שב"ס: נמשיך לפעול לסיום המשימה ולממש את ריבונותו במתקני הכליאה"

נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, במכתב לסוהרים: "עלינו לנהוג בממלכתיות ולהימנע מתגובות קיצוניות. אני כאן כדי להמשיך ולהוביל אתכם" | הצלב האדום למשפחות המחבלים: הביקורים בבתי הכלא הופסקו עד סוף החודש

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 09/09/21 10:25 ג בתשרי התשפב

שב"ס: נמשיך לפעול לסיום המשימה ולממש את ריבונותו במתקני הכליאה"
צילום: פלאש 90

משטרת ישראל העבירה את ניהול חקירת מחדל בריחת ששת המחבלים מבית הסוהר "גלבוע" ליחידה לפשעים בינלאומיים בלהב 433, וחוקרים יגבו הבוקר (ה') עדויות מסוהרים שעובדים בכלא לאור החשד שהמחבלים שנמלטו בערב ראש השנה קיבלו סיוע מתוך בית הסוהר. עד כה, למרות החשד, לא נמצאו עדויות שמראות על עזרה מבפנים.

על פי דיווחים פלשתיניים, הצלב האדום הודיע למשפחות המחבלים על ביטול ביקורים עד לסוף חודש ספטמבר בשל הבריחה וההתפרעויות שהחלו לאחר המחדל, בבתי הכלא. במהלך החג הציתו אסירי ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי בכלא קציעות מספר תאים בתגובה להפרדות תאים שביצעו סוהרי שב"ס. גם בכלא רמון הציתו המחבלים הכלואים אש בשני תאים באגפים שונים. 

נציבת שירות בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, החליטה על עיבוי מעגלי האבטחה, מבצע חיפושים ברמת פינוי תאים ואגפים, תגבור אגפים בסוהרים, שבירת שגרה ונעילת תאי האסירים הביטחוניים במהלך היום כולו ומבצע הניודים שמטרתו פיזור מוקדי הכוח והפרדת כלל אסירי הג'יהאד האסלאמי המוחזקים בשב"ס, עד כה פוזרו כ-300 מתוך 400 אסירים של ארגון הג'יהאד כך שאין יותר מאסיר ג'יהאד אחד בתא.

קטי פרי: "נהיה גאים במה שטוב ונשפר את הנדרש"

עם צאת החג פרסמה נציבת בתי הסוהר אגרת לסוהרים, המתייחסת לאירוע הבריחה בגלבוע ולהשלכותיו. לצד ההכרה בגודל המחדל חיזקה הנציבה את רוחם של סוהרי הארגון המשרתים את המדינה ומתוך תחושת שליחות והבנה כי הארגון נמצא בשגרת חירום. "שב"ס ימשיך לפעול בנחישות לסיום המשימה ולממש את ריבונותו במתקני הכליאה כולם", נמסר מדוברות שב"ס.

במכתבה לסוהרים, כתבה פרי: "האירוע חמור ביותר הפוגע באופן ישיר בליבת עשייתנו – שמירת האסירים במשמרות בטוחה. אין ספק, כי הארגון חווה אירוע קשה, מטלטל ומכונן בעל השלכות רבות. זוהי שעה קשה לכולנו, בה אנו נדרשים להסתכל באופן אמיץ על שנעשה, לחקור לעומק את הפערים בכלל ההיבטים ולנהל תהליכי הפקת לקחים נרחבים, אשר יקדמו את פועלנו".

קטי פרי

קטי פריצילום: מארק ניימן / לע"מ

"אני מודעת לתחושות ולרגשות הקשים המלווים כל אחד ואחת מכם, ולהתמודדות עם מעגלים חברתיים ומשפחתיים בשיגרת יומכם. כסוהרים, עלינו לנהוג בממלכתיות, בשיקול דעת ובאיפוק, לדעת להכיל ביטויי אכזבה וביקורת, ולהימנע מתגובות קיצוניות". 

מדבריה עולה כי אינה מתכוונת להתפטר בקרוב: "נמשיך לייצג נאמנה את הדרך שלנו, ולעשות הכל על מנת למלא את יעודנו בנחישות, במקצועיות ואחריות. נהיה גאים במה שטוב, ונשפר את הנדרש. אני כאן כדי להמשיך ולהוביל אתכם, וביחד לשרת את מדינת ישראל ואזרחיה". 

עמר בר-לב: "במידה ונמצא רשלנות מקצועית נטפל גם בה"

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, עדכן הבוקר בקצרה וללא פרטים חדשים, אודות אירוע בריחת המחבלים מכלא גלבוע ביום שני בלילה. המצוד אחר האסירים הביטחוניים נמשך כל החג אך טרם נרשמה התקדמות משמעותית. מאות מחבלים התפרעו אמש והתעמתו עם כוחות צה"ל במספר מוקדים ביהודה ושומרון ובירושלים.

כלא גלבוע

כלא גלבוע צילום: פלאש 90

"מיום שני לפנות בוקר, עם היוודע דבר הימלטותם של האסירים הביטחוניים מכלא ״גלבוע״, משטרת ישראל, צה״ל ושרות הביטחון הכללי עוסקים במרדף שלא יפּסק עד שנשים את ידינו על המחבלים הנמלטים", אמר בר-לב, והוסיף: "במקביל מתנהלת חקירה במטרה לברר האם  הבריחה לווותה בפלילים. אנחנו נשים את ידינו על המחבלים הנמלטים, נתקן את הכשלים שהובילו להימלטות ובמידה ונמצא רשלנות מקצועית, נטפל גם בה".

כאמור, אמש נרשמו עימותים במספר מוקדים, בהם: חווארה שבאזור שכם ובכיכר מנארה שברמאללה, בית לחם, שכם, ג'נין ובשער שכם שבירושלים. 400 פלשתינים השתתפו בהתפרעויות, הבעירו צמיגים ויידו אבנים לעבר כוחות צה"ל שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. ליד ג'נין ובשכונת עיסאוויה שבירושלים דווחו הפלשתינים כי ירו לעבר כוחות צה"ל. 

דובר צה"ל מסר אתמול בערב כי נמשך המצוד אחר האסירים הבטחוניים שברחו מכלא "גלבוע", על כן הוחלט להאריך את הסגר הכללי על אזור יהודה ושומרון עד לשבת הקרובה בחצות ובכפוף להערכת המצב.

מעברי הסחורות ברצועת עזה ובאזור יהודה ושומרון נפתחו אמש בחצות כמתוכנן. מתאפשר מעבר פועלים אשר עובדים באזור יהודה ושומרון וכן במקרים הומניטריים, רפואיים וחריגים בלבד ובכפוף לאישור מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בסיומן של הערכות מצב שבוצעו בראשות הרמטכ"ל אביב כוכבי, במהלך החג הוחלט על תגבור כוחות צה"ל ביהודה ושומרון בגדודי לוחמים, כוחות איסוף, חוזי וכלי טיס כחלק מהמאמץ ללכידת האסירים וסיכול אירועי טרור במרחב.