הרב חיים דרוקמן בעד השבת

מספר רבנים מרכזיים חתמו לאחרונה על מכתב בו הם כואבים את פתיחתה של רשת AM:PM בשבת.

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/04/08 00:00 ג בניסן התשסח

הרב חיים דרוקמן בעד השבת
צילום אתר הכנסת, צילום: צילום אתר הכנסת

מכתב שהופץ הבוקר תחת הכותרת "וינוחו בה כל ישראל" בחתימתם של רבנים בכירים מהציבור הדתי לאומי, קורא שלא לעשות עסקים עם חברות ועסקים שאינם שומרים שבת, תוך שהוא מתייחס מפורשות לקבוצת "אלון" שבבעלותו של איש העסקים דודי ויסמן, המחזיקה גם ברשת "שפע שוק".

על המכתב חתומים הרב חיים דרוקמן - ראש ישיבות בני עקיבא, הרב דב ליאור - יו"ר ועד רבני יש"ע והרב זלמן מלמד - רב היישוב בית אל, כשיחד איתם גם הרב דוד חי הכהן, הרב מיכה הלוי והרב יגאל קמינצקי.


במכתב עצמו נכתב "כמה צובט את הלב שרשת AM:PM פותחת את עסקיה בשבת ומתכוונת להרחיב את חילול השבת בפתיחת עשרות חנויות נוספות. משמעות הצעדים האלה, היא גם גזילת חופשת ומנוחת השבת מעובדי החנויות, לאחר שהם מוצאים עצמם מאולצים להופיע לעבודה מחשש למקור פרנסתם. פתיחת החנויות אף מאיימת על יום המנוחה של בעלי עסקים אחרים, החוששים פן יאבדו את לקוחותיהם, והם עלולים להיגרר באי-רצון בולט, לפתוח גם הם את עסקיהם בשבת, ולהפוך לעבדי החנות שבעה ימים בשבוע, יומם ולילה לא ישבותו".


לדברי הרבנים "מכאיב לראות כי בארצנו הקדושה מעביר בצע כסף אנשים על שורת הדין וההיגיון. אנו מצרים על שקבוצת אלון המחזיקה בשליטה בחברת AM:PM, שפע שוק, מגה וחברות נוספות מתעקשת לפגוע בקדושת השבת". הרבנים אף טוענים כי "פתיחת בתי העסק בשבת, מהווה איום על עצם קיומינו בארץ הזאת, המוקפת אויבים מבקשי נפשנו".

על כן אומרים הרבנים כי "בלב כואב על כבודה של שבת המלכה, אנו קוראים לכל היהודי שהשבת יקרה לו לעשות עסקים ולקנות אצל עסקים וחברות שאינם פוגעים בשבת ובעובדים הרוצים לנוח בשבת".


החרדים כבר החרימו

כזכור, רבני הציבור החרדי כבר הטילו חרם על רשת "שפע שוק", אם כי בימים האחרונים נשמעים קולות של משא ומתן בנושא. לעומת זאת, בציונות הדתית הדעות היו חלוקות באשר לחרם, כשהרב שמואל אליהו קורא להצטרף ולעומתו הקיבוץ הדתי מתנגד לדבר.

נראה כי המכתב הנוכחי, אותו יזם, בין השאר, יו"ר המועצה הדתית בת"א אלדד מזרחי, עשוי להטות את הכף גם בציבור הדתי לאומי שאולי יצטרף לחרם.