סגור

לפי גישת הרבנות הראשית, הרב מלמד אינו היחיד שצריך נידוי

"מכתבו של הרב יוסף לרב אליעזר מלמד, שנפגש עם רפורמים, מבטא יותר מכל חוסר הבנה לגבי תפקידו כרב ראשי. הרבנות הראשית לישראל אינה רשאית להתנער או להתנכר לעם ישראל" | דעה

אלעד קפלן
יח בחשון התשפא
,
05 בנובמבר, 2020 20:25
הרב אליעזר מלמד

הרב אליעזר מלמדצילום: פלאש 90. מרקו

מכתבו של הרב יצחק יוסף לרב אליעזר מלמד, לפיו הוא "צריך בנידוי", מלמד בעיקר על מצבו של המוסד בראשו הוא עומד. מחלוקת תורנית היא דבר מקובל ורב שחושב שרעהו טועה בדבר הלכה ראשי לכתוב זאת. בכך אין חידוש וזוהי דרכה של תורה. עם זאת, במקרה זה ראוי להתבונן במהות המחלוקת ובסיבה לפיה הרב יוסף חושב שיש לנדות את הרב מלמד: פגישותיו עם רפורמים.

מכתבו של הרב יוסף מבטא יותר מכל חוסר הבנה לגבי תפקידו כרב ראשי. הרבנות הראשית לישראל אינה רשאית להתנער או להתנכר לעם ישראל. עמדה זו מצטרפת למגמה של החמרה והרחקה שקנתה לה מקום ברבנות הראשית בשנים האחרונות: מדיניות הדלת הסגורה בסוגיית הגיור, היחס לרבנים מקהילות בתפוצות, עמדת הרבנות כלפי נשים שמבקשות לבוא בשערי התורה ובהצהרות חוזרות ונשנות נגד רבנים שמבטאים עמדה הלכתית שונה מזו המקובלת בתוך הממסד. מגמה זו משפיעה לא רק על אלו שמבקשים, כמו הרב מלמד, לנהל קשר עם אחינו ואחיותינו שמחזיקים בדעות ואמונות שונות מאתנו, אלא על חייהן של קהילות יהודיות רבות בארץ ובתפוצות.

למעשה, רוב החברה הישראלית, ואף המגזר הדתי, אינם רואים את הרבנות הראשית של היום ככתובת עבורם, ואינם נשמעים לפסיקותיה. האם משום כך כולם חייבים בנידוי?

דווקא גישה זו של החרמות, נאצות והכפשות היא זו שהביאה את הרבנות הראשית למצבה הנוכחי. מרוב שביקשה לנדות אחרים, מצאה את עצמה מנודה על ידי רבים. חוסר האמון במוסד זה עולה בכל סקר ולעתים הדבר מוביל, למרבה הצער, גם לסלידה וריחוק מהיהדות עצמה.

הרב יצחק יוסף שקד רבות על תלמודו ועל כתביו התורניים, שהביאו ברכה רבה. אך גישתו לתפקיד הרבנות חותרת תחת יסודות המפעל בראשו הוא עומד. הרבנים הראשיים אינם צריכים להיות הראשונים לכתוב מכתבי נידויים, אלא לקיים מפגשים עם כלל קהילות ישראל. עליהם לדאוג לכך שהרבנות תהיה קשובה לגווני החברה, גם אם ישנן מחלוקת נוקבות שאין למזער. חובה זו אינה נובעת רק מתוך דרך ארץ ונועם הליכות, אלא מתוך ביטחון ואמונה בתורה. 

יש ביטוי נאה באנגלית "קח עמוד מספרו" (take a page out of his book), שמשמעו להמליץ למישהו לנהוג כמו אדם אחר. דימוי זה מתאים במיוחד לעולמה של תורה: במקום לנדות את הרב מלמד, ראוי היה לרבנות הראשית ללמוד מדרכו - לקחת עמוד מתוך ספרו. 

