אדון הסליחות: ביצוע חדש של עידן עמדי

הדיסק השישי של פרויקט "צמאה" נרקם עם הביצוע המרגש של הזמר עידן עמדי לפיוט "אדון הסליחות", והפעם בגרסת יהודי גאורגיה שאומץ על ידי חסידות חב"ד. האזינו

חדשות כיפה חדשות כיפה 15/09/20 13:00 כו באלול התשפ

אדון הסליחות: ביצוע חדש של עידן עמדי
הסינגל החדש של עידן עמדי וצמאה, צילום: צילום מסך

 

סינגל חדש לעידן עמדי והפעם כחלק מהדיסק השישי של פרויקט "צמאה", אשר מביא פיוטים וניגונים מחצר חסידות חב"ד לקדמת הבמה, עם עיבודים וביצועים מודרניים. עמדי, לו זה ביצוע ראשון בפרויקט, נבחר לשיר את הפיוט המוכר "אדון הסליחות", רק בגרסה המקובלת של יהודי גאורגיה, שאומצה על ידי הרבי מליובאוויטש וחסידות חב"ד. בשונה מהנוסח המוכר, בנוסח זה, הפזמון הוא "מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא? זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ".

 

ברקע לביצוע של עמדי נכתב כי "הגרסה הזאת משתלבת יפה עם תפיסת החסידות, המדגישה את ההתבוננות בגדולת הבורא ואת הכמיהה לדבוק בו ולהיכלל באורו האין-סופי. פחות לדבר על חטאינו ועל השפל שאליו האדם עלול להידרדר, ויותר להפנות את המבט אל גודלו וטובו של הבורא ואל ההתעלות הרוחנית שאליה ראוי לחתור. וכך הפזמון הוא שיר הלל לגדולת הבורא. "זה א-לי ואנווהו" נושא עמו שני פירושים – האחד, במשמעות של נוי ויופי, היינו שהאדם מצהיר על רצונו ליפות את הקדושה האלוקית כפי כוחו. הפירוש השני הוא במובן של אחדות ודבקות – 'אנווהו' כאילו מורכב מהמילים 'אני והוא', היינו שהאדם והבורא נהפכים למציאות אחת, מתוך התאחדות בין האדם לבין הבורא". 

מילות השיר:

אֲדוֹן הַסְּלִיחוֹת / בּוֹחֵן לְבָבוֹת גּוֹלֶה עֲמוּקוֹת / דּוֹבֵר צְדָקוֹת מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא? זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ.
הָדוּר בְּנִפְלָאוֹת / וָתִיק בְּנֶחָמוֹת זוֹכֵר בְּרִית אָבוֹת / חוֹקֵר כְּלָיוֹת מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא? זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ.
טוֹב וּמֵטִיב לַבְּרִיּוֹת / יוֹדֵעַ כָּל נִסְתָּרוֹת כּוֹבֵשׁ עֲוֹנוֹת / לוֹבֵשׁ צְדָקוֹת מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא? זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ. מָלֵא זְכֻיוֹת / נוֹרָא תְהִלּוֹת סוֹלֵחַ עֲוֹנוֹת / עוֹנֶה בְּעֵת צָרוֹת מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא? זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ.
פּוֹעֵל יְשׁוּעוֹת / צוֹפֶה עֲתִידוֹת קוֹרֵא הַדּוֹרוֹת / רוֹכֵב עֲרָבוֹת שׁוֹמֵעַ תְּפִלּוֹת / תְּמִים דֵּעוֹת מִי הוּא זֶה וְאֵי זֶה הוּא? זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ.