אום אל קנטיר – בית הכנסת העתיק ביותר בגולן

עודד פורת לוקח אתכם לבית הכנסת העתיק ביותר בגולן "גולת הכותרת היא הממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו בשרידי המקום, המרמזים על קהילה אמידה שבנתה בית כנסת מפואר". המלצה לטיול

חדשות כיפה עודד פורת 10/04/14 14:54 י בניסן התשעד

עם פרוס הפסח, הראשון לרגלים כמופיע במסכת ראש השנה, נאלצים אנו, עם ישראל השוכן בציון, לחפש חלופות לעליה לרגל לבית מקדשינו. לפיכך "נאלצים" המוני בית ישראל לצאת לנופש ולטיול באזורי הספר, בחיפוש אחרי חלופות הולמות בדמות "מקדשי מעט" הלא הם בתי כנסת, כפי שמופיע במסכת מגילה בדרשה על "ואהי להם מקדש מעט" (יחזקאל י"א,16). דורשים כי הכוונה לבתי כנסיות ובתי מדרשיות שבבל.

עם תנופת מחקר ארץ ישראל בשנים האחרונות, נחשפו ונחפרו בתי כנסת רבים רובם ככולם מתקופת המשנה והתלמוד, כלומר מהתקופה הרומית- ביזנטית, כפי שהיא נקראת בשפה הארכיאולוגית- היסטורית. מקובל לזהות היום כמאה בתי כנסת כאלו בכל ארץ ישראל. ריכוז בתי הכנסת נמצא באזורי הספר, רובם בצפון הארץ ומיעוטם במדבר יהודה ודרום הר חברון. עובדה זו נובעת מהעברת המרכז הרוחני יהודי בארץ ישראל לאחר מרד בר כוכבא מיהודה אל הגליל. עובדה זו משתקפת מהעתקת מושבה של הסנהדרין לערי הגליל.

(צילום: עודד פורת)

ברמת הגולן, שהיוותה חלק מחבל הגליל באותה התקופה, נמצאו כ-27 בתי כנסת מהתקופה האמורה, כלומר כרבע מכלל בתי הכנסת שנמצאו בארץ ישראל. הגדול, המפואר והמרשים שבהם, כפי שעולה מהמחקר עד כה, הוא בשרידי הכפר אום אל קנטיר שמשמעותו "אם הקשתות", על שם הקשתות היפהפיות של בית המעיין הסמוך לכפר.

בימינו בתחילה קראו למקום "קשתות רחבעם" על שמו של רחבעם זאבי, "גנדי", ז"ל, שמלבד היותו פוליטיקאי ואלוף בצה"ל, היה גם חובב חקר ארץ ישראל ובמסגרת זו תרגם את ספרו של סיר לורנס אוליפנט הראשון, שתיאר את המקום בסוף המאה ה-19. בתוקף תפקידו כשר תיירות קידם את פרויקט החפירה הארכיאולוגית במקום, אך ועדת השמות החליטה אחרת ואימצה את השם "עין קשתות".

(צילום: עודד פורת)

כך או אחרת, גולת הכותרת של המקום היא הממצאים הארכיאולוגיים שנמצאו בשרידי בית הכנסת, המרמזים על קהילה אמידה שבנתה בית כנסת מפואר בכל קנה מידה. הממצא החשוב והמעניין ביותר הינו ארון הקודש או "היכלית" בשמו המדעי, שנמצא כמעט בשלמותו מתחת להריסות בית הכנסת. בשרידי ההיכלית נמצאו עמודים מעוטרים בעיטורי אומן ונמצאו המדרגות שהובילו אל הבימה. מכאן יכלו ללמוד החוקרים כיצד נראה ארון הקודש בבתי הכנסת של אותה התקופה. בית הכנסת נחפר בשיטות טכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות התקדמות מהירה מאוד במחקר. המועצה האזורית גולן, שהיא יזם החפירה הארכיאולוגית, עומלת במרץ לשחזר את כלל בית הכנסת.

בימי חול המועד פסח הקרוב יתקיימו בבית הכנסת ובשרידי הכפר הדרכות ללא תשלום ע"י מדרשת הגולן.

(צילום: עודד פורת)

כמו כן, בסביבת הכפר נמצא נחל סמך, נחל לא ידוע בקרב המטיילים אך עשיר מאוד בפריחות אביביות. גם אליו תוציא המדרשה סיור מיוחד על תוואי שביל הגולן בימים ד' ו-ה' של חול המועד, בשעה 12:30. הסיור מיועד ליודעי לכת, שכן הוא אורך כ-4 שעות בתוואי לא קשה.

אין צורך ברישום מוקדם. לפרטים: 050-7473274