הערב: כינוס מרכז הבית היהודי - שוב

מרכז הבית היהודי יתכנס בפעם השניה בתוך שבוע וחצי, ויחליט האם לאשר הקמת וועדה מסדרת, שתבחר את יו"ר המפלגה. ברקע: מאבקים בתוך המרכז על אופי הבחירות

חדשות כיפה יהונתן קליין, חדשות כיפה 27/01/19 18:27 כא בשבט התשעט

הערב: כינוס מרכז הבית היהודי - שוב
כינוס המרכז הקודם: יוסי הרוש (שלישי מימין) ועמיעד טאוב (שלישי משמאל), יחד עם חברי הכנסת ופעילים נוספים, צילום: ללא

הסוף לסאגה? בעוד באיחוד הלאומי כבר מריצים קמפיין, הממתג את בצלאל סמוטריץ' כמנהיג הציונות הדתית, בבית היהודי נמשכים קרבות הבוץ על שיטת בחירת יו"ר המפלגה. הערב (א') יתכנס מרכז הבית היהודי פעם נוספת, בישיבת נחלים, במטרה לאשר הפעם את הקמת הוועדה המסדרת שתבחר את יו"ר המפלגה. מנגד עומדת ההצעה לבחור את היו"ר בבחירות ישירות במרכז. רשימת המפלגה לכנסת תיקבע במרכז בכל מקרה.

בימים האחרונים תקפו חברי מרכז במפלגה, המאוגדים תחת הארגונים 'המפדלניקים החדשים', ו'המחנה הדמוקרטי בבית היהודי', את מנכ"ל המפלגה ניר אורבך כי הוא מנסה לקחת את הכוח מחברי המרכז, ואף פתחו בגיוס כספים לטובת קמפיין נגד הוועדה המסדרת. בתגובה אמרו בסביבתו של אורבך כי הוא מנסה להציל את מה שנשאר מהמפלגה ומסבירים כי אף אדם רציני שיכול להוביל את הבית היהודי לא יבוא להתמודד במרכז, ולכן אין ברירה לאשר את קיום הוועדה המסדרת. 

(ניר אורבך בכינוס המרכז הקודם. (צילום: כיפה)

כינוס המרכז התאפשר לאחר שהושגו מספיק חתימות לכינוס תוך פחות משבועיים מיום כינוס המרכז הקודם. את החתימות לכינוס ואת ההצעה החדשה-ישנה לבחירת היו"ר והרשימה הביאו סגן ראש העיר לוד, יוסי הרוש, וחבר סניף הבית היהודי במודיעין, עמיעד טאוב.

כזכור, בכינוס המרכז הקודם, לפני שבוע וחצי, דחו חברי המרכז את הצעת מנכ"ל המפלגה, ניר אורבך, לבטל את הפריימריז ולמנות את היו"ר באמצעות וועדה. ההצעה של אורבך עברה ברוב של 61 אחוז, ועל פי החוקה הרוב הדרוש הוא 65 אחוז. 

כבר לאחר כינוס המרכז הקודם וכישלון ההצעה של אורבך, פרסמנו ב'כיפה' כי ההצעה תעלה מחדש, במתכונת כמעט זהה, וכי המרכז יתבקש קודם לכן לבטל את השינוי בצורך של רוב של 65 אחוזים, על מנת לאשר הצעה לשינוי שיטת הבחירה.

(סגן השר הרב אלי בן דהן בכינוס המרכז הקודם. צילום: כיפה)

לאחר שתאושר (אם תאושר) ההצעה לביטול הצורך ברוב של 65 אחוזים, תובא ההצעה להצבעה שנייה חשאית בין שתי אלטרנטיבות וללא אפשרות לחברי המרכז להסתייג.
לפי ההצעה הראשונה, הבחירה ליו"ר, תעש על ידי ועדה מייעצת שתגיש שם של מועמד מתאים שיובא לאישור המרכז ולאשה במקום השלישי במידה והיא לא תיבחר באופן טבעי. כל שאר חברי הרשימה ייבחרו במרכז. לפי ההצעה השנייה, ייבחרו גם הרשימה וגם היו"ר במרכז.

למעשה, שתי ההצעות לוקחות את הכוח מידי המתפקדים, כיוון שכפי שטוענים שוב ושוב במפלגה, ובניגוד לטענתו של ח"כ מוטי יוגב, אין אפשרות לקיים פריימריז בין המתפקדים, לא כלכלית ולא מבחינת לוח הזמנים. 

לו"ז כינוס המרכז הערב, בישיבה הטכנולוגית נחלים:

  • בשעה 19:00 - התכנסות 
  • בשעה 19:30 - הצבעה גלויה על שינוי הצורך ברוב של 65 אחוזים

במידה וההצעה תעבור, בשעה 20:00 תתקיים הצבעה חשאית על הצעות חברי המרכז, לפיהן היו"ר ייבחר בוועדה והרשימה תיבחר במרכז. 

אם אכן תאושר ההצעה, ביום שני הבא, ה-4 בפברואר, יערכו הבחירות לרשימת הבית היהודי לכנסת.

היום הוציאו עמיעד טאוב ויוסי הרוש, שאספו את החתימות לכינוס המרכז, הודעה לחברי המרכז בה נכתב: לאחר שבוע לא קל נבקש לעדכן בדברים דלהלן:
1. שתי מטרות עיקריות עמדו לנגד עינינו: האחד: הצורך לכנס מרכז במהירות שיחליט על שיטת הבחירות. השני: לאפשר בחירה ברוב רגיל על מנת להציג רשימה של מועמדי הבית היהודי בהקדם.
על מנת שזה יעבור חשבנו שיהיה נכון להציג שתי הצעות פשוטות ללא הסתייגויות האחת מבוססת על הועדה והשנייה על המרכז.
2. לטעמנו זהו סוד גלוי שלא ניתן להביא מועמדים איכותיים ששווים מנדטים ציבורית וגם יתמודדו במרכז.
3. על כן הצענו שהועדה תאתר מועמד מבחוץ ובנוסף במידה ואשה לא תיבחר באופן טבעי עד המקום השלישי הועדה תבחר גם אשה ראויה.
כולם יובאו לאשרור המרכז.
4. בנימה אישית נציין כי גם אנו לא היינו שלמים עם הרכב הועדה אך זו האופציה הטובה ביותר כרגע בהתחשב בלוח הזמנים שלנו ואנו מאמינים כי הדרך היחידה לייצר רשימה אטרקטיבית מספיק הינה לאתר יו"ר ומועמדת ע"י חברי הועדה שאני סמוכים ובטוחים בכל לב כי טובת הציונות הדתית הפוליטית תעמוד למול עיניהם.
5. כמובן שנכבד ונתמוך בכל הצעה שתיבחר באופן דמוקרטי.
6. ברור לנו כי גם הצעות אלו אינן מושלמות, אך במצבה של המפלגה בדיוק כמו בכבישים, עדיף להיות חכמים ולא צודקים, ולהתעלות מעל שיקולים אישיים או פרסונליים.
7. חשוב לנו לעדכן כי בשיחות האחרונות מול הנהגת המפלגה הצלחנו להגדיל את מספר חברי הועדה ל-17 ולצרף את הרב אייזמן ואילנית גינסבורג לועדה.
כולנו תקווה ואמונה כי הצעת הועדה תעבור ובעוד שבועיים תוצג רשימה ראויה שתוציא אותנו לדרך חדשה עם רוח חזקה ומאוחדת.