המחלוקת על החרם

הרב שמואל אליהו בעד, הקיבוץ הדתי נגד. הציבור הדתי לאומי חלוק בשאלת החרם על "שפע שוק".

חדשות כיפה יאיר פלדמן 30/03/08 00:00 כג באדר ב'

המחלוקת על החרם

בעוד אנשי ורבני הציבור החרדי מפגינים אחדות ביחס לחרם שהוטל על רשת "שפע שוק" בשל פתיחת סניפי רשת AM:PM שנרכשה על ידי דודי ויסמן בשבתות, בציבור הדתי לאומי הדעות חלוקות.

בשבת האחרונה פרסם רבה של צפת, הרב שמואל אליהו, מאמר בעלון "בראש יהודי", בו הוא קורא להצטרף לחרם על "שפע שוק", ולעומתו מפרסמים הבוקר אנשי תנועת הקיבוץ הדתי את התנגדותם לחרם.


"הטלת חרם אינה דרכנו, והיא בוודאי שאינה מביאה לשמירת שבת ואינה מוסיפה לאהבת ישראל", כך אמר נחמיה רפל, מזכ"ל הקיבוץ הדתי, "השיטה של הטלת חרם בעולם החרדי היא ידועה, ולא מעטים נפגעו ונפגעים ממנה, כולל הרבנים קוק וסולוביציק זצ"ל. חרמות מעצם התנהלותם נועדו לא רק להיאבק בנושא הכואב והבעייתי, כי אם לפגוע בכל ענייניו של המוחרם, וזו אינה דרכנו. צריך לעשות אבחנה ברורה בינה ובין חרם צרכנים, שהוא כלי חשוב במערכת הכלכלית-חברתית. הטלת החרם דווקא על דודי וייסמן, בה בשעה שעסקי תחבורה ושירותים אחרים הפועלים בשבת אינם מוחרמים - מעלה סימני שאלה על המניעים לחרם זה," מוסיף רפל.


רפל אף הביע את תמיהתו על כך שגופי תקשורת שונים טענו כי "הציונות הדתית הצטרפה לחרם שהטילו רבנים חרדים", והוא רואה באמירה גורפת על כלל הציונות הדתית נטילת עטרה ללא כיסוי. "אני כמובן מתנגד לפתיחת עסקים בשבת, הן מבחינה הלכתית והן מבחינה סוציאלית, אך באותה מידה אני מתנגד להטלת חרמות" מסביר רפל, "הקיבוץ הדתי היה מהראשונים לניסוח אמנה חברתית במדינת ישראל, שאחד הסעיפים המרכזיים בה נוגע לצביונה ושמירתה של השבת, ועד שהיא תתקבל כל אזרח צריך לפעול על פי החוק המגדיר בצורה ברורה את הכללים לפתיחת עסקים בשבת".


החרם על שפע שוק מחזק את שדרות

במאמר שפירסם הרב אליהו, המנוסח כמכתב עבור אשתו, הוא אומר כי "הציבור החרדי החליט להחרים את שפע שוק - אנחנו יכולים להצטרף אליו. זה בסדר. זה מחזק את הכוח של השבת. של עם ישראל. של שדרות. זה מחזק את האחדות בנינו", ואף אומר כי "ביקשתי מאשתי שלא תקנה לי אוכל משם (משפע שוק - י.פ). יהיה לי קשה לעכל אותו".


לטענת הרב אליהו, הסיבה בגללה מפעילים בעלי הרשת את החנויות בשת נובע ממה שהוא מכנה כ"חוסר אכפתיות". "חוסר האכפתיות שלהם נוגע לכל החיים שלנו במדינה. חוסר האכפתיות הזה מניע את המפעלים שמזהמים את הסביבה למען עוד רווחים. הוא מניע את בעלי המפעלים שנותנים שכר מינימום, שמעסיקים עובדי קבלן ללא תנאים", כותב הרב אליהו שאף מסביר בצורה זו את הקשר של הדברים לשדרות "תסמונת הפקרות שדרות נובעת מאותה נקודה של חוסר אכפתיות. קובעי המדיניות טוב להם במקום שהם גרים, בלשכת ראש הממשלה, בוולבו או בוילה. לא איכפת להם באמת משדרות. לא איכפת להם מאלה שרצים עשר פעמים בלילה לחדר ממוגן", ומסיים את הדברים במילים "בבקשה, אל תקנו בשפע שוק ".