מי מצנזר את ספרי האזרחות?

אחד מבתי הספר בישראל החליט להזהיר את תלמידיו הנבחנים לבגרות באזרחות, כי ספר הלימוד "איננו תואם לאמת ולתורתנו הקדושה". הרב שרלו: המצנזרים – מרמים את התלמידים

חדשות כיפה אורי פולק 19/06/11 14:47 יז בסיון התשעא

מי מצנזר את ספרי האזרחות?
איציק אדרי-cc-by, צילום: איציק אדרי-cc-by

סערה במסדרונות משרד החינוך בעקבות מה שנראה כצנזור של ספר באזרחות באחד מבתי הספר הדתיים בישראל. ברשת החברתית "פייסבוק" מופצת לאחרונה תמונה של ספר לימוד באזרחות, עליו נבחנים התלמידים בבחינות הבגרות, כשבשער הספר מודבקת אזהרה המפרטת כי התכנים בספר - אינם נכונים.

בפנייה אל התלמיד נכתב כי "החומר הכתוב בחוברת זו, נכון וראוי עבור בחינת הבגרות באזרחות. אולם דע, כי ברובו של החומר, אין הוא תואם כלל לאמת. האמת היחידה בעולם נקבעת על ידי תורתנו הקדושה, שניתנה לעם ישראל על ידי בורא עולם". זהותו של בית הספר אינה ברורה ומבדיקת כיפה עולה כי במשרד החינוך לא מכירים את המהלך, שככל הנראה התקבל על דעתו של הסגל החינוכי באותו מוסד.

הרב יובל שרלו, ראש ישיבת פתח תקווה, התייחס לצנזור הספר בכיפה ואמר כי מדובר במהלך מיותר מפני שבראש ובראשונה הוא איננו נכון בעיניו. "רובו של החומר באזרחות תואם את תורתנו. התורה מסמיכה את הקהל לקבוע את הדרכים בהם הוא מנהיג את עצמו, והרבה מאוד תקנות קהל נוצרו בדרך זו. אדגיש כי נכון הוא שלא כל החומר מתאים לתורה. יש לנו חזון אחר בתחומים מסוימים, ואני חושב שמורה לאזרחות חייב ללמד גם את החזון הזה, אולם בראש ובראשונה הפתיחה הזו לא נכונה כפי שהיא".

הרב שרלו טוען בנוסף כי אסור למורה לאזרחות ללמד את חומר הבחינה לבגרות, במידה והוא מאמין כי הוא איננו נכון. "התלמידים שלנו הולכים לפי ההלכה, שהיא כאמור מקבלת את רוב תקנות הקהל, ועל כן אם הוא מלמד את התלמידים שלנו הוא מרמה אותם ומועל בשליחותו. למיטב זכרוני, ראיתי את החוברת הזו לפני שנים רבות, והיא אינה מהמגזר הציוני דתי, אלא מהמגזר החרדי, שעמדותיו שונות".

גורם במשרד החינוך עמו דברנו ציין כי הפרשה הצליחה להדליק כמה מפקחים במשרד שהתפלאו לשמוע על כך. עם זאת, למרות פנית כיפה לדוברת משרד החינוך, טרם התקבלה תגובה רשמית של המשרד לפרשה.