יום העצמאות 2022: אלה הזוכים בפרס ישראל

עשרה חתנים וכלות נבחרו על ידי ועדות האיתור ושרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון ויקבלו את הפרס הנחשב במוצאי יום העצמאות ה-74 | עושים לכם סדר ברשימת הזוכים המלאה

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/05/22 19:09 ד באייר התשפב

יום העצמאות 2022: אלה הזוכים בפרס ישראל
אביהו מדינה ועוד תשעה, צילום: Moshe Shai/FLASH90

היום היה יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל שנחגג כמיטה המסורת בטקס משואות חגיגי, כינוס לחיילים המצטיינים בבית הנשיא וחידון התנ"ך העולמי לנוער. חתימת היום תתרחש עם טקס הענקת פרסי ישראל לחתנים והכלות שנבחרו על ידי ועדות האיתור ושרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון. אלה עשרת הזוכים בפרס הנחשב. 

1. פרופ' ימימה בן מנחם

פרופ' בן מנחם נבחרה לכלת פרס ישראל לחקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות. מנימוקי הוועדה: פרופ' ימימה בן-מנחם מהאוניברסיטה העברית היא מההוגות המובילות בארץ ובעולם בפילוסופיה של המדע. מחקריה השונים מגלים פרויקט רחב-היקף שתכליתו להראות כיצד חופש הוא אפשרי בתוך עולם מדעי ובמסגרת השיטה המדעית. ספריה ומאמריה התפרסמו בבמות החשובות ביותר, והיא התארחה במוסדות אקדמיים מובילים בחו"ל".

2. פרופ' רות ברמן

פרופ' ברמן נבחרה לכלת פרס ישראל לחקר הבלשנות העברית והכללית. מנימוקי הוועדה: "היא בלשנית בעלת מוניטין בין־לאומיים שהישגיה הבלתי רגילים זכו להכרה גם בארץ וגם מחוצה לה. בעלת תואר דוקטור של כבוד מאוניברסיטת חיפה, וחברת כבוד של האגודה האמריקנית לבלשנות ושל האגודה לרכישת השפה הספרדית. פרופ' ברמן היא מומחית בחקר התחביר והמורפולוגיה של העברית החדשה ומחקריה בתחום זה הציגו בפני בלשנים בעולם את העברית החדשה, ובמיוחד את מערכת הצורות שלה, בהקשר טיפולוגי. בהמשך דרכה היא הפנתה את עיקר מרצה וכישרונה לשאלות של התפתחות השפה במהלך חיי האדם, לרכישת שפת אם וללשון הילדים. בשדה מחקר זה קנתה לה פרופ' ברמן שם עולם, במיוחד בהבנת האיזון בין האוניברסלי לבין הייחודי לכל שפה בהתפתחות יכולת ההפקה של טקסטים נרטיביים. היא העמידה דור של חוקרים ומחקריה, תובנותיה ושיטות העבודה שפיתחה משמשים כיום תשתית למחקרי התפתחות שפה בכל העולם".

הזוכים והזוכות בפרס ישראל

הזוכים והזוכות בפרס ישראל צילום: משרד החינוך

3. פרופ' שמעון שמיר

פרופ' שמיר נבחר לחתן פרס ישראל בחקר מדעי המזרח הקרובמנימוקי הוועדה: "פרופ' שמיר הניח את היסודות האקדמיים לחקר ולימוד ההיסטוריה של המזרח התיכון בן זמננו בישראל. פרסומיו הרבים, ספרים ומאמרים, פרוסים על פני נושאים מגוונים ביותר, החל מההיסטוריה של סוריה העות'מנית במאה ה- 18 וגמור במחקרים על מצרים המודרנית והמחשבה הערבית בת דורנו. לפרופ' שמיר תרומה ייחודית בקידום יחסי ישראל-ערב. הוא הקים את המרכז האקדמי הישראלי בקהיר ומכוני מחקר נוספים. כיהן כשגריר ישראל במצרים ובירדן וקידם את יחסי ישראל עם שכנותיה ".

4. פרופ' יהושע זק

פרופ' זק נבחר לחתן פרס ישראל בחקר הפיזיקה והכימיה. מנימוקי הוועדה: "פרס ישראל מוענק לפרופ' יהושע זק עבור פיתוח כלים מתמטיים כגון 'התמרת זק' ו'מופע זק' המשמשים לפיענוח תופעות הולכה חשמלית בשדה מגנטי. כלים אלה מאפשרים ניבוי של חומרים בעלי תכונות ייחודיות לבניית התקנים אלקטרוניים. תרומותיו המדעיות משמשות וישמשו להבנת הכימיה והפיזיקה של החומר". 

5. פרופ' מוסא יודעים

פרופ' יודעים נבחר לחתן פרס ישראל בחקר מדעי החיים. מנימוקי הוועדה: "פרס ישראל מוענק לפרופ' מוסא יודעים על הישגיו המדעיים החלוציים, פורצי הדרך, בתחום הנוירו-פארמקולוגיה. פרופ' יודעים הינו מחלוצי חקר תפקוד הברזל במוח במצבי עקה ובתהליכי ניוון מוחי. פרופ' יודעים, יליד טהרן, העמיד דורות של סטודנטיות וסטודנטים לתארים מתקדמים אשר רבים מהם תופסים עמדות מפתח באקדמיה ובתעשיית הביוטכנולוגיה בישראל פרסומיו זכו להוקרה בין לאומית רחבה וזיכו אותו בפרסים רבים".

