הפופ האמוני, דור 2.0: האייטם שהיה אמור להתפרסם יום אחרי שמחת תורה

תכננתי לפרסם מעין אייטם סיכום על הפופ האמוני מיד אחרי שמחת תורה, לקראת שנה מוזיקלית חדשה. אחרי שהמציאות טפחה על פנינו בחרתי לפרסם אותו עם תחילת השנה האזרחית החדשה, בתקווה לבשורות טובות | חצי סיכום שנה, חצי מדריך לפופ האמוני הנוכחי

אביחי ישראל אביחי ישראל, חדשות כיפה 01/01/24 18:08 כ בטבת התשפד

הפופ האמוני, דור 2.0: האייטם שהיה אמור להתפרסם יום אחרי שמחת תורה
אולם הופעות בקריית ארבע, צילום: Kobi Gideon,Flash90

לקראת סיומה של שנת תשפ"ג חשבתי כיצד אפשר לסכם אותה מבחינה מוזיקלית מבחינת הפופ האמוני. החלטתי לכתוב מעין סיכום שנה שכולל מבט קדימה: לסכם את העשייה הכללית של האמנים בזירה הזו, לתת בה סימנים ולפרסם את האייטם עם סיומה של תקופת החגים. האייטם היה אמור להתפרסם יום אחרי שמחת תורה, לקראת שנה מוזיקלית חדשה. המציאות היכתה בנו והוא נגנז, אך בימים האחרונים חשבתי שהתאריך הסמלי של תחילת שנה האזרחית יהיה זמן טוב להעלות אותו: אוגדות משתחררות ממילואים, זמרים מתחילים לחזור לעשייה שאינה קשורה באופן ישיר למלחמה ועם ישראל מנסה לחזור לחיים. בשורות טובות

המפץ הגדול של הפופ האמוני מאחורינו. אמנם האולמות עדיין מלאים בקהל שרוצה עוד ועוד מהחומרים הללו, אבל נראה שהיצירה והאמנים מתפצלים לנתיבים שונים. יש מי שהפופ הפך אצלו לרכיב הדומיננטי, יש מי שדווקא האמוני - וגם עוד כמה נישות שהתסעפו מתוך הסוגה שכבשה את עם ישראל. אם תרצו, הפופ האמוני 2.0. חצי סיכום שנה, חצי מדריך.

האגף החסידי-ישראלי: ישי ריבו, עקיבא ויובל דיין

מייסד הז'אנר הוא ישי ריבו. העולה החדש מצרפת כבש את הקהל הדתי עם שלושה אלבומי גיטרות שהכילו טקסטים שרק הוא יודע לכתוב. כבר מתחילת הדרך הוא התחייב לכתוב רק טקסטים דתיים, ואלבומו האחרון בו הוא שר את פיוטי הימים הנוראים תרם להפיכתו לבעל תפילה מודרני שממלא כל אולם - כולל המדיסון סקוור גרדן. בשנת תשפ"ג הוא שחרר שירים בודדים, ומעניין לראות לאן הוא יפנה את האנרגיה היצרתית שלו בשנת תשפ"ד.

יחד איתו באגף נמצא גם עקיבא תורג'מן. עקיבא לקח את מאור שושן, המפיק המיתולוגי של ישי ריבו, ויצר איתו שורת להיטים מכובדת. אמנם הטקסטים שלו פחות מקראיים, אבל ה-טקסט שלו שואב השראה מרבי נחמן ויש לו הבלחות חסידיות לא מעטות. יובל דיין היא הצלע הנשית של האגף החסידי. אמנם יש בה מעבר לחסידי, לזמרת שפרצה לחיינו בתכנית דה-ווייס, אבל המסרים יחד עם גרסת הכיסוי המצליחה לניגון-פיוט החסידי "י-ה אכסוף" הופכים אותה לבת בית בתת-הז'אנר.

ישי ריבו ועקיבא תורג

ישי ריבו מארח את עקיבא בקיסריה | צילום: צילום מסך

האגף הפלרטטני: חנן בן ארי ונרקיס

מול האגף החסידי ניצב האגף הפלרטטני, שמשחק עם הגבולות. חנן בן ארי שהתחיל את הקריירה שלו והוצמד לישי ריבו כמייסד-שותף של הפופ האמוני תפס כיוון אחר עם שירים חשופים על מצבו האישי וסערה תורנית על בחירותיו האומנותיות במילים ובקליפים. אלבומו החדש "יש כאן יותר מזה" חושף את היחס של בן ארי לעמדת הביניים הזו, שלצערו לא ממש נותנת לו נחת.

