איגוד האינטרנט הישראלי התיר רישום דומיין בשם המפורש

בתום דיון שקיימה הועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים, החליטו רוב חבריה כי הדומיין לא צפוי לפגוע בגולשים הדתיים, זאת לאור העובדה כי "השם המפורש כבר נפוץ בחיפושים באינטרנט ובויקיפדיה"

חדשות כיפה אורי פולק 11/03/12 14:05 יז באדר התשעב

הוועדה לבחינת שמות מתחם פוגעניים מטעם איגוד האינטרנט הישראלי, התירה באחרונה לרשום דומיין המורכב משם השם המפורש, זאת לאחר דיון בו קבעו רוב חברי הועדה כי הבקשה לרישום הדומיין לא נעשתה מטעמים פוגעניים וכי לא מדובר בפגיעה ברגשות הגולשים הדתיים.

בדיון שקיימה הועדה טען פרופ' מיכאל בירנהק כי רישום הכתובת בשם השם המפורש איננה פוגעת בגולשים. "אני מוכן להניח כי בעצם השימוש בשם המפורש כשם מתחם יהיו מי שירגישו נפגעים במידה מסוימת, בשל מה שיראו כזילות השם המפורש, או בשל טעם הלכתי אחר. עם זאת, משום שכדי להגיע לאתר שיופעל, אם יופעל, תחת שם המתחם הנ"ל, יהיה צריך הגולש לנקוט פעולה אקטיבית, ומאחר שהשם המפורש כשלעצמו אינו פוגעני, מאחר שהוא נגיש ברשת בשלל יישומים חוקיים, לגיטימיים ורצויים, ובכללם התנ"ך, אני סבור שמידת הפגיעה שעלולה להיגרם היא מועטה, ואינה חורגת מ'סף הסיבולת הציבורית'". באיזון שבין מידת הפגיעה

בעמדתו של פרופ' בירנהק תמך גם חבר הועדה בועז אוקון, שהסביר כי "השם המפורש מופיע ממילא בכל חיפוש באינטרנט, לרבות בוויקיפדיה - ועל כן השימוש בו כשם מתחם אינו מגביר את הפגיעה במידה המצדיקה דחיית הבקשה".

מי שבחרה להתנגד להחלטה, כמעט בעמדת יחיד, הייתה הסופרת יוכי ברנדס, שטענה בדיון כי מדובר בשם הקדוש ביותר בתרבות היהודית. "אם בעלי האתר מבקשים לדבר בשם אלוהי ישראל, או על אלוהי ישראל, הם יכולים לבחור שם אחר משמותיו הרבים. השם המפורש ראוי להישאר בספרי התורה ולא בשום מקום אחר", קבעה ברנדס. לדבריה, על אף שהיא מתנגדת לאיסור חוקי בשימוש בשם השם המפורש ברשות היחיד, הרי הרשת "דומה יותר ל'רשות הרבים', וכפי שלא הייתי רוצה שיהיה יישוב בישראל בשם המפורש, כך אין ראוי שיהיה אתר אינטרנט בכתובת שכזו".

כאמור, בסופו של דיון ולאור העובדה כי לא הושג רוב לדחיית רישום הדומיין, אישרה הוועדה את רישום הדומיין בשם המפורש.