שאל את הרב

מדוע אסור ללמוד תורה בט' באב?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/07/07 18:32 יז בתמוז התשסז

שאלה

בע"ה

האם מותר ללמוד תורה בי''ז בתמוז??

ואשמח גם לשמוע הסבר למה לא רצוי שנלמד תורה בט' באב..(אשמח להסבר יותר רחב מהפשט..)

תודה רבהה!! תזכו למצוות..

תשובה

שלום לך,

אמנם כבר עבר יום י"ז בתמוז אך התשובה לשאלתך היא שמותר ללמוד תורה ביום זה. רק בט' באב אסור (לא רק רצוי שלא) ללמוד תורה מכיון שיום זה הוא יום אבל לאומי. ביום זה אין לעסוק בדברים המשמחים את הלב ואין דבר יותר משמח את נשמתנו מהעיסוק בתורה שניתנה לנו מפי הבורא כמזון רוחני וכאויר לנשימה.

נאמר "פקודי ה' ישרים משמחי לב". התורה היא הגורמת ללב שמחה אמיתית ולא חיצונית. הסיבה לכך היא שהתורה קשורה בקשר עמוק למי שהסתכל בה וברא את העולם. התורה והקב"ה - חד הם. העוסק בתורה עוסק בהתגלות אלוקית בארץ ונעשה דבק בשכינה. היש שמחה גדולה מזו?

בט' באב אנו מחוייבים להזכיר לעצמנו את עומק הריחוק שנוצר בעקבות החורבן. לשכינה כביכול אין מקום בארץ. האבל על הבית שחרב הוא לא צער על ההיסטוריה בלבד אלא על המצב בהווה והחיסרון הגדול בו העולם כולו שרוי. ביום זה המבטא ביתר שאת את ההתרחקות של העולם מהאידאל שלו ומתכליתו, את הצער שלנו המשותף בצער השכינה, עלינו למעט בשמחה הבאה לבטא את הקשר של האדם והאנושות עם הבורא, שהרי זהו ההיפך הגמור מהמהלך שהתרחש בחורבן הנורא. משום כך איננו לומדים בט' באב אלא בדברים שאינם משמחים את הלב כמו אגדות החורבן, הלכות היום וכו'.

בתקוה שימים אלו יהפכו מימי אבל לימי שמחה בגאולה שלמה בקרוב!

איתי.
itaituch@gmail.com

כתבות נוספות