למרות הביקורת, אושרה "תוספת הרמטכ"ל" לפנסיה התקציבית

הממשלה אישרה את הגדלת הפנסיות למשרתי הקבע בצבא, המשמעות: מעל מיליארד שקלים נוספים מתקציב המדינה. שר הביטחון בני גנץ התנה את העברת חוק הגיוס באישור הגדלת הפנסיות

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 22/08/21 17:16 יד באלול התשפא

למרות הביקורת, אושרה "תוספת הרמטכ"ל" לפנסיה התקציבית
צילום: Tomer Neuberg/Flash90

לאחר שעות של דיון, אישרה היום (א') הממשלה בישיבתה השבועית את הבקשה לתוספת הרמטכ"ל לפנסיות התקציביות של בכירים בצה"ל המשולמות על ידי משרד הביטחון .מתוך 29 שרים, 13 תמכו, ו-7 התנגדו, ביניהם השרים של מרצ, שר השיכון זאב אלקין, שר המשפטים גדעון סער, שרת התחבורה מרב מיכאלי ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון. והשאר נמנעו או לא הצביעו, חלקם בשל ניגוד עניינים. 

על פי ההסדר שאושר, לוחמים ועתודאים זכאים לתוספת של שלושה עד ארבעה אחוזים בפנסיה, ואילו אנשי קבע יקבלו תוספת של שבעה אחוזים. עלות התוספת הפנסיונית נאמדת בכמיליארד וחצי שקלים בכל שנה. "הגדלות הרמטכ"ל" קובע כי בסמכות הרמטכ"ל להעלות את שיעור גמול הפנסיה לאנשי הקבע לפי תחשיב שיבוסס על תקופת שירותם והשלמתה. 

במהלך הדיון התרחש עימות בין שר הביטחון בני גנץ לבין שאר השרים: "לא אתן ידי לקיצוץ רטרואקטיבי באף משרד ממשלתי", טען. הרמטכ"ל אביב כוכבי אמר כי ההחלטה בעניין היא "עניין של ערכים ולא של מספרים, איך המדינה מתייחסת למגניה, לאנשים שיכלו לפתח קריירה בחוץ ובחרו לשרת". 

שר הביטחון בני גנץ, אשר התנה את העברת חוק הגיוס בתוספת הרמטכ"ל להגדלת הפנסיות של אנשי הקבע בצבא, בירך גם על העברת חוק הגיוס, אשר, לאחר חקיקה בכנסת, יוריד את גיל הפטור ל-21 באופן מיידי, ויעלה עם ההתקדמות במתווה השירות תוך שמירה על ערך השוויון: חרדים יוכלו להצטרף למערך החירום וההצלה הלאומי ולקבל הכשרה תעסוקתית.

בנוסף, יוקם צוות שבו יהיו חברים נציגי ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, שיהיה אמון על בחינת הסדרי השירות בצה"ל ובשירות הלאומי והאזרחי, ולבניית מתווה חדש, רחב ועדכני התואם את צרכי הביטחון, המשק והחברה בישראל. הצוות יגיש את מסקנותיו עד לחודש נובמבר 2022.

חבר הכנסת מוסי רז אמר בתגובה: ״החלטת הממשלה לאשר את תוספת הפנסיות היא מחטף רע. פניתי בעניין לשרי הביטחון והאוצר ואמשיך להיאבק על הוצאת הסעיף המיותר הזה מהתקציב״.