מחקר ראשון מסוגו בעולם: תוצאות מאכזבות למנת החיסון הרביעית

פרופסור גילי רגב-יוחאי מהמרכז הרפואי שיבא פרסמה הערב תוצאות ראשונות למחקר החיסון הרביעי נגד קורונה. מהנתונים עולה כי יעילות המנה הרביעית נגד זן האומיקרון - נמוכה: "החיסון, שהיה מאוד יעיל נגד הזנים הקודמים, יעיל פחות נגד האומיקרון"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 17/01/22 19:25 טו בשבט התשפב

מחקר ראשון מסוגו בעולם: תוצאות מאכזבות למנת החיסון הרביעית
תוצאות מאכזבות, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

תוצאות ראשוניות ממחקר החיסון הרביעי הראשון מסוגו בעולם שמוביל המרכז הרפואי שיבא מלמד כי יעילות החיסון הרביעי נגד זן האומיקרון נמוכה. את המחקר הובילה פרופסור גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים בשיבא. עוד עולה מתוצאות המחקר בנושא בטיחות ויעילות החיסון הרביעי נגד נגד קורונה, כי ישנה עלייה משמעותית ברמות הנוגדנים, אבל רמת ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד האומיקרון.  

במסגרת המחקר שפורסם הערב (ב'), ואותו מובילה פרופסור רגב-יוחאי, נבדק שיעור העלייה בנוגדנים לאחר מתן חיסון רביעי של שתי חברות שונות - פייזר או מודרנה, וזאת בהשוואה לקבוצת ביקורת. המטרות היו לבחון את יעילות החיסונים וכן האם שילוב חיסונים של חברות שונות, ישפיע על קצב בעליה של הנוגדנים.

מהתוצאות הראשוניות עולה כי שבוע לאחר מתן מנה רביעית של מודרנה למחוסני שלוש מנות של פייזר, עלה שיעור הנוגדנים באופן דומה לזה שנמצא שבוע לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר. עוד נמצא כי שבועיים לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, חלה עלייה נוספת בנוגדנים, מעט יותר מזו שנמדדה לאחר השבוע הראשון. תוצאות נוספות מראות כי גם רמת הבטיחות של החיסון דומה - הן במקרה של מתן מנה רביעית של פייזר והן במקרה של מתן מנה רביעית תוצרת מודרנה. 

"אנו מבינים שההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון"

פרופסור רגב-יוחאי מסבירה: "העלייה שנצפתה ברמת הנוגדנים הן לאחר מתן המנה הרביעית של מדרנה והן לאחר מתן המנה הרביעית של פייזר, גבוהה במעט מרמת השיא שנצפתה לאחר מתן מנת הבוסטר - המנה השלישית.

עם זאת, בפי שמסבירה רגב-יוחאי, "לאור הנתונים הבלעדיים של המרכז הרפואי שיבא על תחלואה באומיקרון בקרב עובדי שיבא המשתתפים במחקר הסרולוגיה הגדול, אנו מבינים שעל אף העלייה המשמעותית בנוגדנים לאחר החיסון הרביעי - ההגנה הזאת יעילה רק באופן חלקי נגד זן האומיקרון, שעמיד באופן יחסי לחיסון. פרופסור רגב-יוחאי ממשיכה: "החיסון, שהיה מאוד יעיל נגד הזנים הקודמים, יעיל פחות נגד זן האומיקרון".

מחקר החיסון הרביעי נועד לבדוק את יעילות המנה הרביעית, ומבוסס על סרולוגיה וחיסוניות של קבוצת הנבדקים העולמית (קוהורט שיבא), המונה כ -6,000 איש. במחקר משתתפים כ-270 עובדי בריאות משיבא קיבלו מנה רביעית - חלק מתוצרת פייזר וחלק של מודרנה. התוצאות השוו לאלה של עובדי שיבא שלא קיבלו את המנה הרביעית.