משה ליאון לכיפה: "מקווה שהחיסונים יגיעו בקרוב, אנחנו אנשים מאמינים בני מאמינים"

ראש עיריית ירושלים, מסביר איך ירושלים הגיעה להיות עיר אדומה, טוען שרוב המגזר הערבי והחרדי דבק בהנחיות משרד הבריאות: "ראיתי הפרות בכל המגזרים" וקובע כי ההפגנות בבלפור מורידות את רמת המשמעת האזרחית: "המפגינים חייבים לעשות הפסקה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 02/10/20 09:00 יד בתשרי התשפא

משה ליאון לכיפה: "מקווה שהחיסונים יגיעו בקרוב, אנחנו אנשים מאמינים בני מאמינים"
ראש עיריית ירושלים משה ליאון , צילום: כיפה

בעיצומו של הסגר ולמרות רמת התחלואה הגבוהה בבירה, ראש עיריית ירושלים משה ליאון מסרב לגנות מגזר מסוים וטוען כי בכל מקום יש הפרות של הנחיות משרד הבריאות. מהמרפסת בלשכתו בקומה השישית בבניין העירייה שבכיכר ספרא רואים את החניות הרבות של מרכז העיר סגורות ואת בנייני העירייה, שבדרך כלל הומים מאדם, עומדים שוממים כמעט לגמרי. אך ליאון מנסה לשדר אופטימיות ומסביר כי הוא החליט להשאיר את הקפסולות, שהורכבו לכבוד ההופעות בכיכר, כדי שלתושבי ירושלים יהיה למה לשאוף בתוך הימים הקשים הללו. ראיון חגיגי ומיוחד לכבוד חג סוכות. 

אנחנו נמצאים בעיצומו של סגר נוסף, חלק מהחרדים מסרבים להקשיב להנחיות בטענה של 'חיסון העדר'. איך העירייה נערכת לזה? 

"קודם כל אני לא יודע מה זה חסינות העדר, מישהו סתם המציא מילה. חשוב לי להגיד שרוב החרדים שומרים על ההנחיות, זה שיש מיעוטים שאינם שומרים זו בעיה קשה ואני מוחה על כך ומגנה זאת. אנחנו בעיריית ירושלים עושים הכל כדי למנוע התקהלויות בכל הציבור, גם בחילוני וגם בחרדי. אנשים צריכים להבין שהקורונה מתפשטת בהתקהלות וכשאין מסכות. ביומיים האחרונים הייתי בקשר צמוד עם המשטרה לגבי נושא הסוכות, אנחנו מפעילים הסברה גדולה מאוד בקרב כלל הציבור, אך מי שיעשה את האכיפה זו המשטרה כי לנו אין סמכות לאכוף". 

ירושלים היא עדיין עיר אדומה עם תחלואה הולכת וגדלה. 

"צריך לזכור שירושלים היא העיר הגדולה בארץ עם מיליון תושבים, אין אף עיר בארץ שמונה מיליון תושבים. כשאנחנו מדברים על כ-7000 חולים בירושלים, זה עדיין מספר סביר יחסית לערים אחרות בארץ. בירושלים יש שכונות אדומות, כתומות וירוקות. אין ספק שגם 7000 זה הרבה, אבל אנחנו עושים את כל המאמצים להפחית את מספר החולים. צריך לזכור שבמשפחות החרדיות וגם במזרח העיר הצפיפות גדולה, ולכן כאשר מישהו מבני הבית נדבק במחלה, מטבע הדברים הוא מדביק עוד שלושה ארבעה אנשים מאותה משפחה. ולכן זה נראה שמספר החולים עולה וגדל, אבל חלק גדול מהם זה בגלל הצפיפות."

האם לחברה הערבית או לחברה החרדית אין אחריות על התחלואה הגבוה שיש אצלם במגזר? 

"יש לכל אחד בציבור הירושלמי אחריות לכך שהקורונה לא תתפשט, אין כזה דבר 'החברה החרדית', יש סוגים שונים של קהילות כמו שיש סוגים שונים של חילונים וסוגים שונים של ציונות דתית. ראיתי בכל מקום הפרות ולכן הדבר החשוב ביותר הוא משמעת עצמית".  

אתה טוען שבשכונות מזרח ירושלים יש משמעת אזרחית כמו בשכונות המערביות? 

"כן, אין לך מושג כמה אני טוען את זה וכמה זה נכון. זה לא משמעת עצמית, זה לפחד מהקורונה. אני לא מקנא במי שנדבק בקורונה, זה משהו שמתחיל ואתה לא יודע איך אתה מסיים את זה. זה לא משנה באיזה גיל אתה. במזרח העיר יש 350 אלף תושבים, וזה מספר גבוה מאוד, ולכן גם פה יש כאלה ששומרים וכאלה שלא שומרים. אני חייב להודות, תקופת החתונות, בחודשים יוני-יולי, כמעט ולא שמרו על ההנחיות, היום יש שמירה אדוקה ואנחנו רואים ירידה משמעותית מאוד במספר החולים במזרח העיר. אני מקווה שזה גם יימשך כדי לראות שזה משהו חד פעמי ולא קבוע."

הממשלה עסוקה הרבה בניסיון לפזר את ההפגנות בבלפור, האם אתה חושב שהממשלה צריכה לעסוק בזה? 

"הממשלה עסוקה מבוקר ועד לילה באיך למנוע התקהלות ולעצור את מגפת הקורונה. ההפגנות היו חייבות מזמן לעשות הפסקה, להמתין שהמגפה תדלג עלינו. ההפגנות הן הפרה בוטה של הנחיות הקורונה, והיה טוב אם היו מפסיקים את זה לפני הרבה שבועות. למרות שההפגנות הן במרחב הפתוח, זו עדיין התקהלות. אם היתה החלטה חד משמעית שלא יהיו התקהלות אז גם הפגנות לא צריכות להיות. ברגע שיש ציבור שרואה שנותנים לציבור אחר לבצע הפרות של ההנחיות, באותו רגע הציבור אומר לעצמו, לצערי הרב, גם לי מותר. אני בהחלט מתנגד לזה, אבל כולנו צריכים להסתכל על האחר".

רגע לפני חג הסוכות, פעם נוספת האירועים שהעירייה מארגנת בכל שנה לא יתקיימו. אתה חושב שפסח נזכה להיות בברכת כהנים? 

"בואו נגיע קודם לחנוכה, אחר כך נגיע לפסח. מפורים, אז התחילה הקורונה, אני אומר כל פעם 'אולי בחג הבא או בחופשה הבאה נוכל לעשות אירועים'. אי אפשר לדעת מה יהיה, אבל אנחנו אנשים מאמינים בני מאמינים ואני מתפלל לקדוש ברוך הוא שיסיר סוף סוף את המחלה הזו. אני מקווה שהחיסונים יגיעו בקרוב ונמצא פתרון לבעיה. אנחנו חיים מהשבוע לשבוע". 

האם אחרי שהסגר יותר, העירייה תחזור לקיים הופעות בכיכר ספרא, על פי הריחוק החברתי? 

"נתתי הוראה חד משמעית, אפילו רק בשביל הסמליות, לא להוריד את הקפסולות בכיכר שנמצאות למטה כי אולי שבוע-שבועיים אחרי החגים יתירו לנו להיות במרחב הציבורי. ולכן אם תהיה אפשרות כזו והמזג האוויר יאפשר את זה, אני בהחלט יפעל להחזיר את ההופעות".