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'

יש לכם מה להגיד? שלחו מאמר דעה למערכת
05.11.2020

1. ר אליעזר מלמד מתחנף לרפורמים כדי שיבחרו בו לתפקיד רב ראשי (אבישי)

והדברים מפורסמים וברורים לכל בשביל התפקיד הוא יהיה מוכן לעשות הכל

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

2. ר אליעזר מלמד מתחנף לרפורמים כדי שיבחרו בו לתפקיד רב ראשי (אבישי)

והדברים מפורסמים וברורים לכל בשביל התפקיד הוא יהיה מוכן לעשות הכל

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

3. דוקא מתוך מחלוקות חז"ל למדנו שמגיעים אף לנידוי, כולל אם מדובר בת"ח עצום השקול כנגד כל בני דורו שהחליט לטהר מהש חכמים טימאו (ולא רק זאת, שרפו את כל הטהרות שטיהר עד אז)

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

4. הכותב מתעלם מהסיבה ל"נידוי": לא דיעה הלכתית אחרת אלא מתן לגיטימציה לדרך שאין לה מקום בדיון ההלכתי (הרפורמים הם שחותרים תחת התורה והם הוציאו עצמם מכלל ישראל- וע)

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

5. דעת מרן הרב קוק לומר את האמת בעוז ללא חנופה (שפוי)

כי עלה הפורץ, של אלה אשר השחיתו את כרם ד' צבאות בית ישראל, וידיחו רבים
מאחרי ד' אלקי ישראל ותורתו הנאמנה, המתחדשים הריפורמיים, גם בתוך מחנה החרדים פנימה". "והרבה
מהם נשתמדו ונבלעו בין גויי הארץ ונכרתו לגמרי מבית ישראל, ואשר לא עשו עדיין את הצעד הזה, של
השמד המכלה, הנה הם כאברים מדולדלים בגוף האומה, בלא תורה ובלא אור של יהדות אמיתית" )שו"ת
אורח משפט עמ' מה(.
עוד כתב מרן הרב קוק: "הרי השחיתו בזה פושעי ישראל ויצאו לחקות את הגויים בכוונה כדי להתדמות להם
וחשבו בטעות שעל ידי זה שיחנפו אותם בזה שיתנהגו כמנהגיהם יחדלו מלשנוא אותם ויזכו לזכיות, ובסוף
יצאו רבים מהם לשמד ולהתבוללות בין האומות" )שם נ(

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

6. הרבה מגדולי התלמיעדי חכמים בציונות הדתית חושבים בדיוק כמו הרב יוסף (חיים)

רוב זקני הרבנות הראשית וגדוליה חשבו שהב מלמד טעה טעות חמורה בעצם ההסכמה להפגש עם נציגים רפורמים ...מעשה שלא נעשה על ידי אף אחד מגדולי הדורות הקודמים
גם בארצות הברית שחלקים גדולים מאוד בה הם רפורמים לא זו הדרך שבחרו גדולי הדורות ללכת

השאלה רק למה אצלנו הרבנים החליטו לשתוק למרות חומרת מעשהו
ישר כח לרב הראשי שמבין את אחריותו ומביעה עמדה שהיא קונצזוס בלי לחשוש

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

7. לחיים מגיב 6: הרבנים מפחדים ממשפחת מלמד וערוץ התקשורת שלהם (אביעד)

הם כבר ראו מה הם עשו להרבה אנשים גם רבנים בכירים שלא "יישרו קו " איתם הם עובדים כמו מאפיה לכל דבר ולכן רבנים רבים פוחדים להתעסק איתם גם אחרי הקומבינה שהם עשו בגבעת האולפנה שם סחרו בארץ ישראל כדי לעשות הון ישיבה חדשה ומגורי אברכים אף אחד מהרבנים לא העיז לומר בקול את דעתו על זה למרות שרבים התבטאו בשקט שזה היה איסור חמור בטח לשיטת הרצי"ה קוק זצ"ל

דווח על תגובה לא ראויה
05.11.2020

8. הר' אליעזר מלמד למד ושנה (אליעזר בית אל)

