החיפוש לשם באות ט' התחיל: גורת אורנגאוטן נולדה בספארי

לאחר 11 שנים, גורת אורנגאוטן נולדה בספארי. לפני שבועיים אמא טאנה בת ה-12 המליטה גורה מתוקה, בימים אלה כשהיא כבר חשה בטוחה יותר ורגועה, היא מרחיקה אותה מגופה והפלא הכתום מתחיל להתגלות

חדשות כיפה חדשות כיפה 25/07/21 11:13 טז באב התשפא

החיפוש לשם באות ט' התחיל: גורת אורנגאוטן נולדה בספארי
הגורה החדשה , צילום: ים סיטון ומיכל לוי

התרגשות שיא. לפני שבועיים אמא טאנה, קופת אורנגאוטן בת 12 המליטה גורה מתוקה, 11 שנים לאחר ההמלטה האחרונה של גור אורנגאוטן. במשך ימים רבים לא ניתן היה לצפות בגורה כיוון שאמה החביאה אותה בין זרועותיה ורעמת הפרווה הג'ינג'ית שלה. בימים אלה, כשהיא כבר חשה בטוחה יותר ורגועה, היא מרחיקה אותה מגופה והפלא הכתום מתחיל להתגלות. 

בספארי אומרים הבוקר (א') כי בכל המלטה של קופי אדם בספארי, נהוגה מסורת של "חופשת לידה" בה אנו נוהגים במשנה זהירות ובמשך כשבועיים שומרים על החצר שלווה ומלווה בפיקוח קבוע של המטפלים.

האב הטרי והמאושר הוא לא אחר מאשר רחמים בן ה-11, קוף האורנגאוטן האחרון שנולד בספארי כשהוריו רוחל'ה ומושון היו כבר מבוגרים מאוד. אמו הקשישה רוחל'ה הלכה לעולמה כשהיה בן 7 בלבד, כשעוד היה צמוד אליה. 

בזמן שהחל להתרגל לחיים ללא אמו הוחלט להביא לספארי שתי נקבות גם כדי לסייע לרחמים במשבר שפקד אותו אך בעיקר לייצר המשך לגרעין הרבייה בו הספארי לוקח חלק ולהרבות את קופי האורנגאוטן המצויים בסכנת הכחדה חמורה. שתי הנקבות הצעירות סאטו וטאנה הגיעו מגן חיות בגרמניה ועל כתפיהן הג'ינג'יות של שתי הצעירות, הוטלה האחריות הגדולה להמשך השושלת. 

צילום: ים סיטון ומיכל לוי

באותם ימים, התרגשות גדולה הייתה באוויר וציפייה שמושון, אב המשפחה, ימשיך איתן את השושלת רבת השנים בספארי. בימים הראשונים הוא נצפה מחזר אחריהן בהתלהבות בעוד שרחמים בנו הצעיר גילה סימני ביישנות. לאחר שמושון הלך לעולמו בגיל 50 המכובד מאוד, רחמים, שהמטפלים דאגו לו מאוד, החל להתקרב אל הנקבות, הוא גילה סימני בגרות וכעבור שלוש שנים שהוא מפתח קשר צמוד מאוד עם טאנה, זה קרה.

התרגשות גדולה אחזה במטפלי מחלקת הקופים כאשר הגור הקטנטן שהיה עוד מחובר לחבל הטבור נצפה בין השמיכות בחצר כשאמו, טאנה שומרת עליו, מניקה ומחממת אותו. המטפלים, שעקבו בדריכות אחר ההיריון, דאגו מאוד שהכל יעבור כשורה וגם כעת מפקחים, בודקים וממשיכים לעקוב.

מדובר בהמלטה הראשונה של טאנה וחוסר הניסיון שלה מוספים על דאגת המטפלים שקשובים כל הזמן ומוודאים שהכל כשורה, מוסיפים פינוקים לחצר, בודקים שהשתיים אוכלות, עושים את הכל בצורה שלווה ואין ספק הדרך שבה היא מטפלת בגורה הקטנה מעוררת התרגשות. 

צילום: ים סיטון ומיכל לוי

על החששות הטבעיים של המטפלים במהלך ההיריון נוספה דרמה גדולה. במהלך מבצע "שומר החומות" נורה מטח רקטות לכיוון גוש דן שבמהלכו זוהתה נפילה של רקטה בספארי. הטיל נפל במתחם גן החיות בין חצר קופי המקוק השחור לקופי האורנגאוטן וקופי הגיבון ובמזל גדול הסיפור נגמר בניתוח מוצלח לנול קופת המקוק השחור שנפגעה מרסיס ומנזק כבד לחצר קופי האורנגאוטן. 

החודש נחנכה החצר המחודשת שלהם עם מתקני העשרה, מתקני טיפוס אתגרי חדשים, ציורים צבעוניים והרבה צמחייה חדשה ממנה הם נהנים. במהלך השיפוצים, טאנה שהתעניינה בצמחייה החדשה, החלה לטפס עליה, עברה באמצעותה לעץ הסמוך לחצר ולא נענתה לחיזורי המטפלים לרדת ממנו בזהירות. מתוך החשש לטאנה ולגורה הקטנטנה, החליטו הווטרינרים להסתייע במנוף של מכבי האש ולהורידה חזרה לחצר ואז גם התרשמו שהן במצב מצוין. 

בהודעת הספארי נכתב, כי: "מלבד מתיקות שיא, ישנה חשיבות גדולה לתוספת כזו לגרעין הרבייה בספארי. קופי האורנגאוטן בספארי מהווים שגרירים לאחיהם בטבע שמצויים כאמור בסכנת הכחדה חמורה. הגורם העיקרי המאיים עליהם הוא היעלמות בתי הגידול שלהם, היערות וכן בעקבות חטיפה של גורים שנמכרים לצערנו כחיות מחמד ולרוב לא שורדים. על פי ההערכות בשל קצב הרס בית הגידול הנוכחי, עד שנת 2030 צפויים להעלם עוד 4000 קופי אורנגאוטן מהעולם".

"אנו שמחים מאוד על התוספת הקטנה, הכתומה והחשובה וכעת החיפוש לשם באות ט' התחיל".

 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן