הרב שילת מבהיר: במכתב הרבנים אין שום איום

הרב יצחק שילת יוצא נגד מי שתוקף את מכתב הרבנים ומסביר: "עם נושאי דגל דת שעל דגלם חרותה עקירת התורה וכפירה בנצחיותה – אין מקום ל"שיח רבני משותף", ואין לתת להם שום מקום במוסדות הדת של המדינה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 10/11/20 22:44 כג בחשון התשפא

הרב שילת מבהיר: במכתב הרבנים אין שום איום
הרב יצחק שילת, צילום: יעקב, ויקיפדיה CC BY-SA 3.0

הרב יצחק שילת, ראש ישיבת מעלה אדומים, מגיב על הפרסומים בעקבות מכתב הרבנים שיצא היום והתגובות: "ב"מכתב הרבנים" אין שום איום, שום נידוי ושום ביזוי, לא על תלמיד חכם מסוים ולא על שום אדם אחר, אין כאן לא חרם ולא שמתא ולא ארור, אבל יש כאן אמירה נחרצת, שהכרה בתנועה הריפורמית במסגרת של "שיח רבני", גם אם היא רצופה כוונות טובות, אין בה משום איחוד שבטי ישראל"

הבוקר (ג) פורסם מכתב גלוי של רבנים מהציונות הדתית, נגד פגישתו של הרב אליעזר מלמד עם נציגים מהקהילה הרפורמית, יחד עם גיבוי לאמירתו של הרב הראשי הרב יצחק יוסף שטען כי הרב מלמד "צריך בנידוי" בשל אותה פגישה. על המכתב חתומים ראש ישיבת "הר המור", הרב טאו; הרב דב ליאור; הרב יהודה עמיחי; הרב יצחק שילת; הרב הרב נחום נריה; הרב יהושע שפירא; הרב אליקים לבנון; רבה של צפת; הרב שמואל אליהו; הרב דוד דודקביץ; הרב מיכה הלוי; הרב דוד חי הכהן ורבנים נוספים.

הרבנים החתומים על המכתב טרחו להבהיר כי "אהבת כל יחיד ויחיד מישראל ודאי בכל תוקפה היא עומדת בכל עת", אך סייגו כי "אין בזה שום מתן היתר חלילה לשיתוף פעולה עם נציגי התנועה הרפורמית שעקרה תורה מישראל, ולוחמת גם כיום לעקור כל דבר שבקדושה בארצנו בגיור, בכותל, בנישואין בקדושת המשפחה ועוד".

בתגובה הוציא ארגון רבני צהר הודעה, לפיה הוא "מחזק את ידיו של הרב אליעזר מלמד מגדולי פוסקי ההלכה ומרביצי תורה בזמנינו על מאמציו האמיצים לחבר את שבטי ישראל זה לזה ברוח "יחד שבטי ישראל" וכהמשך ישיר להתנגדותו של הראי"ה קוק זצ"ל להפריד קהילות". הארגון הוסיף כי הם "מוחים בתקיפות על הקריאות  לנדותו. אין לאמירה כזו שום מקום  בשיח של תלמידי חכמים שבארץ ישראל שמנעימים זה לזה בהלכה".

כעת מפרסם הרב יצחק שילת, ראש ישיבת מעלה אדומים, שחתום על המכתב הבהרה בה הוא מסביר את המכתב ויותא נגד מי שתוקף :" בכתבה שהתפרסמה היום באתר 'כיפה' נאמר שבתגובה למכתב הרבנים מהציונות הדתית הקורא "לא לתת הכרה לרפורמים כלל ועיקר", קובע ארגון רבני צהר: "מותר להתווכח... אסור לאיים, אסור לנדות, אסור לבזות". אכן, אסור לאיים, אסור לנדות, אסור לבזות. ב"מכתב הרבנים" אין שום איום, שום נידוי ושום ביזוי, לא על תלמיד חכם מסוים ולא על שום אדם אחר, אין כאן לא חרם ולא שמתא ולא ארור, אבל יש כאן אמירה נחרצת, שהכרה בתנועה הריפורמית במסגרת של "שיח רבני", גם אם היא רצופה כוונות טובות, אין בה משום איחוד שבטי ישראל, אלא יש בה משום מתן לגיטימציה להרמת יד בתורת משה. שכן התנועה הרפורמית איננה מועדון ספורט. היא אידיאולוגיה דתית, ובתור שכזו, היא לא עוד זרם ביהדות, אלא היא זרם נגד היהדות. ראבייס ריפומים עורכים חתונות בין יהודים לגויים ביחד עם כומר, עורכים "חתונות" בין בני אותו מין כמעשה ארץ מצרים, עורכים מסיבות שבהם אוכלים טריפות שקצים ורמשים וכו' וכו'. זהו זרם ביהדות?

יכול יהודי לא לקיים מצוות, וגם לעבור הרבה עבירות, ועדיין, ישראל אע"פ שחטא ישראל הוא. ובדורותינו, שבהם רבו גם רבו אלה אשר גדלו ללא כל חינוך יהודי, מצוה לאהבם ולקרבם לתורה, כפי שפסק לא רק הרב קוק אלא גם החזון איש. אבל עם נושאי דגל דת שעל דגלם חרותה עקירת התורה וכפירה בנצחיותה – אין מקום ל"שיח רבני משותף", ואין לתת להם שום מקום במוסדות הדת של המדינה. זה מה שכתוב ב"מכתב הרבנים" שגם אני חתמתי עליו, זה ותו לא. לצערי אני נוכח בכל פעם מחדש איך דברים מסתלפים בכלי התקשורת, והופכים בעזרת הכתבים והמגיבים למיניהם לבוקה ומבולקה, והאמת נעדרת."