ואינו זקוק לגושפמקה של הר' יצחק יוסף.
הגמרא מבארת למה תלמיד חכם יכול למחות על כבודו משום שהתורה דיליה (שלו).
רשימת המוחרמים על ידי כב' הר' יצחק יוסף ארוכה עד מאוד, כל פוסק שלא מיישר קו עם פסקי אביו ובמיוחד הספרדים עלול מיד לקבל מכתב אזהרה, ממש בולשביק. (אין לי הגדרה אחרת)

דווח על תגובה לא ראויה
06.11.2020

9. שיחרים... למי מזיז... (מוטי מהצפון)

הרב הספרדי שתול של שס שחציה בעבר היו בבתי כלא מטיף מוסר ... במקום לקרב יהודים לאמונה יעשה נידוי . שיעשה ... על מי זה ישפיע ? זה רק יעצים את הרב מלמד ויפחית את היוסף

דווח על תגובה לא ראויה
06.11.2020

10. אני מאוד מקווה שזה לא נכון והרב מלמד לא נפגש עם מחריבי הדת. (יהודה)

לצערי הם יוצרים תורה חדשה ופילוג בעם ישראל ואסור להפגש עמם.

דווח על תגובה לא ראויה
06.11.2020

11. הרב מלמד לא מהציונות הדתית. הרציה לא היה נותן לו חתימה למעשה והיה מנדה אותו בעצמו. (עדו)

החנופה לרפרומים זה הכל חלק מזה שהוא רוצה להיות רב ראשי,
הרב יצחק זיהה את הבעיה מוקדם ב"ה, ולכן יוצא עליו, ורוצה לנדותו.
כל הכח של חכמים בא מתוקף היכולת לנדות ולאסור ולהתיר ולפסוק שפלוני חייב לפלוני כסף כמבואר בקצות בסימן ג'.

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2020

12. חשוב לקרוא (יהודי)

הרב אליעזר מלמד הוא ת"ח גדול.

הוא בהחלט ראוי, לחלק מהדעות, להיות רב ראשי.

(אגב, לדעתי ולדעת רבותי יש הרבה ת"ח ראויים יותר ממנו, שגם מחוברים יותר לעם שבשדות ולא רק לתושבי בית אל ומערכת ערוץ 7).

גם הרב יצחק יוסף הוא ת"ח גדול. כנראה לא פחות מהרב מלמד. יש שיגידו (ואני בתוכם) שהרבה יותר, אבל זה לא העניין.

זה בסדר שערוץ 7 מנסים במשך שנים לקדם את המועמדות שלו לרב ראשי. כפי שאמרתי, הוא ת"ח, ולא אני אכריע איזה ת"ח מבין כל הת"ח הוא זה שצריך להיות.

אבל יש נקודה שמפריעה לי:

אין בעיה לקדם את הרב מלמד שליט"א, אבל למה לעשות זאת דרך הכפשת תלמידי חכמים?!

והכי מצחיק, שמתכסים באיצטלא של דאגה לכבוד ת"ח.

על מי אתם עובדים?

הייתי מביא ציטוטים (מזעזעים) מהמאמרים בימים האחרונים, אבל אני מעריך שאין מספיק מקום בתגובה, שניים קטנים לדוג': "איבד את תחושת הכבוד ...רבנים שאינם מסוגו", "טורח ללבות מחלוקות שוב ושוב".

ואת מי אתם מביאים? את פרבר? אתם רוצים לשמוע את רשימת ההישגים שלו כיו"ר "עתים"? בחינות לנשים לרבנות הראשית, נתינת אפשרות לטבול ללא בלנית, ניסוח הכשרות של "השגחה פרטית", הם רק חלק מהרשימה.

אישית הייתי מתבייש שיהודי כזה ישבח אותי.

אז מה יש לנו כאן? מחלוקת בין שני ת"ח, שכמה שועלים קטנים מנסים לנצל אותה כדי לפגוע באחד מהם.

אגב, לעצם הטענות נגד הראשל"צ: יש ת"ח יותר תקיפים, ויש פחות. מי שקרא את המכתב גם יודע שבניגוד למה שהוצג, הרב לא איים עליו בנידוי אלא ציטט את תשובת הרא"ש, כנראה כדי לומר עד כמה חמור המעשה בעיניו.

