למרות הרייטינג: זאת הזירה שבה ערוץ 13 מנצח את קשת 12

ליל המתקפה האיראנית שהוכיח את הניצחון הענק של קשת 12, הצטרפותו של ערוץ 14 לתכנים בכלא, התכנית המנצחת של רשת 13 וסיומה של "זהו זה" | סיכום שבוע בטלוויזיה הישראלית

תהילה שינובר תהילה שינובר, חדשות כיפה 18/04/24 17:14 י בניסן התשפד

למרות הרייטינג: זאת הזירה שבה ערוץ 13 מנצח את קשת 12
רותם ישראל ועומר ירדני, הצטרפו לטרנד, צילום: צילום מסך רשת 13

בשבוע החולף עברנו מתקפת טילים מאיראן ושרדנו את הלוק של דנה ויס, שני מקרים שמעידים על החוסן של מדינת ישראל. חוץ מצרות ביטחוניות, עניין שגרתי בארצנו, היו גם לא מעט התרחשויות טלוויזיוניות שכדאי להתעכב עליהן. הנה קצת ממה שקרה על המסך שלנו בשבוע האחרון.

משמרת הלילה של יונית לוי

אף אחד לא היה צריך מתקפה איראנית מעוררת אימה כדי לדעת שמהדורת חדשות 12 היא המהדורה המובילה בישראל - אפשר לראות זאת בבירור בנתוני הרייטינג המתפרסמים מדי בוקר - ובכל זאת, מה שקרה במוצאי השבת האחרון היה מפתיע אפילו בשביל הערוץ המצליח. בשעה 1:59 בלילה, השעה האחרונה בה נמדד הרייטינג, יונית לוי עמדה על 17.5% רייטינג. לשם ההשוואה, מהדורת חדשות 12 ששודרה אתמול בשעה הרגילה, השיגה נתון נמוך יותר - 16.6%.

הרייטינג הגבוה של ערוץ 12 מעיד על הרבה מעבר לניצחון מול רשת 13, ערוץ 14 וכאן 11, שהשיגו נתונים נמוכים משמעותית, אלא טומן מאחוריו משמעות אדירה. כשעם ישראל במצוקה - הוא פונה לערוץ 12. כשהמצב הביטחוני לא ברור והישראליים זקוקים לוודאות, למידע, להרגעה - הם רוצים לראות את הפנים של יונית לוי. וזה, על אף הכניסה המרגשת של מגי טביבי לרשימה היוקרתית של פורבס, שווה מכל הישג אחר.

יונית לוי, ליל המתקפה האיראנית

יונית לוי, ליל המתקפה האיראנית צילום: צילום מסך ערוץ 12

ערוץ 14 הגיע לכלא

ערוץ 14 קם במטרה לחולל שינוי. אחרי שנים של תקשורת ישראלית עם אידיאולוגיה שמאלנית, קם הערוץ הצעיר והבטיח בשורה חדשה. אפשר להתנגד לדרך, לא להתחבר לטאלנטים או להתלונן על חוסר מקצועיות, אבל אי אפשר להתכחש לזה שהערוץ מקיים את ההבטחה שלו לציבור. התכנים שתראו בערוץ 14 הם לא אלו שיופיעו ב-12 ו-13 - החל מהחומרים לכתבות החדשותיות ועד למרואיינים שמגיעים ל"הפטריוטים" ול"פתחי ושי".

השבוע ערוץ 14 עשה קפיצת מדרגה נוספת והגיע לבתי הסוהר בישראל. בשב"ס החליטו לעשות שינוי בערוצי הטלוויזיה שמשודרים לאסירים הפליליים בישראל, להסיר את ערוץ הספורט ולהוסיף את הערוץ המתחזק. בן גביר, השר לביטחון לאומי, התגאה בצעד שנעשה במשמרת שלו: "מורידים את הצנזורה הפוליטית מהאסירים במדינת ישראל", נאמר, "כעת הוסר החרם מעל ערוץ 14". גם אם הכלא הוא לא המיקום הכי נוצץ במדינת ישראל, מדובר באבן דרך משמעותית בדרך ללגיטימציה של הערוץ השנוי במחלוקת.

בן גביר

בן גביר מבסוט, צילום: Yonatan Sindel,Flash90

בוקר טוב, בוקר טוב

רשת 13 מפסידה לקשת 12 בכל רצועות השידור. תכניות הריאליטי של קשת מוצלחות יותר, התחקירים של "עובדה" מתעלים על אלו של "המקור" ומהדורות החדשות בהובלת יונית לוי עוקפות ברייטינג ובפופולריות בפער אדיר. אבל יש רצועת שידור אחת ש-13 הצליחו לפצח טוב יותר, גם אם זה עדיין לא מתבטא ברייטינג - תכניות הבוקר.

הנחת היסוד היא שהצופים לא דוהרים בהמוניהם לתכנית המשודרת בשעה שש בבוקר, והיא נכונה. ארבעת הערוצים מסתפקים בנתוני רייטינג בודדים לתכנית הפותחת את היום. ובכל זאת, ברשת 13 הבריקו עם מהלך מדהים והציבו במקום גאולה אבן סער את המגיש הכי כובש שלהם: עומר ירדני. זה כמעט לא משנה מה ירדני יגיד או יעשה, הנוכחות שלו באולפן היא בדיוק מה שהצופים צריכים בבוקר.

חצי שנה למלחמה ועדיין יש חטופים, נופלים ומפונים רבים, אבל אזרחי ישראל כבר מאסו בצפייה בחדשות מבוקר עד ערב. ברשת 13 הבינו שהגיע הזמן לפתוח את הבוקר בכיף ובקלילות, ודוגמה מעולה לכך היא הכתבה הקורעת מצחוק של פז רובינזון נתקע בשירותים, כשאחת נוספת כבר בדרך להיות ויראלית. השילוב בין ירדני, רותם ישראל הנפלאה ואייטמים מטומטמים לגמרי הוא כל מה שאנחנו רוצים כרגע - את החדשות תשאירו לשעה שמונה בערב.

תכנית הבוקר של רשת 13

תכנית הבוקר של רשת 13 צילום: צילום מסך

זהו זה, סוף סוף

אתנצל בפני הקוראים על הפאנץ' הבא: זהו זה, זהו זה יורדת מהמסך. תכנית הקומדיה הראשונה שחזרה לטלוויזיה מאז פרצה המלחמה הצליחה לעורר הרבה מאוד סערות בחצי השנה האחרונה - החל מהמערכון הפוגעני על גוש קטיף ועד הביקורת החריפה (והמוצדקת) של קלמן ליבסקינד. גם אם שמים את נתוני הרייטינג בצד, אפשר לקבוע באופן חד משמעי שהתכנית שהייתה פעם פופולרית ואהובה הפכה לתכנית תעמולה, והיא אפילו לא כל כך מצחיקה.

חמישיית הקומיקאים ניצלה את הבמה שלה בכאן 11 כדי לקטול את בנימין נתניהו (ענף הספורט הפופולרי במדינת ישראל), להגחיך את ציבור המתנחלים, לרדת על ערוץ 14 ולשנוא את כל מה שהוא, כנראה, לא הם. אני לא תומכת גדולה בצנזורה, שיכולה בקלות להרוס סאטירה טובה, אבל הגרסה המודרנית של "זהו זה" גרמה לי להתגעגע לפוליטיקלי קורקט - עולם שבו גם רגישות משחקת תפקיד בתסריט. הגיע הזמן לעדכן את התאגיד שמה שעבד בשנות ה-80 לא בהכרח יעבוד בשנת 2024.

חברי זהו זה |

חברי זהו זה, צילום: Avshalom Sassoni/Flash90