בג"ץ הכריע סופית: מותר להכניס חמץ לבתי החולים

שופטי בג"ץ דחו את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף בשאלה האם יהיה מותר להכניס חמץ בפסח לבתי החולים. המשמעות: הפסק שניתן בשנה שעברה, לפיו יהיה ניתן להכניס חמץ, קיבל אשרור סופי

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 10/01/21 12:50 כו בטבת התשפא

בג"ץ הכריע סופית: מותר להכניס חמץ לבתי החולים
ארכיון, צילום: פלאש 90

בג"ץ פסק סופית: ניתן יהיה להכניס חמץ לבתי החולים בפסח. הפסק ניתן כבר בחודש אפריל האחרון, אך היום (א') דחו שופטי בג"ץ את בקשת הרבנות הראשית לדיון נוסף בסוגיה, והפסק קיבל את אשרורו הסופי.

כזכור, שופטי בג"ץ קבעו בדעת רוב, בחודש אפריל האחרון, כי אין לבתי החולים בישראל סמכות לאסור על הנכנסים בשעריהם להכניס חמץ לתוך מתחם בית החולים במהלך חג הפסח. עוד נקבע כי למאבטחים בבתי החולים אסור לחפש מזון בכלים של באי בית החולים או לפנות לבאי בית החולים בכל הערה, הנחיה או הסבת תשומת לב בנוגע להכנסת מזון במהלך חג הפסח. 

בהודעה שפרסמה הרבנות הראשית לאחר מתן פסק הדין בחודש אפריל, נאמר כי "הרבנות הראשית לישראל מצרה מאוד על החלטת בית המשפט העליון להתיר הכנסת חמץ בפסח לבתי חולים.
למרבה הצער, בפסק הדין לא ניתן משקל מספק למרבית אזרחי מדינת ישראל אשר נמנעים מצריכת ומגע עם חמץ בפסח ונזקקים להתאשפז בבתי החולים בחג הפסח והועדפה עמדת המיעוט ובכך נוצרה פגיעה אנושה ברוב הציבור. הרבנות הראשית מביעה את חששה כי מעבר לפגיעה בצביונה היהודי של מדינת ישראל, הכנסת חמץ לבתי החולים במהלך חג הפסח תגרום לשומרי כשרות להדיר את עצמם מבתי החולים תוך הימנעות מקבלת טיפול רפואי, ובכך אף לסכן את בריאותם". 


(הרב הראשי דוד לאו מתייחס לנושא, באדיבות ynet)

לסיום אמרו אז ברבנות כי "למרבה הצער וכתוצאה מפסק הדין הרבנות הראשית תתקשה להבטיח מזון כשר בבתי החולים". בהמשך הגישו ברבנות הראשית בקשה לדיון חוזר בנושא, שכאמור נדחתה היום.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה), תקף ואמר כי "שופטי בג"צ החצופים מנצלים את התקופה שבין כנסת אחת לשניה, שאי אפשר להעלות את התיקון לחוק שלי בעניין הזה, ולא מתחשבים ביהודים שומרי כשרות הנזקקים להגיע לשירותי בתי החולים בפסח.
נדרוש בכל תוקף את פסקת ההתגברות כדי לעצור ולעשות סדר בכח הלא מוגבל שלהם".

בתנועת נאמני תורה ועבודה הגיבו ואמרו כי "כפי שגם אמרו השופטים, מוטב היה שלא היינו מגיעים לבית המשפט בעניין זה כלל, וחבל שהרבנות עשתה הכל כדי לדחות פשרות אפשריות ולא להגיע להסכמה בנושא".

עוד אמרו בנאמני תורה ועבודה כי "העמדה הציונית-דתית לא צריכה להיות התייצבות אוטומטית לצד כל חומרה שהרבנות הראשית (החרדית) מבקשת להטיל על הציבור. יש פתרונות הלכתיים שמופעלים מזה שנים, בתיאום עם פוסקי הלכה ואנו קוראים לבתי החולים לאמץ את המתווה שהצענו, אשר יש לו גב הלכתי רחב. 
מי שבכל זאת בוחר לצדד בעמדה המחמירה, מצופה ממנו שיתייחס באופן ענייני לעמדה ההלכתית שמנגד, ולא יבטל אותה בטענות קש של רדיפה דתית".

מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אורי קידר, הצטרף למגיבים ואמר כי "בשעה טובה נגמר המחזה הבזוי של הטקס המשפיל בו מאבטחים נאלצים לחטט בתיקים של ישראלים בבואם לבתי החולים בפסח. במופע מרהיב של ניתוק הוכיחה הרבנות גם הפעם שאין לה קשר למציאות הישראלית, כשגררה את הדיון בבית המשפט במשך שנים מבלי להציע אף לא פתרון נורמלי אחד. באי בתי החולים ימשיכו לנהוג אלו באלו בכבוד הדדי, וטוב תעשה הרבנות אם תעשה חשבון נפש ולא תנסה לכפות שוב החמרות קיצוניות על אנשים במצבי חיים מורכבים ממילא".