בלעדי "אווירה של להיות יפות ומסודרות": הדרישה הסקסיסטית של חיל האוויר מהמדריכות

למרות הניסיונות לקדם את השיוויון בין נשים לגברים בצה"ל, נראה כי מסורות מיושנות עדיין נותרו בצבא. מדריכות סימולטור טיסה בחיל האוויר מספרות כי הן מחויבות ללבוש מדי א' בלבד בזמן אימון של הטייסים: "זה רדוד. בשאר הצבא בכלל לא צריך"

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 02/06/22 14:11 ג בסיון התשפב

"אווירה של להיות יפות ומסודרות": הדרישה הסקסיסטית של חיל האוויר מהמדריכות
מדריכת סימולטור על מדי א', אילוסטרציה, צילום: דובר צה"ל

בשנים האחרונות צה"ל עורך שינויים רבים סביב סוגיית שילוב נשים בצבא. רק בשבוע שעבר קיבל הרמטכ"ל אביב כוכבי את המלצות הצוות הצה"לי להקים צוות לוחמות ביחידת החילוץ וההצלה המיוחדת "669", ואף להקים מסגרת של נשים לוחמות באחת מחטיבות החי"ר. מהלך זה הצטרף לאחד האירועים המשמעותיים שקידמו את שילוב הנשים בצה"ל - "בג"ץ אליס מילר" ב-1995, שפתח לנשים את האפשרות להתמיין לקורס טיס. מאז, צה"ל בכלל וחיל האוויר בפרט, המשיכו לשלב נשים בתפקידים רבים, אך כנראה שיש מסורות מיושנות ותפיסות מוטעות ושוביניסטיות שנשארו שם עד היום. 

עדויות של חיילות המשרתות כמדריכות סימולטור בבסיסי חיל האוויר שהגיעו לחדשות כיפה, מתארות סיטואציות לא נעימות בתוך מתקני האימונים. המדריכות שמפעילות את סימולטורי הטיסה ואחראיות לאימון הטייסים בטייסות השונות, מספרות כי הן מחויבות בפקודה ללבוש מדי א' במהלך האימונים לטייסים, זאת בניגוד לשאר מדריכות הסימולטורים בצה"ל שמורשות להסתובב עם מדי ב' במהלך האימונים. מבדיקה שערכנו עולה כי הפקודה קיימת אך ורק במאמני הטיסה המדוברים ואפילו לא בכל חיל האוויר, מאחר ובסימולטורים של מערך ההגנה האווירית השייכים לחיל, המדריכות לובשות מדי ב'.

"האווירה היא להיות יפות ומסודרות"

הדרישה של חיל האוויר ממדריכות הסימולטור מעוררת כעס ותמיהה גדולה, בעיקר בשל העובדה שידועה לכל חייל וחיילת בסדיר ובמילואים שמדי א' לא נוחים בלשון המעטה, לא גמישים וצמודים, בטח בהשוואה למדי הב' שמאפשרים עבודה בקלות ומאווררים יותר. 

ט', מדריכת סימולטור ותיקה באחד מבסיסי חיל האוויר מספרת: "זה לא פורמלי. זאת לא הנחייה שאמרו 'אתן חייבות להיות על מדי א' כי צריך שתהיו יפות מול הטייסים'. נימקו את זה בכך שמדובר בתפקיד ייצוגי". 

"האווירה היא להיות יפות ומסודרות", טוענת י', מדריכת סימולטור נוספת שמדגישה כי, "לטייסים לא אכפת כי הם עצמם באים עם סרבל. גם הקצינים אצלנו מגיעים עם סרבל לעומת הקצינות שמגיעות על מדי א' - זה חוסר שיוויון". 

"הטייסים לא מבקשים מאיתנו", מבהירה ט', אך מדגישה כי הדרישה להסתובב עם מדי הא' הצמודים יוצרים חוסר נוחות ואי נעימות גדולה: "באווירה מרגישים שהם רוצים שנהיה יותר מסודרות. התפקיד שלנו לא דורש שנהיה על א', זה מרגיש רדוד. עובדה ששאר מדריכות הסימולטור בצה"ל לא שמות מדי א' בזמן אימון". 

אתן מרגישות תחושות לא נעימות ופוגעות?

"כן, כי בתפקידים אחרים, דומים לשלנו, יכולים להסתובב על ב' והם תמיד בשוק מאיתנו. יש פה משהו סקסיסטי".

טייס מתרגל בסימולטור טיסה

טייס מתרגל בסימולטור טיסה צילום: דובר צה"ל

בשיחה עם החיילות עולה כי הפקודה המחייבת ללבישת מדי א' באימונים עם הטייסים קיימת כבר שנים ארוכות ויש להניח שמדובר במסורת ישנה שהשתרשה עוד בימים שקדמו למהפכת ME TOO ולמודעות הגבוהה לנושא. אך כעת, ב-2022, השארת הנוהל במצבו מקבע התנהגות שוביניסטית ולא ראויה לחברה הישראלית ולה לצה"ל.

דובר צה"ל: "אם תתקבל בקשה היא תשקל באופן מכבד וענייני"

העברנו את הטענות לדובר צה"ל, שם בחרו לטעון כי מדובר בסטנדרט אחיד, למרות שאין הדבר כך: "משרתים ומשרתות אשר מבצעים ומבצעות תפקידים בסביבת עבודה ממוזגת בשדה ובמטה וללא קשר למגדר, נדרשים לשרת על מדי א' מתוך הדרישה לייצוגיות במסגרת תפקידם. נציין כי סביבת העבודה של חיילים וחיילות בתפקיד הדרכת סימולטור הינה ממוזגת ונעימה. במידה ונדרשות לבצע שמירות, תורנויות או כל עבודה בחוץ הן זכאיות ואף צריכות ללבוש מדי ב'. לא מוכרת בקשה ואם תתקבל תישקל באופן מכבד וענייני", מסרו בצה"ל.