חוק הגיוס עבר: גיל הפטור ירד ל-21

הממשלה אישרה היום את חוק הגיוס שיוריד את גיל הפטור באופן הדרגתי, ויסייע בהשתלבות בשוק התעסוקה. בנוסף, יעודכנו דמי הקיום של חיילי החובה והטבות בשחרור למשרתים. המתווה יכנס לתוקף לאחר חקיקה בכנסת

שמחה ברנס שמחה ברנס, חדשות כיפה 22/08/21 16:35 יד באלול התשפא

חוק הגיוס עבר: גיל הפטור ירד ל-21
צילום: פלאש 90

ישיבת הממשלה שהתכנסה הבוקר (א') בכדי לדון בנגיף הדלתא המשתולל ובתקציב המדינה שמעורר מחלוקות עזות בתוך הקואליציה עסקה גם בעניינים שבשגרה. הממשלה אישרה את העברת חוק הגיוס, אשר צפוי בין היתר להסדיר את השתלבותם של החרדים בשוק העבודה. 

על פי המתווה שסוכם עם עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן, שר החוץ יאיר לפיד וכלל ראשי סיעות הקואליציה: גיל הפטור ירד ל-21 באופן מיידי, ויעלה עם ההתקדמות במתווה השירות תוך שמירה על ערך השוויון: חרדים יוכלו להצטרף למערך החירום וההצלה הלאומי ולקבל הכשרה תעסוקתית.

בנוסף, יוקם צוות שבו יהיו חברים נציגי ראש הממשלה, שר הביטחון ושר החוץ, שיהיה אמון על בחינת הסדרי השירות בצה"ל ובשירות הלאומי והאזרחי, ולבניית מתווה חדש, רחב ועדכני התואם את צרכי הביטחון, המשק והחברה בישראל. הצוות יגיש את מסקנותיו עד לחודש נובמבר 2022. מתווה הורדת גיל הפטור ייכנס לתוקף לאחר השלמת הליך החקיקה בכנסת. ועדת השרים לחקיקה הוסמכה לטיפול בנושא. 

שר הביטחון בני גנץ, אשר התנה את העברת חוק הגיוס בתוספת הרמטכ"ל להגדלת הפנסיות של אנשי הקבע בצבא, בירך על קידום חוק הגיוס במתווה משרד הביטחון, לצד קבלת היוזמה להקמת משמר לאומי, הקמת הצוות שיפעל למתווה גיוס רלבנטי, וסיכום לגבי סוגיית גיל הפטור.

צילום: דוברות שר הביטחון

עיקרי החוק: 

  • גיל הפטור ירד ל-21 באופן מיידי, יוקמו מנגנוני הכשרה מקצועית והכשרה לשירותי הצלה וחסד של שלושה חודשים תוך הצטרפות למערך המילואים. 
  • החל מעוד 24 חודשים, ובהתאם לקידום מתווה השירות, יועלה גיל הפטור ל-22, כשמי שיצטרף למשמר הלאומי ויקבל את ההכשרה הנדרשת, או יזכה להכשרה תעסוקתית איכותית, ימשיך לקבל פטור בגיל 21.
  • בתום שנה נוספת, יועלה גיל הפטור ל-23, תוך קיום אותו ההסדר.
  • במקביל, גם כאשר יועלה גיל הפטור לגילאי 22 ו-23, יוכל צעיר חרדי להשתחרר משירות חובה בצה"ל כבר בגיל 21, באם יצטרף לשוק התעסוקה ע"י ביצוע מסלול הכשרה מקצועית או הכשרה לפעילות ביטחונית / חירום / הצלה.

במסגרת תהליך הורדת גיל הפטור והכנסת רפורמת השירות, יעודכנו דמי הקיום של חיילי החובה והטבות בשחרור למשרתים.

שר הביטחון גנץ מסר: "המתווה אומר שאנחנו לא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד, והוא גשר למתווה השירות שבכוונתי להביא לממשלה בחודשים הקרובים שיסדיר את סוגיית השירות במדינת ישראל. אנחנו מאפשרים לחרדים לצאת לתעסוקה איכותית, שומרים על ערך השוויון ועל צבא העם. הצטרפות החרדים ואוכלוסיות נוספות במסגרת מתווה השירות למערך ההצלה, החירום והחסד של מדינת ישראל, הוא צורך אסטרטגי של מדינת ישראל״.

"משך עשרות שנים מדינת ישראל בחרה באופן עקבי "לחתוך לעצמנו את האוזן כדי להעניש לעצמנו את האף". כלומר - מרוב שכעסו על זה שהחרדים לא מתגייסים, גם אילצו אותם לא לצאת לשוק התעסוקה עד גיל מאוחר", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט, "היום אנחנו שמים לזה סוף, ופותחים את שער העבודה והתעסוקה לצעירים חרדים. אנחנו מסירים את החסמים ומאפשרים את חופש הבחירה לרבבות צעירים חרדים, בלי כפייה ובלי טנקים בבני ברק. זו הדרך הארוכה והנכונה למען האינטרס הלאומי. שילוב החברה החרדית בשוק התעסוקה הוא יעד ראשון במעלה, של כולנו. אני מתרגש באופן אישי, מדובר במהלך היסטורי לעתיד ישראל".