נחמן אש על קיצור הבידוד: "אנחנו משחררים אנשים שקרוב לוודאי מאומתים"

ברקע שבירת שיאי התחלואה וההחלטה הדרמטית אתמול לקצר את ימי הבידוד, אומר היום פרופסור נחמן אש: "קיצור הבידוד הושפע מלחץ ציבורי ולא רק לפי השיקול הבריאותי"

עמיאל ירחי עמיאל ירחי, חדשות כיפה 18/01/22 08:26 טז בשבט התשפב

נחמן אש על קיצור הבידוד: "אנחנו משחררים אנשים שקרוב לוודאי מאומתים"
נחמן אש, צילום: David Cohen/Flash90

האומיקרון הולך ומתפשט והמספרים גבוהים באופן שלא היכרנו, ברקע הגל הקשה אמש (ב') התקבלה החלטה דרמטית על קיצור הבידוד למאומתים לחמישה ימים בלבד. ההחלטה לא התקבלה על דעת הצוות לטיפול במגפות, מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור נחמן אש מתייחס הבוקר למצב מערכת הבריאות.

בראיון ל-103FM אמר אש על קיצור הביוד מבלי התייעצות עם הצוות לטיפות במגפות: "יש דברים שאנו מעלים לצוות הצט"מ ויש דברים שלא. זה היה ככה לכל אורך הדרך. לקחנו בחשבון במקרה הזה גם את הצרכים הציבוריים המשקיים, ולא רק את ההיבטים הרפואיים. הצט"מ משפיע יותר בנקודות שצריך לקבל החלטות רפואיות 'פרופר'. כאן זה היה יותר מורכב, ולא מצאנו לנכון שיש צורך בדיון בצט"מ כדי לקבל את ההחלטה הזאת".

"מספר הבידודים הגדול מעיק מאוד על המשק"

על הסיבה להחלטה החריגה אמר אש, "מספרי המאומתים הגדול ומספר הבידודים הגדול מעיק מאוד על המשק. היה לחץ ציבורי. ודאי שזה חלק מהעניין. אם היינו מנטרלים את הדבר הזה ופועלים אך ורק לפי השיקול הבריאותי הטהור, יכול להיות שההחלטה הזאת לא הייתה מתקבלת, כשאנחנו מקצרים את ימי הבידוד, אנחנו משחררים יותר אנשים שקרוב לוודאי מאומתים לפעילות לפני הזמן", אך טען כי: "גם היום מסתובבים הרבה מאוד מדביקים פוטנציאליים בחוץ. מעריכים שפי 3-2. התוספת של התחלואה שאנו מוסיפים פה, להערכתי לא גדולה. קיימת, אבל לא גדולה".

נחמן אש: "אנחנו במרחק של שבוע משיא הגל"

אש ביטל את הצעתו של יאיר לפיד לקיצור הבידוד ל-3 ימים, "אני חושב שזה כבר חסר משמעות בין 3 ימים לבין לבטל לגמרי את הבידוד. לא נראה לי שנלך את הצעד הזה".

ביחס לעומס על בתי החולים שבמידה שהפך למדד האחרון אמר המנכ"ל, "העומסים על בתי החולים גדולים, העומסים על המערכת גדולים. מרכזי הפניות שלנו עמוסים מאוד. מערכות המחשוב עמוסות. במספרים האלה המערכת כולה נמצאת בקצה. יש לנו עוד יכולת לקלוט חולים בבתי החולים אבל יש לזה מחירים שלאט לאט נצטרך לצמצם פעילויות אחרות. אנחנו במרחק של כשבוע מהשיא".