ראש בראש: רבני הציונות הדתית נגד צה"ל

מהר המור ועד ישיבות הגוש - רבנים מכל קצוות הציונות הדתית חתמו על מכתב מחאה חריף, המזהיר את צה"ל מהפיכת היחידות הקרביות למעורבות: "צה"ל ייהפך לצבא שבטים, יש לשמור על אחדות צה"ל ועל אחדות העם"

נועה שטרנברג נועה שטרנברג, חדשות כיפה 02/06/22 20:41 ג בסיון התשפב

ראש בראש: רבני הציונות הדתית נגד צה"ל
אילוסטרציה, צילום: Hadas Parush/Flash90

במכתב מיוחד שמתפרסם הערב (ה') וחתום על ידי רבני הציונות הדתית, מתריעים רבנים בכירים מפני פילוג צה"ל והפיכתו לצבא שבטים. מנעד רחב של רבנים חתום על המכתב, מהקצה השמרני של הציונות הדתית ועד הליברלי. הרב יגאל לוינשטיין ממכינת עלי לצד הרב יהודה גלעד מרבני הקיבוץ הדתי, הרב יהושע שפירא מהקולות הבולטים של הזרם השמרני לצד הרב אוהד טהרלב ראש מדרשת לינדנבאום שבוגרותיה מתגייסות לצה"ל. 

הרבנים אומרים כי איחוד נדיר וחריג זה מלמד על עומק השבר שבין הנהגת הציונות הדתית לבין קברניטי צה"ל. הרבנים מוטרדים מהדרת דתיים זוחלת שהגיעה כעת לשיא בסגירת כמעט חצי מצה"ל בפני חיילים שומרי הלכה לאחרונה. הדוגמא הבולטת ביותר היא חיל התותחנים, אשר שמר במשך שנים על גדודים מגדריים לצד מעורבים, זאת עד לכניסתו של כוכבי לתפקידו, אז הפכו גם הם למעורבים. כיום מודרים דתיים כליל מחיל התותחנים, ושיעורם בו עומד על אחוזים בודדים בלבד, בניגוד מוחלט לשיעורם בשאר המערך הקרבי.

"שירות זה יביא למצבים האסורים על פי ההלכה"

הרבנים חוששים מתהליך דומה שיקרה במערך החי"ר בשל הקמתן של יחידות מעורבות בחטיבות המתמרנות. במכתב הפתוח לרמטכ"ל נכתב "לאור ניסיוננו כחיילים ומפקדים בכוח הלוחם והעורפי של צה"ל, אנו סבורים שחיילים דתיים המקפידים על ההלכה אינם יכולים לשרת ביחידה קרבית מעורבת, גברים ונשים יחדיו; שירות זה יביא בסבירות גבוהה למצבים האסורים על פי ההלכה".

הם חוששים מאוד מ"החלטתו המסתמנת של הרמטכ"ל להוסיף על המערכים המעורבים כיום עוד מערכים מעורבים נוספים בחטיבות החי"ר" שלדבריהם "מקרבת אותנו מאוד לצבא של שבטים נפרדים."

הרבנים חותמים את המכתב בקביעה כי "אם בחלק מהמערכים הקרביים דתיים יהיו מודרים, ואם במערכים האחרים אחוז הדתיים יהיה גבוה במיוחד, צה"ל יהפך לצבא שבטים" וקוראים לרמטכ"ל אביב כוכבי "להימנע מצעדים מסוכנים אלו, ולשמור על אחדות צה"ל ועל אחדות העם, לפי הנהלים שהיו מקובלים בצה"ל מאז ומעולם." 

הרבנים החתומים:

הרב חיים דרוקמן      ראש ישיבת אור עציון, וראש מרכז ישיבות בני עקיבא
הרב חננאל אתרוג     ראש ישיבת שבי חברון
הרב אמנון בזק         ישיבת הר עציון
הרב עמיחי גורדין      ישיבת הר עציון
הרב יהודה גלעד       ראש ישיבת הקיבוץ הדתי מעלה גלבוע
הרב יהושע ויצמן       ראש ישיבת מעלות, וסגן ראש מרכז ישיבות בני עקיבא
הרב אוהד טהרלב     ראש מדרשת לינדנבאום
הרב יגאל לוינשטיין    ראש המכינה הקדם צבאית בני דוד עלי
הרב יעקב מדן          ראש ישיבת הר עציון
הרב זלמן מלמד        ראש ישיבת בית אל
הרב חיים נבון           מדרשת לינדנבאום, המדרשה בבר אילן, ישיבת הר עציון 
הרב מאיר נהוראי      מדרשת מגדל עוז, ויו"ר ארגון רבני בית הלל
הרב אלי סדן            ראש המכינה הקדם צבאית בני דוד עלי
הרב יהושע שפירא    ראש ישיבת רמת גן
הרב אורי שרקי         מכון מאיר

תגובת דובר צה״ל:

"צה״ל כצבא העם משלב בשורותיו את כלל חלקי החברה הישראלית, ומאפשר לכלל משרתיו לשמור על אורח חייהם ואמונתם.

בנושא שילוב נשים בתפקידי לחימה נוספים נערכה בחינה מקיפה על ידי צוות מקצועי. הצוות המקצועי העביר לרמטכ"ל את מסקנותיו והמלצותיו בעניין. השבוע המדינה וצה"ל ביקשו מבג"ץ, בהסכמת העותרות, ארכה בת שבוע, על מנת להשלים הדרוש להגשת ההודעה המעדכנת בעתירה העוסקת בשירות נשים בתפקידי לחימה בצה"ל".