מתפשרים: תושבי אביתר מתפנים, ישיבת הסדר תוקם במקום

אושר המתווה לפינוי היישוב אביתר. המשפחות עוזבות כבר בסוף השבוע, תוקם ישיבת הסדר במקום כבר באלול הקרוב. יוסי דגן: "ההתיישבות בלב ארץ ישראל בשומרון ואחדות עם ישראל הן אותה משימה לאומית"

חדשות כיפה חדשות כיפה 28/06/21 13:10 יח בתמוז התשפא

מתפשרים: תושבי אביתר מתפנים, ישיבת הסדר תוקם במקום
אביתר., צילום: Hillel Maeir/Flash90

כמה שבועות לאחר שהוקם לזכר הנרצח בפיגוע הירי בצומת תפוח, היום (ב') הוכרע גורלו של היישוב הצעיר אביתר. התושבים אישרו ברוב גדול את הפשרה, לפיה המשפחות תעזובנה את המקום מרצון כבר בסוף השבוע והבתים יישארו על כנם. ישיבת הסדר חדשה תוקם ביישוב כבר בחודש אלול הקרוב. 

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הביא הלילה יחד עם הרב אליקים לבנון, ויו"ר תנועת נחלה צבי אלימלך שרבף את המתווה עליו סיכמו יחד עם  שר הביטחון בני גנץ ושרת הפנים איילת שקד. הדיון היה ארוך ומקיף והתקיים כל הלילה עד לשעות הבוקר. מתווה אותו  קיבל בברכה ראש הממשלה נפתלי בנט, להסדרת הישוב אביתר ולמניעת פינוי ומאבק בין אחים בשטח. כמו כן, משרד הביטחון  צפוי להקים בסיס לפלוגה במקום באופן מיידי. 

מכיוון שהוכח שהיישוב לא יושב על אדמות פרטיות, ומדובר בשטח שניתן להסדרה, הבתים יישארו על תילם לעת עתה. במקביל, תצא הנחיה למנהל האזרחי לסיים בתוך חצי שנה את סקר הקרקע והשטחים  שיעברו את המכרז יוכרזו כאדמות מדינה. תוקם התיישבות במקום בתיאום בין ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש המועצה האזורית שומרון ותנועת נחלה. 

 "אני רוצה ראשית להודות לנשים לגברים ולילדים שגרים כאן כבר חודשיים" פתח דגן את דבריו לאחר שהקריא את נוסח ההסכם, "יצרתם דבר שלא היה כאן 30 שנה, גם בכמות, במסירות הנפש, ובאווירה שנוצרה, חוץ מ- 53 משפחות שגרות כאן, עשרות אלפים הגיעו לכאן מדי יום, שמתחברים לאידיאל של לחזק את הקמת ישוב חדש בארץ ישראל"

דגן פירט את המתווה שהתגבש, הכולל נוכחות צבאית וגם אופק להסדרה. "הגענו להבנה עם שר הביטחון, עם ראש הממשלה נפתלי בנט ועם שרת הפנים איילת שקד. מדובר במתווה שהוא אסטרטגי, ההתיישבות בארץ ישראל ובניין השומרון, לב המדינה, הוא משימה לאומית, וקשה, ארץ ישראל נקנית בייסורים, אף צד כאן לא ניצח את הצד השני, בסוף המשימה המרכזית שלנו היא לבנות את ארץ ישראל ולשמור על האחדות בעם ישראל בדרך של אהבת ישראל. בהסכם כאן אנחנו מגיעים לשני הדברים, גם לישוב ארץ ישראל משום שבאביתר תהיה התיישבות יהודית, ישיבת הסדר בטווח הקרוב אחרי זה התיישבות גדולה וממוסדת וגם אם יש צעדים טקטיים שלא צריכים לעשות כמו ש-53 משפחות צריכות לרדת כי הממשלה דורשת מהם, הרי שאם הממשלה דורשת לרדת ובמקביל מקדמת שם ישיבה והסדרה לטובת הקמת התיישבות, זה דבר שהוא נכון גם אידיאולוגית כאנשים שפועלים לישוב ארץ ישראל וגם אידיאולוגית לא פחות כיהודים שחונכו ואמונים על אהבת ישראל ועל אחדות בעם ישראל." 

הרב אליקים לבנון מסר: "לפני כמה ימים היה ברור שמדינת ישראל נערכת לדבר הקשה והגרוע מכל, עד היום בצהריים לא האמנו שמשהו ישתנה, כתוב: "אז תראי ונהרת ופחד ורחב לבבך" (ישעיהו ס) , אנחנו היינו בפחד שנצטרך להגיד ל- 53 משפחות לקום ולפנות את המקום. חילול ה' נורא, ומה שיש כאן עכשיו זה קידוש ה' גדול".

הרב שמואל אליהו בירך על המתווה ואמר שזו הדרך חשובה לחזק את בניין ארץ ישראל ועם ישראל. 

הדיווחים על פינוי כבר בצום י"ז בתמוז התקבלו כבר ביום חמישי בשבוע שעבר, בתגובה לצו התיחום שניתן לישוב אביתר שבשומרון, הגישו תושבי הישוב לאלוף הפיקוד תמיר ידעי השגה על הצו באמצעות עורכי דינם. בהשגה ציינו את הכשלים המהותיים בצו התיחום, והסיבות החוקיות בגינן יש לבטלו. ביום שני דחה צה"ל את ההשגה ולכן צו התיחום לא בוטל. 

היישוב אביתר נמצא במרחק של קילומטר וחצי מזרחית מצומת תפוח. הישוב הוקם לראשונה לפני שמונה שנים, לזכרו של אביתר בורובסקי ז"ל שנרצח באותו תאריך, כ' באייר. בעבר שכן באזור מוצב צבאי, 'תפוחית', ובסך הכל מדובר בנקודה אסטרטגית החוצצת בין מספר כפרים ערביים והיא צופה על כביש 5, המחבר בין גוש דן, צומת תפוח ובקעת הירדן.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן