בעקבות תפילת נשות הכותל: עימותים בין מפגינים ושוטרים

נציגי התנועה הרפורמית ונשות הכותל לתפילת ראש חודש, ומולם ניצבו מוחים רבים, דתיים וחרדים, שהתעמתו עם המשטרה | נשות הכותל טענו: "אלימות קשה מצד מאבטחי הקרן למורשת הכותל". המפגינים: "הן להבריח ספר תורה אל רחבת הכותל המערבי"

חדשות כיפה חדשות כיפה 05/11/21 09:07 א בכסלו התשפב

בעקבות תפילת נשות הכותל: עימותים בין מפגינים ושוטרים
נשות הכותל והרפורמים בדרכם לתפילה בכותל המערבי, צילום: נשות הכותל

כבכל ראש חודש, עימותים פרצו הבוקר (ו') בסמוך לכותל המערבי בשל הגעת "נשות הכותל" לתפילת ראש החודש. מנגד, אלפים רבים הגיעו לתפילת שחרית המונית של ראש חודש כסלו ברחבת הכותל המערבי, כדי למחות בעוצמה נגד הרפורמים, הקונסרבטיבים, התנועה המסורתית ונשות הכותל במטרה לבלום את הפרובוקציה שתוכננה לטענתם. 

מול המוחים עמדו כוחות גדולים של משטרת ישראל שהגנו על נשות הכותל, שהגיעו לרחבת הכותל המערבי עם מעילים של ספרי תורה. המשטרה סגרה שטח נרחב ברחבת הכותל לטובת תפילתן. כמו בעבר, גם הבוקר ניסו נשות הכותל להבריח ספר תורה פנימה אל רחבת הכותל המערבי, מהלך שלא צלח.

חברי הכנסת גלעד קריב ואלון טל קיבלו את בקשתו של נשיא המדינה יצחק הרצוג ונמנעו מלהגיע הבוקר לכותל המערבי, בכדי לא לעורר מהומה. גם חברי הכנסת החרדיים שאיימו להגיע למקום ולחסום בגופם את הכניסה לכותל, לא הגיעו בסופו של דבר.

הרצוג כתב להם אמש: "האפשרות שנבחרי ציבור יתעמתו ברחבה של שריד בית המקדש, המקום הקדוש ביותר ליהדות והמקום שאליו נשואות עיני כל היהודים בעולם מעוררת אצלי  חלחלה עמוקה, במיוחד כשאנו זוכרים כיצד הסתיים העימות במקום זה לפני כאלפיים שנה. שונאי ישראל רק מייחלים לתמונות מסוג זה ואני קורא לכולם לנהוג באיפוק ובכבוד הדדי בתקווה למצוא נתיבות שלום בעמינו".

מי שכן הגיע הבוקר לכותל, היה חבר הכנסת איתמר בן גביר: "הכותל יקר לכולנו. חרדים דתיים וחילונים וכולם רצויים בו, אולם הרפורמיות לא באות להתפלל אלא לקלקל ולתקוע אצבע בעין". בן גביר יצא גם נגד אלימות מקצת מהשוטרים נגד חרדים. לדבריו: "האלימות המשטרתית עברה קו אדום, השימוש באלימות נגד חרדים נועדה להשתיק מחאה נגד הרפורמים שרוצים להתסיס את הרוחות".

מנכ"ל מרכז ליב"ה אורן הניג, אמר הבוקר: "האלפים שהגיעו הבוקר לכותל המערבי, חרדים, דתיים, מסורתיים וחילונים, עשו זאת כי הם אינם יכולים לשתוק יותר כנגד הרצון הבזוי של התנועות הרפורמיות והקונסרבטיביות לחלל את קדושת הכותל המערבי. חבל שהממשלה עסוקה בלשמור את הכותל כאזור סטרילי לפרובוקציות. נמשיך להיאבק ואף לנצח".

יוכי רפפורט, מנכ"לית נשות הכותל, סיפרה על האלימות שספגו: "אלפים של פורעים חרדיים הקיפו את נשות הכותל ואיימו לפגוע בהן, לצד האלימות הקשה של מאבטחי הקרן. חברי הכנסת החרדיים הוכיחו שוב שהם עוסקים בפוליטיקה צינית בלבד, ו׳שמירת קדושת הכותל׳ שהם מתהדרים בה - היא כלום ושום דבר. נשות הכותל הגיעו לכותל וימשיכו להגיע לכותל בכל חודש, כפי שהם עושות כבר 32 שנים.
אנו קוראות לממשלת ישראל ליישם את מתווה הכותל בהקדם האפשרי".

צילום: נשות הכותל