שוב זה קורה: ההצבעה על חוק איחוד משפחות נדחית לשבוע הבא | הליכוד: "קואליציה כושלת"

שרת הפנים החליטה לדחות את ההצבעה שאמורה היתה להתקיים מחר על חוק האזרחות, ככל הנראה ליום שני הבא, יום לפני שיפוג תוקפו. הרצון הוא לנסות ולהגיע לפשרה מול רע"מ וכמה מחברי מרצ שלא מתכוונים לתמוך בחוק כפי שהוא היום

חדשות כיפה חדשות כיפה 29/06/21 19:45 יט בתמוז התשפא

שוב זה קורה: ההצבעה על חוק איחוד משפחות נדחית לשבוע הבא | הליכוד: "קואליציה כושלת"
מנסור עבאס ונפתלי בנט, אתמול במליאה, צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

לאחר אינספור דחיות, ההצבעה על חוק האזרחות נידחת שוב. שרת הפנים איילת שקד החליטה היום (ג'), בשל הקושי להשיג רוב, לדחות את ההצבעה שתוכננה למחר על החוק השנוי במחלוקת, לשבוע הבא, ככל הנראה ביום שני, יום לפני שיפוג תוקפו. שקד רוצה לנסות ולהגיע לפשרה מול רע"מ וכמה מחברי מרצ שלא מתכוונים לתמוך בחוק כפי שהוא מונח היום להצבעה.

בליכוד מיהרו לתקוף את ההחלטה של שקד: "עוד לא הייתה כזו קואליציה כושלת ומקרטעת. העובדה שממשלת ההונאה של בנט שוב דוחה את ההצבעה על הארכת הוראת השעה מוכיחה שוב שמדובר בממשלת שמאל מסוכנת שתלויה בגורמים אנטי ציוניים".

בראיון לחדשות כיפה, אמר היום ח"כ מוסי רז: "אני אצביע כמו שהסיעה תחליט. חשוב לציין שזהו חוק פירוד משפחות ולא איחוד, במשך השנים מרצ הצביעה נגד החוק, כבר 18 פעמים. קשה להאמין שהסיעה תצביע בעד החוק, אלא אם כן יעשו בו שינויים משמעותיים. אם אני אצביע מה שהסיעה תחליט, העמדה העקרונית שלי שעושים שינויים פוליטי כקבוצה".

ח"כ איימן עודה אמר היום במליאת הכנסת: "אני רוצה להזהיר, במיוחד אנשים שהצביעו כל הזמן נגד חוק האזרחות, אני מתכוון למרצ, רע"מ ומרב מיכאלי. זה בידיים שלנו. במידה ואנחנו, הרשימה המשותפת יחד איתכם נצביע נגד החוק, החוק לא יעבור". עוד הוא אמר: "ביכולתכם למנוע זאת. אני מבקש עמדה מצפונית, עמדה ערכית".

חוק האזרחות השנוי במחלוקת, נחקק באוגוסט 2003 והוגדר כהוראת שעה ומאז מוארך בכל שנה על ידי הכנסת. החוק שולל מתן אזרחות או תושבות לפלשתינים מיהודה שומרון ורצועת עזה שנישאו לאזרחי או תושבי מדינת ישראל. נימוק החוק היה ביטחוני בעיקר: למנוע מצב בו פלשתינים יסייעו לכאורה לגורמי טרור לאחר שאלה קיבלו מעמד קבע בארץ. היה גם נימוק דמוגרפי להוראת השעה: בין השנים 1994-2002, לאחר הסכמי אוסלו, בעיקר כתוצאה מהליך מדורג שמטרתו להביא לאיחוד משפחות, השתקעו בישראל כ-130,000 פלשתינים שקיבלו אזרחות או תושבות ישראלית.

"חוק האזרחות יעלה להצבעה כלשונו - בלי שינויים"

רגע לפני שנכנסה לישיבת הממשלה שנערכה ביום ראשון השבוע, התייחסה שרת הפנים לחוק האזרחות שאמור היה לעלות להצבעה והבהירה כי "חוק האזרחות יעלה להצבעה כלשונו - בלי שינויים".

"אני מצפה מהאופוזיציה להתעשת", אמרה שקד, והוסיפה: "להפסיק עם הספינים על חשבון המדינה, חוק ההגירה לא יכול להחליף את חוק האזרחות, לא בלוחות הזמנים הקיימים ולא בתוכן. אם הם לא רוצים לאזרח 15 אלף פלסטינים במיידי הם צריכים או להימנע או להצביע בעד. מעולם מפלגות אופוזיציה ימניות לאומיות לא הצביעו נגד החוק הזה".

אתמול התכנסו ראשי האופוזיציה והביעו את רצונם לתמוך בחוק בתנאי שיקבלו תמורה מהקואליציה. יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו אמר: "אחד היעדים הגדולים של הממשלות בראשותי היה יעד שצריך לשמור על ישראל יהודית ודמוקרטית. ביקשנו לבנות גדר משפטית כדי למלא את החסר של החוק הישראלי שמאפשר לעובדים זרים ומסתננים לבטל בהדרגה את הרוב הדמוגרפי שיש לעם היהודי בארץ ישראל. ביקשנו למלא את החסר בחוק יסוד ההגירה. ביקשתי מאיילת שקד להכין אותו והיא לא עשתה את זה לצערי". 

עוד אמר יו"ר האופוזיציה: "ממשלה ההונאה של בנט לא מסוגלת להעביר את החוק הבסיסי הזה שכל כך חשוב לציונות ולהבטיח את המבנה הדמוגרפי שלנו. זה חושף את העובדה שמדובר בממשלת שמאל שנשענת על אנטי יהודים. אם הקואליציה תקדם את החוק שלנו - נסכים להאריך את הוראת השעה בחודשיים. אם זה ייעשה באותו יום, אז נקים צוות שיאשר את החוק תוך חודשיים. אם הממשלה לא מסוגלת להעביר את החוק הזה - אין לה זכות קיום".