לאחר 669: צה"ל צפוי לשלב נשים ביחידה מיוחדת נוספת

צה"ל צפוי למסור לבג"צ את החלטתו בעניין שילוב לוחמות במספר יחידות קרביות, כולל יחידת יהל"ם, וכפי הנראה הן ישולבו במחלקה ייעודית לבנות בלבד. בצבא בוחנים מה תהיינה הדרישות מהמגויסות וכמה משקל יותר להן לשאת | בחודש שעבר הוחלט: נשים יוכלו להתגייס ל-669

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 06/06/22 08:49 ז בסיון התשפב

לאחר 669: צה"ל צפוי לשלב נשים ביחידה מיוחדת נוספת
לוחמי יהל"מ, צילום: דובר צה"ל

צה"ל מתכוון להודיע כי בכוונתו לפתוח את יחידת ההנדסה למשימות מיוחדות (יהל"ם) לשירות נשים, כמו גם שירות באחת מחטיבות החי"ר. ככל הנראה ועל פי המסתמן המתגייסות ישובצו במחלקה ייעודית לנשים בלבד ויצורפו לפלגת סילוק הפצצות (הס"פ) ביחידה. צה"ל טרם אישר את הדברים באופן רשמי, אך זה הכיוון - כך פורסם הבוקר (ב') ב"ישראל היום".

על פי הפרסום, בימים אלה מתקיימת בנושא עבודת מטה ייעודית בצבא, שבוחנת בין היתר את רמת הכשירות הנדרשת מהחיילות, שצפויה, בין היתר, להגדיר את המשקל שיהיה מותר להן לשאת.

"בלחצים חוזרים ונשנים של ארגוני הפמיניזם הרדיקלי, צה"ל נפגע מבצעית, חברתית והלכתית", אומרים הבוקר בארגון תורת לחימה. "לפני עשור, ב-2012 הוכנסו נשים לחיל הנדסה, רק לגדודי האב"כ ואפילו לא לגדודים הרגילים ("פלסים") - קל וחומר שלא עלה על הדעת להכניס נשים ליחידה המיוחדת יהל"ם. הניסוי לא עלה יפה וקצין הנדסה ראשי דאז החליט להפסיק את הגיוס. כיום לא רק שקצין חיל ראשי אינו יכול לקבל החלטה כזו, גם רמטכ"ל אינו יכול מבלי שאותם ארגונים הרסניים יכפו אותו להכניס נשים ליחידות אלו באמצעות בג"ץ".

יהל"מ (הוגים יהלום) - יחידה הנדסית למשימות מיוחדות, היא יחידת עילית בצה"ל המשתייכת לחיל ההנדסה הקרבית. היחידה מוכשרת גם כיחידת קומנדו מובחרת אף על פי שאינה שייכת לחיל הרגלים. היחידה היא הסמכות ההנדסית הגבוהה ביותר בצה"ל ובעלת יכולות מיוחדות רבות הכוללות, בין השאר, פריצה הנדסית, חבלה התקפית, חבלה וסילוק פצצות, קומנדו הנדסי ולוחמת מנהרות.

כך נראית יחידת יהל"ם מבפנים:

מסלול הכשרת לוחם ביחידת יהל"ם

ההצטרפות ליחידה אפשרית רק עבור מי שהתגייסו לחיל ההנדסה הקרבית. במהלך הטירונות בחיל, יכול כל חייל לגשת למיון יהל"ם בבהל"ץ. אורך הגיבוש - חמישה ימים ורק המתאימים ביותר עוברים הלאה ומתקבלים ליחידה. לפני הגעתם ליחידה ממשיכים החיילים שעברו את הגיבוש בהכשרתם בטירונות במחלקה אורגנית אשר תמשיך ליהל"ם.

אורך המסלול - כשנה וארבעה חודשים, והוא כולל, מלבד הכשרה מקצועית בתחומי ההנדסה הקרבית המיוחדת, גם הכשרת קומנדו מתקדמת: חי"ר בסיסי ומתקדם, קליעה, הישרדות, ניווט, קרב מגע, לוחמה בטרור, לוחמה זעירה, צניחה, טיפוס גלישה וחילוץ ולוחמה בשטח בנוי.

המסלול האחוד מורכב משלושה שלבים: שלב הטירונות, שלב אימון היסוד והשלב הפיקודי. בתום שלב הפיקוד, לאחר שנה בצה"ל, מוסמכים הלוחמים כמפקדים וכ"לוחם יהל"ם שלב 09". בסוף שלב זה מוענקת להם דרגת הסמל. אחרי שנה של אימונים אחודים לכולם, ממוינים הלוחמים לפי כישוריהם להכשרות ייעודיות על פי מסלולי הפלגות הלוחמות: "יעל", ס"פ, "סמור" ו"מדרון מושלג". ההכשרה הייעודית נמשכת כארבעה חודשים, ולאחריה, מוסמכים הלוחמים כ"לוחם יהל"ם שלב 10" במגמה בה הם סיימו את הכשרתם. 

צעד דרמטי: לוחמות יוכלו להתגייס ל-669

בסוף החודש שעבר, בעקבות עתירות לבג"צ, הרמטכ"ל רא״ל אביב כוכבי, אימץ את המלצת מפקד חיל האוויר, אלוף תומר בר, באשר לשילוב נשים בתפקידי לחימה ביחידת החילוץ המיוחדת 669 - חיל האוויר יפתח את שעריו בפני נשים למיון לתפקידי לוחמה ביחידה המיוחדת 669.

המיונים ליחידה 669 יתאפשרו על פי הדרישות המבצעיות הקיימות כיום, שנקבעו בהתאם להוראות קצין הרפואה הראשי, קצין החי"ר והצנחנים הראשי והגדרות כנף 7 - כנף כוחות אוויר מיוחדים. כלל המתמיינים יידרשו לעמוד בתנאים המבצעיים, במיון ובהכשרה, על מנת לוודא שהיחידה ממשיכה לעמוד במשימותיה המבצעיות ובאיכות הנדרשת. 

 

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן