חוק האזרחות עדיין תקוע: שקד ועבאס נפגשו ולא הגיעו להסכמות

שרת הפנים נפגשה היום עם יו"ר מפלגת רע"מ במטרה להגיע להבנה בנוגע לחוק האזרחות אשר תוקפו יפוג בשבוע הבא, אך השניים לא הגיעו להסכמות. בינתיים, דחייה עם יום שני

חדשות כיפה חדשות כיפה 30/06/21 17:39 כ בתמוז התשפא

חוק האזרחות עדיין תקוע: שקד ועבאס נפגשו ולא הגיעו להסכמות
צילום: Avshalom Sassoni/Flash90

משבר חוק האזרחות עדיין מאיים על יציבותה של הקואליציה. היום (ד') נפגשה שרת הפנים איילת שקד עם יו"ר רע"מ חבר הכנסת מנסור עבאס על מנת להגיע לפתרון לפני פקיעת החוק בשבוע הבא, אך השניים לא הגיעו להבנות והפגישה הסתיימה ללא הסכמה. ברשימה הערבית המאוחדת דורשים הקלות הומניטריות לכל המשפחות שלא קיבלו אישור להתאחד במסגרת החוק. שרת הפנים צפויה להיפגש עם עבאס שוב היום בלילה במאמץ להשיג פתרון. לפי דיווח של העיתונאי יניר קוזין, בפגישה בין השניים עלתה האפשרות שהחוק יעלה ככתבו, רע"מ לא תתנגד אלא תמנע. בתמורה יינתנו הקלות שונות במקרים פרטניים. במקרה כזה הקואליציה והאופוזיציה יהיו בתיקו של 58 מצביעים. יתכן שבקואליציה בונים על ח"כ אחד בליכוד שיימנע ובכך יצליחו להעביר את הארכת החוק.

אתמול, נדחתה ההצבעה על חוק האזרחות בשל הקושי להשיג רוב. שרת הפנים שקד החליטה על דחיית החוק לשבוע הבא, ככל הנראה ביום שני, יום לפני שיפוג תוקפו. שקד רוצה לנסות ולהגיע לפשרה מול רע"מ וכמה מחברי מרצ שלא מתכוונים לתמוך בחוק כפי שהוא מונח היום להצבעה.

רגע לפני שנכנסה לישיבת הממשלה שנערכה ביום ראשון השבוע, התייחסה שרת הפנים לחוק האזרחות שאמור היה לעלות להצבעה והבהירה כי "חוק האזרחות יעלה להצבעה כלשונו - בלי שינויים".

"אני מצפה מהאופוזיציה להתעשת", אמרה שקד, והוסיפה: "להפסיק עם הספינים על חשבון המדינה, חוק ההגירה לא יכול להחליף את חוק האזרחות, לא בלוחות הזמנים הקיימים ולא בתוכן. אם הם לא רוצים לאזרח 15 אלף פלסטינים במיידי הם צריכים או להימנע או להצביע בעד. מעולם מפלגות אופוזיציה ימניות לאומיות לא הצביעו נגד החוק הזה".

ראשי האופוזיציה הביעו את רצונם לתמוך בחוק בתנאי שיקבלו תמורה מהקואליציה. יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו אמר לפני יומיים: "אחד היעדים הגדולים של הממשלות בראשותי היה יעד שצריך לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. ביקשנו לבנות גדר משפטית כדי למלא את החסר של החוק הישראלי שמאפשר לעובדים זרים ומסתננים לבטל בהדרגה את הרוב הדמוגרפי שיש לעם היהודי בארץ ישראל. ביקשנו למלא את החסר בחוק יסוד ההגירה. ביקשתי מאיילת שקד להכין אותו והיא לא עשתה את זה לצערי". 

עוד אמר יו"ר האופוזיציה: "ממשלה ההונאה של בנט לא מסוגלת להעביר את החוק הבסיסי הזה שכל כך חשוב לציונות ולהבטיח את המבנה הדמוגרפי שלנו. זה חושף את העובדה שמדובר בממשלת שמאל שנשענת על אנטי יהודים. אם הקואליציה תקדם את החוק שלנו - נסכים להאריך את הוראת השעה בחודשיים. אם זה ייעשה באותו יום, אז נקים צוות שיאשר את החוק תוך חודשיים. אם הממשלה לא מסוגלת להעביר את החוק הזה - אין לה זכות קיום".

חוק האזרחות השנוי במחלוקת, נחקק באוגוסט 2003 והוגדר כהוראת שעה ומאז מוארך בכל שנה על ידי הכנסת. החוק שולל מתן אזרחות או תושבות לפלשתינים מיהודה שומרון ורצועת עזה שנישאו לאזרחי או תושבי מדינת ישראל. נימוק החוק היה ביטחוני בעיקר: למנוע מצב בו פלשתינים יסייעו לכאורה לגורמי טרור לאחר שאלה קיבלו מעמד קבע בארץ. היה גם נימוק דמוגרפי להוראת השעה: בין השנים 1994-2002, לאחר הסכמי אוסלו, בעיקר כתוצאה מהליך מדורג שמטרתו להביא לאיחוד משפחות, השתקעו בישראל כ-130,000 פלשתינים שקיבלו אזרחות או תושבות ישראלית.