חנן בן ארי

חנן בן ארי. מפלרטט עם העולם החילוני | צילום: עמית אלקיים

המשך טבעי של דרכו של בן ארי היא נרקיס. מי שהתחילה עם בלדות מרגשות תפסה כיוון יותר פופי ואלקטרוני עם שיתופי פעולה חוצי מגזרים. אחרי האלבום ראשון שניסה והצליח ללכת בין הטיפות, בהמשך הקריירה היא לא התנצלה על בחירותיה והפכה גם לאושיית אינסטגרם ואופנה. אחת החותמות לשינוי שלה הייתה ההשתתפות בריאליטי "רוקדים עם כוכבים", אמנם לצד רקדנית אבל הכיוון ברור.

נרקיס

נרקיס. רוקדת | צילום: טל עבודי

אגף המחזירים (והחוזרים) בתשובה: אלייצור ואסף הרוש

האגף המעניין ביותר שהתפצל מתוך הפופ האמוני הוא אגף המחזירים בתשובה. אמנם יסודות כאלה היו קיימים רק בכמה שירים ספציפיים (דווקא מכיוונו של חנן בן ארי) אבל עם השנים הז'אנר תפס תאוצה וכבש אפילו את הרדיו עם להיט שטח חסר תקדים: "לרוץ אחריך". את השיר כתב והלחין יאיר אלייצור, שאחראי על עוד כמה להיטי יוטיוב. אלייצור הוא חוזר בתשובה בעצמו ולומד בישיבה של הרב שלום ארוש.

אלייצור

אלייצור. תלמיד של הרב שלום ארוש | צילום: שי פרנקו

תלמיד אחר בישיבה הוא אסף הרוש, גם כן חוזר בתשובה, עם מסרים מעודנים יותר אך מוטיבציה דומה. הרוש קרוב ברוחו לישי ריבו, ובתחילת הדרך עבד עם המפיק מאור שושן. הלהיט הגדול ביותר של הרוש הוא "בסוף יהיה טוב", ולצד שירים מקומיים יותר הוא מצליח לגעת בכל מיני סוגי קהלים.

האגף החילוני: נתן גושן, אמיר דדון, עידן חביב

אחד השירים שמסמלים יותר מכל את הפופ האמוני הוא השיר "נחכה לך" של נתן גושן וישי ריבו שיצא בשנת תשע"ט. השיר הזה היה הטריגר לטור העצבני של גל אוחובסקי, והוא מסמל את השלב השני בפופ האמוני בו זמרים מחוץ לסקאלה שילבו מוטיבים מהסוגה בשיריהם. עידן חביב זכה בשיר השנה עם המילים של עקיבא "את מכינה את השבת ומתפללת" ואמיר דדון הוא אורח קבע בהופעותיו של ישי ריבו. אמנם קשה לקרוא לנתן גושן חילוני, אך העשייה המוזיקלית הקודמת שלו בהחלט מצדיקה את הכותרת הזו.

ישי ריבו ונתן גושן

ישי ריבו ונתן גושן. עיצבנו את גל אוחובסקי | צילום: סלי בן אריה

האגף החרדי: נותי ליברמן, שמואל, דוד בן ארזה

הפופ האמוני השפיע גם על צעירי החרדים, שראו כי טוב. אמנם זה לקח זמן, אבל זמרים צעירים הבינו שהם לא חייבים לפנות רק לצעירי המגזר הספיציפי שלהם. התופעה הטרייה והמפתיעה ביותר הוא הזמר נותי ליברמן, חסיד ברסלב, שעם רשימת קרדיטים חפה מחילונים הצליח לכבוש את גלגלצ עם שירו "ים של דמעות". הזמר שמואל, שאמנם גדל בערוגות הציונות הדתית אך נתפס כחרדי, שבאיטיות כובש לבבות והזמר דוד בן ארזה שמשתף פעולה עם אנשי מוזיקה מהעולם החילוני.

נותי ליברמן, בשורה משמחת

נותי ליברמן. הכוכב הגדול הבא? | צילום: יח"צ

אמא אם הייתי - חנן בן ארי עם ישי ריבו, נתן גושן ועידן עמדי