לפי גישת הרבנות הראשית, הרב מלמד אינו היחיד שצריך נידוי

"מכתבו של הרב יוסף לרב אליעזר מלמד, שנפגש עם רפורמים, מבטא יותר מכל חוסר הבנה לגבי תפקידו כרב ראשי. הרבנות הראשית לישראל אינה רשאית להתנער או להתנכר לעם ישראל" | דעה

חדשות כיפה אלעד קפלן 05/11/20 20:25 יח בחשון התשפא

לפי גישת הרבנות הראשית, הרב מלמד אינו היחיד שצריך נידוי
הרב אליעזר מלמד, צילום: פלאש 90. מרקו

מכתבו של הרב יצחק יוסף לרב אליעזר מלמד, לפיו הוא "צריך בנידוי", מלמד בעיקר על מצבו של המוסד בראשו הוא עומד. מחלוקת תורנית היא דבר מקובל ורב שחושב שרעהו טועה בדבר הלכה ראשי לכתוב זאת. בכך אין חידוש וזוהי דרכה של תורה. עם זאת, במקרה זה ראוי להתבונן במהות המחלוקת ובסיבה לפיה הרב יוסף חושב שיש לנדות את הרב מלמד: פגישותיו עם רפורמים.

מכתבו של הרב יוסף מבטא יותר מכל חוסר הבנה לגבי תפקידו כרב ראשי. הרבנות הראשית לישראל אינה רשאית להתנער או להתנכר לעם ישראל. עמדה זו מצטרפת למגמה של החמרה והרחקה שקנתה לה מקום ברבנות הראשית בשנים האחרונות: מדיניות הדלת הסגורה בסוגיית הגיור, היחס לרבנים מקהילות בתפוצות, עמדת הרבנות כלפי נשים שמבקשות לבוא בשערי התורה ובהצהרות חוזרות ונשנות נגד רבנים שמבטאים עמדה הלכתית שונה מזו המקובלת בתוך הממסד. מגמה זו משפיעה לא רק על אלו שמבקשים, כמו הרב מלמד, לנהל קשר עם אחינו ואחיותינו שמחזיקים בדעות ואמונות שונות מאתנו, אלא על חייהן של קהילות יהודיות רבות בארץ ובתפוצות.

למעשה, רוב החברה הישראלית, ואף המגזר הדתי, אינם רואים את הרבנות הראשית של היום ככתובת עבורם, ואינם נשמעים לפסיקותיה. האם משום כך כולם חייבים בנידוי?

דווקא גישה זו של החרמות, נאצות והכפשות היא זו שהביאה את הרבנות הראשית למצבה הנוכחי. מרוב שביקשה לנדות אחרים, מצאה את עצמה מנודה על ידי רבים. חוסר האמון במוסד זה עולה בכל סקר ולעתים הדבר מוביל, למרבה הצער, גם לסלידה וריחוק מהיהדות עצמה.

הרב יצחק יוסף שקד רבות על תלמודו ועל כתביו התורניים, שהביאו ברכה רבה. אך גישתו לתפקיד הרבנות חותרת תחת יסודות המפעל בראשו הוא עומד. הרבנים הראשיים אינם צריכים להיות הראשונים לכתוב מכתבי נידויים, אלא לקיים מפגשים עם כלל קהילות ישראל. עליהם לדאוג לכך שהרבנות תהיה קשובה לגווני החברה, גם אם ישנן מחלוקת נוקבות שאין למזער. חובה זו אינה נובעת רק מתוך דרך ארץ ונועם הליכות, אלא מתוך ביטחון ואמונה בתורה. 

יש ביטוי נאה באנגלית "קח עמוד מספרו" (take a page out of his book), שמשמעו להמליץ למישהו לנהוג כמו אדם אחר. דימוי זה מתאים במיוחד לעולמה של תורה: במקום לנדות את הרב מלמד, ראוי היה לרבנות הראשית ללמוד מדרכו - לקחת עמוד מתוך ספרו. 

עו"ד אלעד קפלן הוא מנהל ארגון 'עתים'

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן