עיסוואי פריג' נגד התבוללות: "לא מציע ליהודי להתחתן עם ערבייה"

השר לשיתוף פעולה אזורי אומר כי במציאות של ימינו הוא לא ממליץ על נישואי תערובת. השר, שלא שר את המנון המדינה, מזכיר בדבריו את "אלימות המתנחלים": "איך הגענו למצב שאנחנו משווים בין מתנחל פורע חוק לפלשתיני תושב המקום?"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 29/04/22 10:39 כח בניסן התשפב

עיסוואי פריג' נגד התבוללות: "לא מציע ליהודי להתחתן עם ערבייה"
השר פריג', צילום: Gili Yaari /Flash90

השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' משתדל בימים אלה להישאר רגוע, לא להתעצבן ולא לקחת דברים ללב. פריג' עוד מתאושש מהאירוע המוחי בו לקה לפני כחודשיים וחצי: "קמתי בבוקר ופתאום אני לא הולך, אבל מאחר שלא היה לי שטף דם אלא רק קצר, זה לא הפריע לי בפנים או בדיבור. אני כל הזמן מתחזק, ושלא יהיה ספק – אני ממשיך להיות אותו בן אדם", אומר פריג' בגילוי לב לנוה דרומי בראיון למגזין "מאקו". 

במהלך הריאיון מתייחס פריג' למספר סוגיות פוליטית וחברתיות. באופן שאולי יפתיע רבים, השר ממפלגת מרצ מתנגד לנשואי תערובת: "במציאות של היום אני לא מציע ליהודי להתחתן עם ערבייה ולא לערבייה להתחתן עם יהודי". ומה יקרה אם זה מה שאחת מ-6 מבנותיו תרצה? "אני לא אקבע את האהבה לבת שלי, אבל אני לא ממליץ ולא רוצה", הוא משיב.

ביום שלישי בשבוע הבא נציין את יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ומיד לאחר נחגוג את יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל. פריג' אומר כי הוא נותן כבוד להמנון ואף עומד במהלך ניגונו, "אבל אני לא יכול לשיר את ההמנון. אני לא נפש יהודי הומייה ועיני לא צופה לציון. מה זה 'נפש יהודי הומייה'? מה עם הנפש שלי? אני ישראלי לא פחות ממך".

"המתנחל מנצל את העליונות היהודית שלו כדי להשפיל את הפלשתיני"

פריג' בן ה-58 אומר במהלך הריאיון כי יש פלשתינים אלימים, ויש מתנחלים אלימים וכי וכל אלימות פסולה בעיניו. "אבל", הוא קבע, "המתנחל מנצל את העליונות היהודית שלו כדי להשפיל את הפלשתיני. אסור להשוות בין אלימות לאלימות, אבל האלימות של המתנחלים מקוממת כי היא אצבע בעין של מערכות החוק והשלטון. המתנחל נמצא במאחז לא חוקי, משתלט על אדמות, עוקר עצים, מרביץ לילדים שהולכים לבית הספר, יושב על הצוואר של אנשים. זה בלתי נסבל. איך הגענו למצב שאנחנו משווים בין מתנחל פורע חוק לפלשתיני תושב המקום?", הוא שואל.

פריג' לא חוסך ביקורת מהמחנה אליו הוא משתייך, "השמאל במדינת ישראל נכשל. אני מודה, נכשלנו, לא הצלחנו לעצור את הכיבוש". בהמשך הוא מתייחס למפלגת העבודה ברשות מרב מיכאלי, ואומר: "העבודה איבדה את זכות הקיום שלה כי היא כבר לא מפלגה שלטונית או חלופה לשלטון. היא הפכה להיות מפלגת נישה".

ברקע האלימות הערבית-מוסלמית בהר הבית, בחודש הבא נציין שנה למבצע שומר החומות ולמהומות בערים המעורבות. "אין טרור בקרב ערביי ישראל. אם יש אחד-שניים, אסור להכליל".

פריג' מסביר מדוע לדעתו היו מהומות בערים המעורבות: "למה היו מהומות בערים המעורבות ולא בשאר היישובים? כי בערים המעורבות יש בעיה חברתית, מצוקת דיור, עוני. שנים המדינה בורחת ולא מתמודדת עם זה. צעיר ערבי שנולד ביפו וחולם על בית ביפו מגלה פתאום שהיא הפכה למפלצת כלכלית, שקשה מאוד לקנות בה בית ולגור בה, וזה מביא לכאוס".

השבוע, בראיון לאתר