רוחות מלחמה פוטין חתם על צו ההכרה במחוזות המורדים:"אוקראינה היא חלק מאיתנו"

הנשיא הרוסי נשא הצהרה לאומה וטען כי הממשל בקייב הוא "ממשל בובות" אמריקאי, בריטניה: "המערב צריך להפעיל כמה שיותר לחץ" | משרד החוץ הודיע על פינוי השגרירות הישראלית למערב המדינה

חדשות כיפה חדשות כיפה 21/02/22 20:02 כ באדר א'

פוטין חתם על צו ההכרה במחוזות המורדים:"אוקראינה היא חלק מאיתנו"
פוטין, צילום: shutterstock

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם הערב (ב') על הצו שמכיר בעצמאות בעצמאות שני המחוזות הנתונים לשליטת הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה, דונייצק ולוגנסק, זאת לאחר שנשא הצהרה לתקשורת הממלכתית במדינה, על רקע המתיחות בגבול בין אוקראינה לרוסיה שהסלימה לאחרונה, וטען כי  "מדינות המערב מתעלמות ממצבה הביטחוני של רוסיה". 

"אוקראינה עבורנו אינה רק מדינה שכנה, היא חלק מאיתנו, קשרי משפחה. אוקראינה היא חלק מהתרבות וההיסטוריה שלנו. אוקראינה המודרנית נוסדה על ידי רוסיה הקומוניסטית", אמר פוטין והוסיף כי "האוקראינים חושבים שבגללם המדינה היא עצמאית - אבל זה לא נכון".

לדבריו, הממשל הקייב הוא "ממשל בובות" אמריקאי, ואוקראינה אינה מדינה טבעית אלא נשלטת על ידי קבוצות קיצוניות. עוד הזהיר פוטין כי לאוקראינה יש יכולת לייצר נשק גרעיני, "לא נתעלם מכך, הזירה הבינלאומית תשתנה באופן דרסטי". 

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, הגיב על ההצהרה ואמר כי מדובר בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי ושל ריבונותה של אוקראינה. "נצטרך לראות כעת מה בדיוק יקרה באזורים הללו לפני שנחליט על סנקציות, אבל המערב צריך להפעיל כמה שיותר לחץ כי קשה לראות כיצד המצב ישתפר". 

ישראל פינתה את השגרירות בקייב

מוקדם יותר הערב, הודיע שר החוץ יאיר לפיד, כי בתום הערכת מצב במשרדו הוחלט כי השגרירות הישראלית בקייב תעבור ללבוב במערב במדינה, זאת על רקע המתיחות בגבול בין אוקראינה לרוסיה שהסלימה לאחרונה. 

"המשרד הקונסולרי בלבוב פועל להענקת מסמכי נסיעה לאזרחים ישראלים כבר מיום חמישי (17.2) והוא יסייע לאזרחים המעוניינים לצאת מהמדינה בעיקר מהמעברים היבשתיים למדינות השכנות", אמר לפיד והוסיף, "משרד החוץ נערך לכל התפתחות, כולל אפשרות של יציאה יבשתית". 

"בימים האחרונים ערכו הדיפלומטים הישראלים ששוגרו ללבוב ואלו שבפולין, סלובקיה, רומניה, מולדובה והונגריה סיורים למעברי הגבול עם אוקראינה וקיימו פגישות עם הרשויות במעברים, כדי להבטיח מעבר ישראלים שירצו לצאת מאוקראינה. משרד החוץ שב וקורא לאזרחים ישראלים באוקראינה לעזוב את המדינה מיד". 

מוקדם יותר היום, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הסכימו עקרונית לקיים מפגש פסגה בתיווך נשיא צרפת מקרון, כך על פי ההודעה צרפתית. ההודעה נמסרה לאחר שמקרון נועד עם פוטין וביידן.

בריאיון ל-BBC אמר במוצאי שבת האחרון ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, כי רוסיה מתכננת את "המלחמה הגדולה ביותר באירופה מאז 1945". לדברי ג'ונסון כל הסימנים מראים שהתכנית הרוסית כבר החלה "במובנים מסוימים". ג'ונסון אמר כי המודיעין טוען שרוסיה מתכוונת לפתוח בפלישה לבירה קייב, "על הציבור להבין את המחיר העצום שעלול להיות כרוך בלחימה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן