אסון התאומים | מסמך חדש מגלה קשר סעודי למחבלים

עם ציון 20 שנה לאירועי הטרור ששינו את אמריקה, התיר הנשיא ביידן לפרסם שורת מסמכים מסווגים אשר חלקם מצביעים על סיוע לוגיסטי לו זכו שניים מהמחבלים מאזרחים סעודים | הממלכה בתגובה: "טענה שגויה לחלוטין"

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 12/09/21 08:08 ו בתשרי התשפב

אסון התאומים | מסמך חדש מגלה קשר סעודי למחבלים
צילום: שאטקסטוק

אתמול ציינה אמריקה 20 שנה לאירועי אסון התאומים, אשר במסגרת סדרה של פיגועי טרור והתאבדות נרצחו כמעט 3,000 בני אדם. מחבלים מארגון הטרור אלקעידה חטפו ארבעה מטוסי נוסעים, וריסקו שניים מהם לעבר מגדלי התאומים שבמרכז הסחר העולמי בניו יורק. מטוס נוסף התרסק בבניין הפנטגון והמטוס הרביעי, אל אף כוונת המחבלים לכוונו לבניין ממשלתי, רוסק לבסוף בשדה פתוח בפנסילבניה. 

השבוע, במסגרת ציון יום השנה לאסון, חתם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על צו נשיאותי המתיר לבולשת הפדרלית, ה-FBI, לפרסם מסמכים מחקירת הפיגועים שעד כה היו חסויים. על פי הדיווחים, מדובר במסמכים המצביעים על מעורבות לכאורה של ממלכת סעודיה במעשי הטרור, כאשר התקיים קשר בינה לבין שניים מהמחבלים. 

כותרות העיתונים בעולם לאחר האסון

כותרות העיתונים בעולם לאחר האסוןצילום: shutterstock

המסמכים ישוחררו באופן הדרגתי במשך כמה שבועות, והראשון שבהם שפורסם כבר היום (א') מתאר סיוע לוגיסטי שקיבלו שניים מחוטי המטוס מאזרחים סעודים אחרים שהתגוררו באותה תקופה בארצות הברית. יחד עם זאת, מודגש כי אין במסמך ראיות כלשהן למעורבות של גורמים רשמיים של ממשלת סעודיה בסיוע או קשר לחוטפים. החלטתו של ביידן לפרסם את המסמכים התקבלה לאחר לחץ ציבורי מצד משפחות ההרוגים, אשר מנהלות תביעה משפטית נגד ממשלת סעודיה. 

מהמסמכים המדוברים עולה חשד כי סטודנט סעודי בשם עומאר אל-ביומי ששהה באותה תקופה בלוס אנג'לס, היה למעשה סוכן ביון סעודי. מהדיווחים עולה כי הוא היה סיפק סיוע לנסיעות, לינה ומימון עבור שניים מהחוטפים.

שגרירות סעודיה בוושינגטון הודיעה בשבוע שעבר כי היא מברכת על פרסום המסמכים, אך הדגישה כי "כל טענה שערב הסעודית מעורבת באירועי 11 בספטמבר היא שגויה לחלוטין".

אתמול, עם ציון התאריך 11.09, נערכו טקסים רבים ברחבי אמריקה לציון 20 שנה לאירועי הטרור. הדגל האמריקני הורד מבניין הפנגטון, שעליו התרסקה אחת הטיסות ונשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, השתתף בטקסים בשלושת מוקדי המתקפה. במהלך היום הוקראו שמותיהם של כל 2,983 ההרוגים. גם הנשיא לשעבר ג'ורג' בוש,  אשר כיהן בזמן הפיגועים, נאם בטקס זיכרון לקורבנות טיסה 93 בפנסילבניה.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן