המתווה לפורים אושר: בתי הכנסת במתכונת של 50% | הנחיות הרבנים הראשיים

אושרו ההנחיות לפורים ולשבת זכור במסגרתן יותרו סעודות החג במסגרת המשפחה הגרעינית בלבד, ובתי הכנסת יתנהלו במתכונת של 50% תפוסה. בנוסף, פורסמו הנחיות הרבנים הראשיים לישראל

אלעד הומינר אלעד הומינר, חדשות כיפה 15/02/21 19:38 ג באדר התשפא

המתווה לפורים אושר: בתי הכנסת במתכונת של 50% | הנחיות הרבנים הראשיים
מיניינים מצומצמים גם בפורים, צילום: David Cohen/Flash90

בתום שיחות ארוכות אישרו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין את המתווה לשבת זכור ולחג הפורים. במהלך הדיון הציג ממונה הקורונה, פרופסור נחמן אש, את המתווה שלו לאירועי החג, שאושר לבסוף.

  • מותרות סעודות והתקהלויות רק בקרב בני המשפחה הגרעינית. במקביל, משרד הבריאות יצא בקמפיין הסברה שיקרא לארח רק מחוסנים או מחלימים.
  • בתי הכנסת ובתי המדרש ייפתחו החל משבת זכור ויפעלו על פי התו הירוק למחוסנים ומחלימים וב-50 אחוזי תפוסה. 
  • לחלופין, בבתי הכנסת יוכלו לבחור להנהיג את התפילות בדרך אחרת: תפילה בתוך בית הכנסת במגבלה של 20 מתפללים ו-20 בחוץ.

הנחיות הרבנים הראשיים לקראת שבת זכור וחג הפורים

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו, קיים היום ישיבת היערכות לקראת שבת זכור ופורים עם ממונה הקורונה. השניים הסכימו על המתווה אותו הציע הממונה על הקורונה, ובנוסף, תיאסר כניסת ילדים לבתי הכנסת.

הרב לאו קורא לציבור להקפיד על ההנחיות גם בימי הפורים. הרב ציין את מניעת התקהלויות בכדי שמגמת התחלואה תמשיך במגמה החיובית בה היא נמצאת בימים אלו, וזאת בכדי "שנוכל לשוב לשגרת החיים בקרוב".

הרב לאו ופרופסור אש

הרב לאו ופרופסור אשצילום: ללא


הרב הראשי לישראל יצחק יוסף, נועד גם הוא במהלך היום, בלשכתו, עם פרופסור נחמן אש וצוותו.  בפגישה סוכם על שורת הנחיות לציבור לקראת שבת זכור וימי הפורים.

  1. פרשת זכור - עקב המצב נכון לארגן הוצאת ספר תורה לאחר התפלה, למניינים נוספים, ובכל מנין יקראו פרשת זכור בלי ברכה לפניה ולאחריה. רק במניין הראשון שבתפלה מברכים לפניה ולאחריה ומפטירין כנהוג. ואפשר להוציא ספר תורה גם אחר הצהרים במשך כל יום השבת, ולחלק את הצבור למניינים נפרדים. הדברים נכונים גם לשבת פרה.
  2. בני נוער - פחות מגיל 16 שאינם מחוסנים או מחלימים יש להשתדל לארגן להם מניינים נפרדים לקריאת פרשת זכור ובכך יימנעו מלסכן את המבוגרים. 
  3. נשים - השנה אינן צריכות להחמיר ולבוא לשמוע פרשת זכור, כדי להימנע מהתקהלויות, ויסמכו על גדולי הפוסקים שסוברים שהנשים פטורות משמיעת פרשת זכור. ואף שכמובן יש החולקים על זה, בשעת מגפה כמו בשנה זו, יסמכו על כל גדולי עולם ויימנעו מלבוא לבית הכנסת לשמוע פרשת זכור, אלא אם כן יעשו זאת בלי התקהלות של הרבה נשים. והנשים שהיו רגילות בכל שנה לשמוע פרשת זכור, אינן צריכות התרה על כך שבשנה זו לא ישמעו פרשת זכור.
  4. ילדים - עד גיל 13 פטורים בשנה זו מקריאת פרשת 'זכור' ויחנכו אותם לקרוא מתוך החומש בבית את פרשת זכור.
  5. מקרא מגילה - חובה לשמוע קריאת המגילה מתוך קלף ואין מועיל שמיעת קריאת המגילה על ידי רדיו תכנת ZOOM וכדו'. וכדי להוציא את כולם ידי חובה יארגנו מנינים נוספים, כדי לצמצם ככל האפשר את ההתקהלויות בליל פורים ולמחרת ביום הפורים. וכן הקוראים את המגילה לנשים, יארגנו קריאה מיוחדת לנשים על פי הכללים וכמפורט לעיל.
  6.  סעודת פורים - הנערכת ביום שישי, ובירושלים ביום ראשון, יש לקיים הסעודה בחוג המשפחה הגרעיני המצומצם ככל האפשר. ויסבירו לשאר בני המשפחה שעקב המצב בעולם, חובה הלכתית עלינו שלא להרבות בהתקהלויות.
  7. משלוח מנות -  יש להסתפק בעיקר ההלכה, לתת שתי מנות לשני אנשים. ולא להרבות במשלוח מנות כמו שעושים בשאר שנים.
  8. מתנות לאביונים - לתת לכל הפחות שתי מתנות לשני אביונים, והשנה יש להרבות במתנות לאביונים וישתדלו לחלק מתנות לאביונים בדרך של העברה בנקאית וכדו'. 
  9. בני ישיבות - הנוהגים בכל שנה להתרים עבור תלמודי התורה, יסתפקו השנה במשלוח בקשת תרומה בדואר, או על ידי טלפונים, ולבקש העברה בנקאית.
  10. מסיבות פורים - השנה יש לבטל את מסיבות פורים הנערכים בכל שנה בישיבות ובמוסדות חינוך, ולקיים השמחה בחוג משפחתי מצומצם בבתים.
  11. חיסון - ובהזדמנות זו אני חוזר וקורא לצבור הרחב להתחסן בהקדם, ולא לשמוע לאותם המבלבלים את הצבור ולוקחים אחריות בעניינים של פקוח נפש, נגד דעת תורה ובניגוד להלכה.