאים להתערב בענייני ישראל יום-יום שעה-שעה כבר 74 שנה. אתה יכול להגיד לצד החיובי -  מתווה הסיוע שגורם להם לתת לנו 38 מיליארד דולר או לשתף איתנו פעולה עם כיפת ברזל, זה גם כביכול התערבות בענייניה הפנימיים של ישראל. האמריקאים אומרים לנו באופן ברור 'החברות איתנו, הברית הקרובה הזו מבוססת על ערכים דמוקרטיים משותפים ואם אתם לא תאחזו בערכים הדמוקרטיים האלה - גם החברות תיגמר'. זה לא סוד". לדבריו: "הם כמובן מדברים איתי כל הזמן ומבועתים ממה שקורה במדינת ישראל וגם אני".

"שיעצרו לפני הקריאה הראשונה את החקיקה"

בטרם הסביר את דרישתו להפסקת חקיקה ל-60 יום, אמר לפיד: "אני רוצה לחיות בדמוקרטיה מתוקנת ואני רוצה לחיות המדינה שבה עם ישראל הוא עם אחד, ואם הם ימשיכו את מה שהם עושים עכשיו כל זה יתפורר על ראשנו. זו היתה קריאת חירום. אני מוכן לדבר על הכל אבל שיעצרו לפני הקריאה הראשונה את החקיקה. אחרי שיעבירו קריאה ראשונה, בכל רגע נתון לא מוצא חן בעיני משהו שנאמר בבית הנשיא - הם יחזרו לכנסת ובשש שעות יגמרו את כל החקיקה. לא מנהלים משא ומתן כשאקדח צמוד לרקתך".

יו"ר יש עתיד הציג שלושה סיכונים: "הראשון זה שנפסיק להיות עם אחד, זה כבר קורה לנגד עינינו. השני הוא שהכלכלה תיפגע, והדבר השלישי זה היחסים מיוחדים עם ארצות הברית שעם זה התחלתי".