6. עודד קוטלר

קוטלר, שזכור בעיקר בשל "נאום הבהמות" שהפנה כלפי הציבור הימני והמסורתי, נבחר לחתן פרס ישראל באמנות הבמה, תיאטרון ומחול. מנימוקי הוועדה: "פרס ישראל מוענק למר עודד קוטלר על פועלו והישגיו פורצי הדרך בתחום התיאטרון הישראלי כשחקן, במאי ומנהל אומנותי. קוטלר ייסד וניהל ויצר מסגרות חלוציות, שנתנו מקום למגוון קולות, הרחיבו את גבולות הרוח הישראלית, ואפשרו את התפתחותה ושגשוגה של המחזאות הישראלית המקורית. קוטלר שמופיע, בהצלחה ובכישרון מרובים, על הבימות שלנו כבר יותר מששים שנה ממשיך לחדש, לרענן ולהעשיר עד היום את הסיפור הישראלי".

עודד קוטלר, זכה למרות הסערה

עודד קוטלר, זכה למרות הסערה צילום: Miriam Alster/Flash90

7. אביהו מדינה

מדינה, אחד הפזמונאים המובילים בישראל בעשורים האחרונים, נבחר לחתן פרס ישראל בתחום הזמר העברי. מנימוקי הוועדה: "פרס ישראל מוענק ליוצר, המשורר, המלחין והזמר אביהו מדינה שהביא לפריצת דרך משמעותית במוסיקה הישראלית, על יצירתו המשובחת והאיכותית ומאבקו העיקש ורב השנים. אביהו האמין כי חופש הביטוי, חופש היצירה וחופש העיסוק הן מסוג הזכויות והחירויות שחובה להילחם עליהן על מנת לבסס תחושת שייכות ושותפות לכל זרם תרבותי בחברה הישראלית הדמוקרטית המתהווה. את מרבית זמנו הקדיש אביהו למען פיתוחו וביסוסו של סגנון המוסיקה הישראלית הנובע מתוך שורשים יהודיים מסורתיים ותרבותיים". 

8. פרופ' יורם פלטי

פרופ' פלטי נבחר לחתן פרס ישראל בתחום היזמות וחדשנות טכנולוגית. מנימוקי הוועדה: "פרופ' יורם פלטי פיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן, הטיפול אינו פולשני ובעל רמת סלקטיביות גבוהה. סיפורו האישי מעורר השראה, פריצת דרך זו חייבה חשיבה מחוץ לקופסה, אמונה בדרך וחייבה את פרופ' פלטי להתמודד ולשנות אמונות ותפיסות קיימות בתחום. בימים אלו פועל פרופ' פלטי להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לטיפול בסוגים נוספים של מחלת הסרטן".

9. איזי שרצקי

שרצקי, בעליה של קבוצת הכדורגל עירוני קריית שמונה, נבחר לחתן פרס ישראל במפעל חיים תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. מנימוקי הוועדה: "פרס ישראל מוענק למר איזי שרצקי על תרומתו ארוכת השנים למערכות החיים בפריפריה הצפונית בתחומי: החינוך, התרבות, הרווחה, הפנאי, הספורט והקהילה. קשר של שותפות, בראיית טובתם של ילדי הצפון וקו העימות. הקמת ושיפוץ מתנ"סים, גנים ובתי ספר, מרפאות, טיפוח התיאטרון, הספורט, משלחות של בני נוער לתחרויות של שירה, ריקוד וספורט והפיכת קבצת הכדורגל עירוני קריית שמונה עוגן לפעילות ספורט מעצימה לגאוות הצפון. הקמת ספרייה ועוגן משמעותי לגליל העליון ולתושבי הצפון בעיתות מצוקה שחוו בסוף שנות ה 90 ועד עצם היום הזה".

איזי שרצקי, בזכות העשייה בצפון

איזי שרצקי, בזכות העשייה בצפון צילום: Yossi Zeliger/FLASH90

10. מריומה קליין

קליין, מייסדת בית השאנטי, נבחרה לכלת פרס ישראל במפעל חיים תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה. מנימוקי הוועדה: "פרס ישראל מוענק לגב' מריומה קליין על פועלה רב השנים במישור החברתי-קהילתי. הדיבר 'ואהבת לרעך כמוך' מהווה נר לרגליה. בעשורים האחרונים היא יזמה, הקימה ומפעילה את בית השנטי בפריסה ארצית רחבה המיועד לאוכלוסיות בשוליים החברתיים של מדינת ישראל ללא הבדל דת, גזע ומין. מריומה מנחילה עקרונות חינוך, הכלה וטיפוח של אוכלוסיות בסיכון להשתלבותן מחדש בליבת החברה הישראלית".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן