"הסכם שלום" מכה לאמריקאים: אפגניסטאן נכבשת על ידי הטליבאן | ארמון הנשיאות נפל

ארגון הטרור המוסלמי-סוני נכנס בכוחות גדולים לבירה קאבול, ומנהל משא ומתן עם הממשל האפגני על כניעה ומסירת העיר ללא אלימות ובדרכי שלום. ביידן אישר לשלוח 5,000 חיילים שיסייעו בפינוי אזרחים אמריקאים בצורה "מסודרת ובטוחה"

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/08/21 12:38 ז באלול התשפא

מכה לאמריקאים: אפגניסטאן נכבשת על ידי הטליבאן | ארמון הנשיאות נפל
אפגניסטאן. ארכיון, צילום: shutterstock

כוחות טאליבן נכנסו הבוקר (א') לבירת אפגניסטאן, קאבול, כך נמסר היום ממשרד הפנים האפגני. מודבר במעוז האחרון שהיה בשליטת הממשלה המקומית, לאחר שכל שאר חלקי המדינה נפלו לידיו של ארגון הטרור האסלאמי-סוני. בקאבול הכבושה שוהים כוחות בינלאומיים רבים, כולל כוחות צבא ארצות הברית ושגרירויות מערביות רבות שטרם פונו. בשעות הצהריים המוקדמות דווחו כלי תקשורת בשפה הערבית, כי נשיא המדינה אשרף גאני אחמדזאי ברח מהמדינה באמצעות מטוס וכוחות הטאליבן השתלטו על הארמון הנשיאותי.

דובר הטאליבן מסר כי מתקיים משא ומתן עם הממשל על כניעה ומסירת העיר לידי הארגון ללא אלימות ובדרכי שלום. הדובר הבטיח כי הארגון לא יחפש נקמה במי ששיתפו פעולה עם המשטר הנוכחי, למרות חיסולים רבים בחודשים האחרונים של פעילי זכויות אדם, עיתונאים וגורמי ממשל אחרים. "אנחנו לא רוצים שאף אזרח אפגני חף מפשע יפגע, אבל לא הכרזנו על הפסקת אש", מסר גורם בארגון לסוכנות הידיעות רויטרס. 


(דיווח ברשת ABC News)

על פי הדיווחים, אפגנים רבים חשים כי ארצות הברית נטשה אותם. למרות זאת, הנשיא האמריקאי ג'ו ביידן הגן אתמול שוב על החלטתו לבצע את הנסיגה, כפי שקבע הנשיא הקודם דונלד טראמפ. ביידן אישר אמש לשלוח 5,000 חיילים לאפגניסטן שיסייעו בפינוי אזרחים אמריקאים בצורה "מסודרת ובטוחה". הוא הוסיף כי צבא אפגניסטן הוא זה שצריך להגן על השטח שלו.

"נוכחות אמריקנית אינסופית בלבו של סכסוך אזרחי במדינה אחרת לא הייתה מקובלת עליי", אמר אתמול ביידן. עד סוף החודש אמורה ארצות הברית להפסיק את פעילות צאה במדינה. ביידן אמר כי נציגי ממשלו הזהירו את משלחת טליבאן בקטאר, כי כל פעולה שתסכן אזרחים אמריקאיים "תיענה בתגובה צבאית מהירה וחזקה".

למרות ההצהרות של ראשי הטליבאן על כיבוש ללא אלימות ובדרכי שלום, העדויות בשטח והדיווחים מאפגניסטאן מלמדים על מציאות שונה, דומה למה שראינו כבר בעבר. לפי הדיווחים, נשים נדרשות שלא ללכת למקום עבודתן, טרוריסטים של הארגון חוטפים ילדות לחיתון ואנשי כוחות הביטחון מוצאים להורג במספרים גדולים.