לילה לבן בכנסת | ניצחון לקואליציה מנגד אין התקדמות עם חוק האזרחות

במהלך הלילה הקואליציה הקימה ועדה קבועה ראשונה בכנסת, ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב נבחר לעמוד בראשה. כמו כן אושר בקריאה ראשונה הרחבת החוק הנורווגי וגם הצעת חוק שתאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם

עדיאל שביט עדיאל שביט, חדשות כיפה 29/06/21 07:46 יט בתמוז התשפא

לילה לבן בכנסת | ניצחון לקואליציה מנגד אין התקדמות עם חוק האזרחות
גלעד קריב נבחר ליו"ר ועדת חוקה, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

לילה עמוס במיוחד ארע אמש (ב') במשכן הכנסת, עם פילבסטרים ארוכים, ישיבות וועדה בשעות מאוחרות, והצבעות במליאה.  האופוזיציה ניסתה להתיש את הקואליציה עם נאומים ארוכים, ובכך לקוות שיהיה רוב בהצבעות לנגדה. מרבית הנאומים היו כנגד מנסור עבאס, שכונה פעם אחר פעם ראש הממשלה, על מנת להדגיש את כוחו בקואליציה. אך על אף כל אלו הקואליציה הצליחה להעביר את כל הנושאים שהועלו הערב במליאה ובוועדה המסדרת.

הקמת ועדת חוקה ובחירת יו"ר רפורמי

מליאת הכנסת אישרה את הקמתה של ועדת חוק חוקה ומשפט ברוב של 60 תומכים מול 52 מתנגדים ונמנע אחד. במהלך הדיון תקפו חברי כנסת רבים מהסיעות החרדיות את העבודה שיו"ר הוועדה המיועד הוא ח"כ גלעד קריב ממפלגת העבודה, המשמש כרב רפורמי. ח"כ ישראל אייכלר: "אני מעדיף מנסור עבאס מוסלמי פלסטיני שנאמן לעמו ולמולדתו מאשר ששמים בראש ועדת החוקה של מדינת ישראל אויב התורה שנלחם כבר 25 שנה בבג"צים נגד לומדי התורה".

אישור הקמת ועדת חוקה הפך אותה לוועדה הקבועה הראשונה מאז הושבעה הממשלה לפני יותר משבועיים. ועדת החוקה אישרה לפנות בוקר את המלצת הוועדה המסדרת ובחרה בח"כ קריב לעמוד בראשה. 10 ח"כים תמכו בבחירתו ולא היו מתנגדים. ח"כ קריב הכריז עם בחירתו לעמוד בראשות ועדת החוקה: "אשקוד על חיזוק ההגנה על זכויות האדם, על החוסן הדמוקרטי של מדינת ישראל ועל העצמאות של מערכת המשפט" יו"ר הכנסת מיקי לוי נאם גם הוא: "הגבולות טושטשו בין הרשות המבצעת לרשות המחוקקת ואנחנו נחזיר אותם גם בזכותכם"; "השיח בשבועות האחרונים הפך להיות אלים ובוטה. יורדים לגופו של אדם ולא לגופו של עניין. חצינו בימים האחרונים את הגבול הזה".

הורחב החוק הנורווגי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק-יסוד: הכנסת, הוצע להגדיל את מכסות הרשאים להפסיק חברותם בכנסת לפי "החוק הנורווגי" כך שבסיעה שבה ישנם ארבעה עד שישה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם שלושה חברי כנסת, בסיעה שבה ישנם שבעה עד תשעה חברי כנסת יוכלו להפסיק חברותם ארבעה חברי כנסת, ובסיעה שבה עשרה חברי כנסת ומעלה יוכלו להפסיק חברותם חמישה חברי כנסת. בתום הצבעה שמית עבר החוק בקריאה ראשונה ברוב של 61 ונגד 53.

לאורך דיון ממושך במליאה טענו חברי אופוזיציה שמדובר בחוק בזבזני ואף ציטטו את חברי הקואליציה הנוכחית עוד כשאלה היו חברי אופוזיציה בכנסת הקודמת שמחו לדבריהם על אותו החוק. שר המשפטים ח"כ גדעון סער: "לחוק נורווגי יש יתרונות בעבודת החקיקה. ראשי ממשלה תומכים בשנים האחרונות בחוק הנורבגי משום שהוא מרחיב את עבודת החקיקה של האופוזיציה".

השר סער התייחס לטענות שעלו לאורך הדיון הלילי ואמר כי השר המקשר בין הכנסת לממשלה היה מוזמן בשנים האחרונות לישיבות נשיאות הכנסת. "זה לא דבר חדש והוא סביר והגיוני. אינני זוכר אופוזיציה שלא התלוננה על 'דורסנות הקואליציה' אבל אני חייב לומר שאין פה דורסנות. יש פה דיון ארוך וממצה והזכויות נשמרות ולכן אין צורך להפריז ולהגזים ואני קורא למליאה לאשר את החוק ולהעבירו לוועדת החוקה, חוק ומשפט".

אישור החוק שיסייע לקואליציה להביא עריקים

אושר בקריאה ראשונה – הצעת חוק שתאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם הוצעו שני תיקונים לחוק הכנסת: הראשון הוא לקבוע כי מועדי ישראל לא יבואו במניין התקופה שבה יש להעביר את חוק התקציב לאחר הקמת הממשלה. התיקון השני מבקש לאפשר לקבוצה של ארבעה חברי כנסת להתפלג מסיעתם, אך אם אינם מהווים שליש ממנה. בסופו של דבר ההצעה אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 57 בעד אל מול 42 נגד. הצעת החוק תעבור לוועדה המסדרת, שתחליט איזו ועדה תכין אותה לקריאה שניה ושלישית.

ח"כ אריה דרעי תקף את ההצעה: "אנחנו מצביעים עכשיו על חוק שמאפשר לארבעה חברי כנסת לפרוש. רק לפני זמן קצר היו בחירות. אנשים נבחרו על סמך הבטחה. אנחנו מעבירים כאן הצעת חוק ממשלתית לעודד גניבת דעת או רמאות. זה עובר בקלות כאילו זה לגיטימי. מה פתאום בכלל לפרוש, אתה לא רוצה להיות במפלגה שנבחרת אליה לך הביתה. לא ימצאו גם אחד מהליכוד שיפרוש. מה אנחנו משדרים לציבור?". השר לשיתוף פעולה אזורי עיסוואי פריג' השיב לדברים ואף הטיח בחברי האופוזיציה הזועמים "יש לנו עדיין איפה להשתפר, אבל אתם עוד תבלו הרבה שנים בספסלים האלו".

על אף כלל הניצחונות של הקואליציה, פלונטר אחד טרם הצליחו לצלוח והוא חוק איחוד המשפחות שיעלה להצבעה ביום רביעי. אי העברת החוק עשויה להביך את כלל חברי הכנסת הימנים מהקואליציה ומהאופוזיציה. עבור ימינה ותקווה חדשה זה יהווה הוכחה נוספת לכך שלא יוכלו לקדם אג'נדות מדיניות בממשלה שהם חברים בה. אך גם עבור הליכוד והציונות הדתית זה ירשם כניצחון שאותו הם השיגו יחד עם המפלגות הערביות, מה שעשוי להראות כאקט נקמני ולא אקט אידאולוגי. 

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן