אהרן רזאל - האיש בקצה המנהרה

מבקר המוזיקה היהודית, נתנאל לייפר, בטור על אלבומו החדש והעשירי של אחד היוצרים הפורים והמבריקים במוזיקה היהודית, אהרן רזאל

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 22/06/15 00:18 ה בתמוז התשעה

אהרן רזאל - האיש בקצה המנהרה
יח"צ, צילום: יח"צ

לפני כ-16 שנה ועשרה אלבומים שמעתי לראשונה את "צא מן התיבה", להיט פאנק של יוצר חדש ואלמוני בשם אהרן רזאל שפשוט הטריף לי את המערכת. באותם ימים של לידתה של המוזיקה היהודית המקורית כפי שאנו מכירים אותה כיום היה רזאל "עוף משונה" שבתחנות הרדיו הדתיות לא ידעו בדיוק כיצד לאכול. מאז הספיק רזאל להוציא עשרות להיטים לכבוש את מצעדי ההשמעה ולהופיע מעל כל במה אפשרית כשבשנים האחרונות עם פריחת המוזיקה היהודית המקורית הוא זוכה לבמה לה הוא ראוי גם בכלי התקשורת שאינם משתייכים למגזר הדתי.

רזאל התחיל את הקריירה עם מכנסי שרוואל לבנים וכיפת ענק רקומה ופסוקים מהתורה כמעט בלי מילים משלו, אך מאז הוא לא מפסיק לחדש ולהתפתח, לעולם לא עומד במקום יותר מאלבום אחד. הוא אחד היוצרים היותר פורים ומעניינים במוזיקה היהודית, לחניו ומילותיו הציוריות והיפיפיות לעולם לא מאכזבים וכובשים את לב המאזינים פעם אחר פעם.

אהרן רזאל הוא האמן היחיד שאני יכול לומר באופן מוחלט שאלבום שלו לעולם אינו מאכזב ולא משנה כמה ביקורת תהיה לי עליו. היכולת של אהרן לשנות ולהתפתח יוצרת תמיד הפתעות חדשות, שתמיד נשמעות כמו משהו חדש, אך תמיד גם נשמעים כמו אהרן רזאל שאי אפשר לפספס אותו.

באלבומו החדש 'האיש בקצה המנהרה' החליט רזאל ליצור ולהציג רובד אחר מאשר הציג באלבומו הקודם והמצליח במיוחד "קבעתי", הפעם בחר רזאל ללכת על הפן האישי והרגוע יותר כשהוא מותיר שירים סוערים יותר שאף יצאו כסינגלים ('כל הרוחות שבעולם') מחוץ לאלבום.

האלבום החדש שהופק מוזיקלית על ידי רזאל ואבי טל, מורכב כולו (חוץ משני שירים) משירים מקוריים של אהרן כפי שהיו כל אלבומיו האחרונים אך הפעם הפתיע רזאל כשבחר לבצע באופן חריג שיר של ר' שלמה קרליבך (והשב) באלבומו. שיר נוסף שהוא אינו לחן של רזאל הוא ביצוע מרטיט של אהרן יחד עם אחיו יונתן לפיוט הסליחות המרגש 'מחי ומסי' בלחן המסורתי ובעיבוד ייחודי שתפס את אוזניי עם צלילי הקמנצ'ה הקסומים של יגל הרוש.

האלבום באופן כללי מושפע מאד מרוחו של קרליבך מלבד השיר 'והשב' מבצע אהרן 'שיחת לילה עם ר' שלמה' רצועה בה הוא מספר ומדבר עם קרליבך על פריחתו לאחר לכתו. רזאל בחר לבצע את הרצועה גם בשפה האנגלית בסיומו של האלבום. שיר נוסף הקשור בקרליבך הוא 'הא לחמא עניא' שיר פולק נעים במיוחד אותו הלחין רזאל על פי מילותיו ורעיונותיו של קרליבך. רזאל הוציא בעבר שני אלבומים של שיריו של הרבי המרקד (ובכל זאת, כשושנה) שהיה אחד מהדמויות החשובות שהשפיעו על הקריירה המפוארת של רזאל.

[embed]

]

המילים כהרגלו של רזאל ציוריות ומלאות מסרים של אהבה, אמונה ואופטימיות וניתן ליהנות אפילו רק מלקרוא אותן (מנוקדות להפליא) מתוך הספרון המהודר והמרהיב שמגיע עם האלבום, היפה ביותר שהדפיס רזאל עד היום. רזאל מוכיח שהוא אינו רק מלחין מוכשר במיוחד אלא גם "חוטא" בכתיבת שירה יפיפייה.

אהבתי במיוחד את 'הנה הסתו עבר' בסגנון הפולק-קאנטרי ואת 'הולך לבדי בשדה' הנוגה מעט אך מלא באמונה ותקווה.

שיר מעניין נוסף, הוא "אחי יש'ך אש?" שיר עמוק ומעורר מחשבה, העוסק ביחסים שלנו עם מבקשי העזרה והצדקה ומציב אותם גם כנותנים לנותן. רזאל בחר לשים באלבום שתי גרסאות שלו האחת שקטה ואילו השנייה רוקיסטית. באופן כללי אני סבור שהיה זה מיותר לשים שתי גרסאות של אותו השיר באלבום אחד ועוד בשני שירים (שיחת לילה עם ר' שלמה), אך עדיין מדובר ב-11 רצועות שונות שמספרות סיפור מעניין על עולמו הפנימי של רזאל וכאמור כהרגלו של רזאל אינן מאכזבות כלל וכלל.

למי שמפחד שרזאל הפך ליוצר שקט ורגוע אני ממליץ לו להמתין לאלבום הבא ואין לי שום ספק שרזאל יפתיע גם בו ויחשוף פן יצירתי נוסף של היוצר הכי מרתק וכנה במוזיקה היהודית המקורית ואני עומד מאחורי המשפט הזה. מומלץ בחום רב!

[embed]

]