יאיר לפיד רוצה פשרה כמו שבנימין נתניהו רוצה רפורמה

יריב לוין טעה בדרך הצגת הרפורמה במערכת המשפט, ועדיין צריך להעביר אותה בהידברות אמיתית תוך פשרות בסעיפים פחות חשובים | הצהרות העבר הרחוק והקרוב כמו הצהרות מההווה מלמדות: לפיד ממש לא רוצה פשרה | להיכן נעלם נתניהו?

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 19/02/23 00:49 כח בשבט התשפג

יאיר לפיד רוצה פשרה כמו שבנימין נתניהו רוצה רפורמה
לפיד ונתניהו, צילום: Flash90

ב-4 לינואר 2023 הציג שר המשפטים יריב לוין את תכניתו לשינויים במערכת המשפט. לוין לא חשף יותר מדי ואני לא מבין יותר מדי במשפטים, אבל מה שאני כן מבין זה שבחודש וחצי האחרון אני מתלבט מה אני חושב על השינויים המוצעים וכיצד יש לנהוג בהם. דבר נוסף שאני מבין זה שיו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ממש לא רוצה פשרה. 

הרפורמה צריכה לעבור

אחרי עשרות סבבי בחירות העם אמר את דברו ובחר בממשלה ימנית, יש שיגידו "ימין על מלא". על הרפורמה דובר מספר פעמים והיא היתה מרכזית מאוד במערכת הבחירות האחרונה. "אני מאמין גדול בזה שמערכת המשפט זקוקה לשינוי יסודי ועמוק, שינוי מערכתי", אמר לוין ב"עכשיו 14" חודש לפני שנפלה ממשלת לפיד. לוין דיבר על שינוי שיטת בחירת השופטים ועל העברת חוק יסוד החקיקה שכולל גם פסקת התגברות.

כחלק מקמפיין הבחירות שלה, הציגה הציונות הדתית את תכנית "חוק וצדק" לשינויים במערכת המשפט. בקמפיין הבחירות של הליכוד הוזכרו מספר פעמים תיקונים במערכת המשפט, ובקמפיינים של יהדות התורה וש"ס נראתה תמיכה מוחלטת בפסקת התגברות בשל סוגיית גיוס חרדים לצבא ופסיקות בענייני דת. כאמור, הרפורמה דוברה מספיק לפני הבחירות ומכאן שממשלת הימין על מלא מחויבת להגשימה עבור מיליוני בוחריה.

האם זה אומר שצריך לרמוס את מיליוני המתנגדים? ודאי שלא.

האם זה אומר שצריך לקיים משאל עם על הרפורמה כמו שהציע לפיד? ודאי שלא, הרי לפיד עצמו לא עשה משאל עם על מחטף ההסכם הימי עם לבנון. עזבו משאל עם, קראו מה הוא אמר ימים לפני החתימה: "לאור ההתנהגות המופקרת של האופוזיציה - החלטנו לא להביא את ההסכם להצבעה בכנסת". לפיד רמס את הכנסת וחבריה מהגוש הלאומי.

האם זה אומר שצריך לקיים משאל עם על הרפורמה כמו שהציע לפיד? ודאי שלא, הרי לפיד עצמו כתב שנה אחרי הגירוש שלפניו כזכור - לא היה משאל עם: "זה מעולם לא היה קשור לפלשתינים, לשאיפה להסדר שלום, לתשישותו של צה"ל או לכל אחד מן ההסברים שניתנו לנו. המניע היה אחר לגמרי - הפרת האיזון העדין בין חברת המתנחלים לבין החברה הישראלית. הוחלט ללמדם שיעור בצניעות, ואולי גם בדמוקרטיה", כך אמר לפיד על ההתנתקות. 

אז הרפורמה צריכה לעבור ולא דרך משאל עם. איך כן? לאחר שלוין הכריז על הרפורמה הוא היה צריך לקבוע שהיא תעבור בחקיקה ומיד לאחר מכן לקרוא להידברות על הסעיפים שפחות דחופים לתיקון, הסעיפים שבהם יש מקום לפשרות. לא כך קרה אבל עוד לא מאוחר. צריך לזכור שאנחנו עם אחד וצריך להגיע לפשרה בסעיפים הפחות דחופים. בלי התערבותו של לפיד. 

לפיד לא רוצה פשרה 

קראו שוב את הציטוט של לפיד מ-2006 שהבאתי כמה שורות למעלה. קראתם? עכשיו קראו שוב את הדברים שאמר בטרם חתם על הסכם הגז שהבאתי גם כן. ועכשיו לדברים שאמר השבוע על ניסיונות הפשרה: "נקודת הפתיחה היא הודעה על עצירת החקיקה ל-60 יום לפני הקריאה הראשונה". בקיצור, הבן אדם רוצה הכול חוץ מפשרה. 

הבנו שיו"ר האופוזיציה לא רוצה פשרה, אבל איפה ראש הממשלה נעלם? קולו כמעט ולא נשמע בנושא, ועד שקולו נשמע הוא זורק את האחריות על יריב לוין. זה מה שהוא עצמו אמר בישיבת הליכוד לפני כשבועיים: "הנשיא הרצוג פנה אליי בעניין הרפורמה ואמרתי לו שהכתובת לעניין הזה היא שר המשפטים יריב לוין. הוא שחזה, הוא שהכין והוא שמעביר יחד עם יו"ר ועדת החוקה בכנסת את הרפורמה הזאת להשלמה" (כך חשף העיתונאי יהודה שלזינר).

הפעם האחרונה שנתניהו התייחס לרפורמה היתה בצורה עקיפה לאחר מופע האימים של האופוזיציה בדיוני ועדת החוקה ביום ראשון האחרון, ולאחר ההסתה של רון חולדאי. זה היה בציוץ בחשבון הטוויטר שלו. אם נתניהו היה רוצה רפורמה היינו שומעים על כך ממנו ובאופן מוחלט. בקיצור, נתניהו רוצה רפורמה כמו שלפיד רוצה פשרה.