שאל את הרב

צדקה למישהי שנמצאת בחובות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 09/02/08 21:06 ג באדר א'

שאלה

שלום כבוד הרב,

לאחרונה שמעתי על בחורה שעובדת איתי השקועה בקשיים כלכליים ובחובות גדולים (כ-15000 ש"ח) ויש איום שיוציאו אותה מביתה, חשוב לציין כי היא בעלת משפחה ברוכת ילדים. אני עדיין רווקה, יש באפשרותי לשחרר חסכונות ולתת לה את הסכום כהלוואה (זהו סכום שחסכתי לזמן שבו תהיה לי בעז"ה משפחה משלי. מה דעת התורה במקרה כזה?

שבוע טוב,

תשובה

שלום לך,

יישר כח עצום וגדול על הרצון לתרום ולעזור. ממש ממש כיף לראות את הנכונות ואת המסירות.

באופן עקרוני,דעת התורה היא שמצוה להלוות למי שנזקק אבל לא חייבים לתת הלואה בלי משכון - כלומר אם אין בטחון שהכסף יחזור. כמובן, שמותר לתת הלואה גם בלי משכון, אבל אז צריכים להיות מוכנים נפשית שהכסף לא יחזור (במיוחד במצב כזה). במידה מסוימת זה גם תלוי בכמה כסף יש לך, ומהו עתידך הכלכלי, אבל אין בכך חובה.

לדברים האלו אני רוצה להוסיף משהו חשוב. צריך לדעת, שכמו שיש הבדל בין אם מסבירים משהו לילד קטן ובין אם מסבירים משהו לאדם מבוגר, כך באופן כללי, צריך מאד להזהר שלא לתת לאדם שפע שהוא לא יודע להסתדר איתו. ברוב המקרים, חובות נובעים בעיקר משימוש לא נכון בכסף, ולא ממחסור בכסף, וכך גם אם תביאי לה את הכסף, סביר להניח שזה יהיה רק פתרון זמני, ועוד כמה זמן היא תזדקק שוב לכסף. לכן, הפתרון האמיתי הוא לא רק לתת כסף, אלא לדאוג שהאדם יחלץ באמת מהמשבר אליו נקלע. זוהי גם המעלה הגדולה של הצדקה - לעזור לאדם להשתקם באופן כללי.

לכן, אני חושב שהכי כדאי שתתני לה קצת כסף עכשיו (נגיד שליש מהסכום), בתור עזרה ראשונה, ובקשר להמשך תפני אותה לארגון שעוסק בתחום שנקרא פעמונים ראי בלינק הזה: http://www.paamonim.com/hebrew/html/contact.php והם מתמחים בנתינת פתרון אמיתי לאלו בחובות. לאחר שהיא תיצור קשר עם הארגון והם יסייעו לה, תוכלי גם את ליצור קשר עם הנציג של הארגון שמטפל בה ותתיעצי איתו איך וכדאי לעזור לה, ואולי אז, כשתהיה תוכנית כלכלית מסודרת, הכסף שלך באמת יעזור ויועיל לה.

בהצלחה רבה, ויהי רצון שזכות הצדקה תעמוד לך למצוא את זיווגך בקלות ובמהירות

טוביה
tsbias@actcom.co.il

כתבות נוספות