פרופ' ימימה בן מנחם היא כלת פרס ישראל בחקר הפילוסופיה ומדעי הדתות

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה כי בתם של חבר הכנסת מטעם המפד"ל לשעבר יוסף גולדשמידט, וחלוצת המחקר הגנטי בישראל אלישבע תקבל את פרס ישראל לשנה זו בתחום מחקרה

ישי אלמקייס ישי אלמקייס, חדשות כיפה 08/03/22 17:42 ה באדר ב'

פרופ' ימימה בן מנחם היא כלת פרס ישראל בחקר הפילוסופיה ומדעי הדתות
פרופ' ימימה בן מנחם, צילום: oria greenbrg ,CC BY-SA 4.0,

שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, הודיעה היום (ג') כי כלת פרס ישראל בתחום חקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות לשנת תשפ"ב היא פרופ' ימימה בן מנחם. ועדת הפרס התכנסה בראשותו של פרופ' שמואל הרוי ובהשתתפותם של פרופ' גליה פת שמיר ופרופ' דניאל סטטמן.

בנימוקיה ציינה הוועדה כי, "פרופ' ימימה בן-מנחם מהאוניברסיטה העברית היא מההוגות המובילות בארץ ובעולם בפילוסופיה של המדע. מחקריה השונים מגלים פרויקט רחב-היקף שתכליתו להראות כיצד חופש הוא אפשרי בתוך עולם מדעי ובמסגרת השיטה המדעית. ספריה ומאמריה התפרסמו בבמות החשובות ביותר, והיא התארחה במוסדות אקדמיים מובילים בחו"ל. פרופ' בן-מנחם הרימה תרומה מרכזית לפיתוח התחום בארץ, בין השאר באמצעות מרכז אדלשטיין להיסטוריה ופילוסופיה של המדע שאותו ניהלה במשך שנים". 

עוד הדגישה הוועדה: "מחקריה ופעילותה סייעו לביסוס מעמדה של ישראל כמרכז חשוב בפילוסופיה של המדע. היא העמידה תלמידים ותלמידות הרבה ומשמשת מודל לחוקרות ולחוקרים".

בן-מנחם נשואה לחנינה בן-מנחם ולהם משפחה ענפה: 4 ילדים ונכדים רבים. את הדוקטורט שלה עשתה בן-מנחם בהנחית הילרי פטנם מאוניברסיטת הרווארד, מחשובי הפילוסופים של הלשון ושל המדע והידועים ביותר בחמישים השנים האחרונות, בשיתוף עם מארק שטיינר מהאוניברסיטה העברית. זכייה במלגת לידי דייויס התחרותית אפשרה לה ללמוד בהרווארד אצל טובי הפילוסופים, כמו ווילארד קוויין ונלסון גודמן. עבודת הדוקטור, שכותרתה "פרדוקסים ואינטואיציות", הוגשה לאוניברסיטה העברית ואושרה ב-1983. זמן קצר לאחר מכן זכתה בן-מנחם במלגת אלון התחרותית, מה שהוביל למינוייה באוניברסיטה העברית, בה לימדה עד פרישתה ב-2013.

השנה, פרס ישראל יינתן בתחומים הבאים:

בתחום מדעי היהדות, הרוח והחברה: חקר הפילוסופיה וחקר מדעי הדתות, חקר הבלשנות העברית והכללית, חקר מדעי המזרח הקרוב. 

בתחום מדעי החיים ומדעים מדויקים: חקר הכימיה, חקר הפיזיקה, חקר מדעי החיים. 

בתחום תרבות ואמנות: אמנות הבמה: תיאטרון ,מחול, זמר עברי, אמנות עממית. 

פרס על הישגים מיוחדים: יזמות וחדשנות טכנולוגית, ושני זוכים במפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.