מצחיק שגם חלק מהכותבים מתרפקים על הרב עובדיה, כשהוא היה הרבה יותר חריף ("בית של גויים" לדוג').

ומה הקשר של זה לכאן?

ערוץ 7 לא נותנים להגיב בכתבות הרלוונטיות. כנראה מתוך דאגה לרב מלמד. אשריהם על כך (בלי ציניות).

ולעצם המפגש עם רפורמים: גדולי ישראל אסרו זאת בחריפות, והרב יצחק יוסף לא המציא את האיסור.
מותר (אולי) לרב מלמד לחלוק ולהיפגש איתם, אבל אי אפשר להתווכח עם העובדות.
והרי הרב עובדיה נפגש איתם? נכון, הרב יצחק יוסף כמדומני התייחס לזה - הוא לא נפגש איתם כמנהיגי זרם אלא כאנשים פרטיים.
אני מסופק אם יש משפחה בדור שלנו שהחזירה כ"כ הרבה יהודים בתשובה כמו משפחתו של הרב עובדיה זצ"ל.

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2020

13. לא חולם להיות רב ראשי (יהודה)

המגיבים טועים אין לו חלום להיות רב ראשי. הפגישות עם ההרפורמים אינם מתוך הסכמה לדרכיהם חלילה אלא כדי שלא יהיה ניתוק גמור מחלקים בעם ישראל שהרבה מהם לא יודעים מימינם ומשמאלם כאלה שהם דור שני או שלישי למי שהתחילו ברפורמה. הוא הרב אליעזר סבור שזו הייתה דעתם של אלו שהתנגדו להפרדת קהילות. גם הם וודאי סברו שצריך בידול מול הרפורמים אבל סברו שלא ראוי שיהיה ניתוק גמור.
הרב אליעזר קיבל תמיכה ביחס למה שעשה מהרב אליעזר וולדמן שהוא ללא ספק צדיק תמים וירא שמים מרבים. גם מי שחולק יכול להסכים שזו סברא שיכולה להאמר גם על ידי תלמיד מוותיקי מרכז הרב.
הרב סולוביציק ביטא הדרך הנכונה בסוגיא זו, בחלוקה בין שותפות בדאגה לעם ישראל בנושאים נייטראלים כמו הקיום החומרי של עם ישראל ומלחמה באנטישמיות שבזה יש מקום לשיתוף פעולה, לבין ענייני תורה וקדושה שבזה אין שום שותפות.
יש הרבה לדון בגבול בין הצורך להבדל ממי שדוגלים בדרך של רפורמה וממי שבכלל עוזב את התורה והמצוות לבין הצורך לקיים את האחווה היהודית עם כל חלקי עם ישראל.
אך יש לקוות שהדיון יתנהל באופן ענייני ויעמיד הדברים על נכונה.

דווח על תגובה לא ראויה
07.11.2020

14. תגובות 12(יהודי) ו-13(יהודה) אכן תגובות ראויות וחשובות (בניגוד לחלק מהתגובות האחרות)

דווח על תגובה לא ראויה
08.11.2020

15. הרב הבן של טועה , הרב מלמד צודק. (ג)

דווח על תגובה לא ראויה
17.11.2020

16. רבנים שאינם ראויים לדון (יואב)

אני מוכן להתערב שאף אחד מהרבנים שיצאו פומבית נגד הרב מלמד לא טרח להרים אליו טלפון לברר מה באמת היה לפני שיצא נגדו. מעניין אם זאת דרכם גם בפסיקות אחרות? אחר כך מצפים שנתייחס לרבנים ברצינות.

דווח על תגובה לא ראויה
כתבו תגובה
המשך באמצעות
שכחתי סיסמה
אין לך שם משתמש באתר? צור חשבון
יצירת חשבון חדש

אני מאשר את תנאי השימוש באתר

שופטי בית המשפט העליון. ארכיון צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בג"ץ הוציא צו על תנאי לממשלה בשל אי העברת התקציב

קרא עוד