שאל את הרב

כשרות - החמרה ביחס לאחרים.

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/12/06 18:54 ד בטבת התשסז

שאלה

שלום שמי מנשה יש לי שאלה בנושא הכשרות, לי ולחברי היה ויכוח עליה... אז ככה::

אם אני עושה אירוע ואני מזמין לאירוע אוכל גלאט בשר גלאט או אכשר כל שהו שהוא אכשר שניתן לסמוך עליו במאה אחוז [בד"ץ מהדרין, וכו'ו] אלא מזמין אוכל בהכשר רגיל [רבנות או משו כזה]..

האם בכך שאני מזמין אוכל בהכשר רגיל ולא גלאט זה נחשב שאני מחטיא את הרבים בכך שהם אוכלים אוכל בהכשר רגיל ולא הכשר גלאט??? [כי מצד אחד יכול להיות חשש וכ'ו אבל מצד שני אוכל כשר אני יצאתי ידי חובה והזמנתי אוכל כשר אני לא חייב בגלאט]

תודה רבה!! וב"ה שנזכה כולנו לאכול את הקורבנות בירושלים במהרה!!!

תשובה

שלום וברכה,
ישר כח על הזהירות. אירועים זה זמן שמאוד צריך להיזהר כיוון שבמידה מסוימת אתה אחראי למה שאנשים אחרים אוכלים.
אני רוצה לנצל את השאלה כדי להוציא מטעות. יש נטייה לזלזל מאוד בהכשרים של רבנויות מקומויות.
א. זה לא נכון ביחס לכל הרבנויות. ישנם כאלו שהן הרבה יותר טובות מכמה בד"צים.
ב. גם שאר הרבנויות אינן נותנות הכשרים לטריפה חלילה, אלא מתחשבים ביותר קולות בהלכה. כלומר מי שאוכל אוכל בהכשר רבנות אוכל אוכל כשר לחלוטין רק שמסתמך על דעות יותר מקלות בהלכה.
בוודאי ראוי להקפיד כמה שיותר וככל שאנשים יקפידו יותר על כשרות מהודרת יוכלו הרבנויות להסתמך על פחות קולות. (אני כותב את זה כדי להוציא מהדעה שע"י אכילת אוכל בהכשר רבנות מחזקים את הרבנות. זה לא נכון! יש כאן עניין של היצע וביקוש. ככל שיהיה יותר ביקוש למוצרים עם כשרות מהודרת הרבנויות המקומיות יוכלו להעלות את רמת הדרישות שלהם מהמפעלים).
אם אתה מקפיד על כשרות מהודרת אז אשריך וטוב לך, אבל אינך נדרש להקפיד בשביל אנשים אחרים, כך שמעתי מרבותי. כמו כן בדרך כלל אנשים המקפידים על כשרות מהודרת יודעים שעליהם לברר באירועים איזו כשרות יש.
אמנם, נראה לי מסברא שלי, שאם אנשים יודעים שבדרך כלל אתה מקפיד על כשרות מהודרת כדאי להודיע שהאוכל באירוע אינו כזה, כיוון שאז יתכן ואנשים יניחו שהאוכל באירוע הוא ברמת כשרות שאתה משתמש בה בדרך כלל.
לגבי בשר לא חלק לספרדים - זה כבר קצת יותר מסובך כיוון שלספרדים אין לאכול בשר לא חלק (בשר לא חלק היא קולא של הרמ"א והמחבר לא קיבל אותה כלל) ולכן כדאי לשאול פוסק לגבי זה.
כל האמור לעיל מתיחס לכשרות מסודרת - כלומר רבנות או בד"צים מוכרים (אגודת ישראל, חתם סופר, העדה החרדית, שארית ישראל, בית יוסף, הרב מחפוד וכדו´). יש להיזהר מאוד מכשרויות מזויפות או כאלו שלא ניתן ליסמוך עליהם - ויש לא מעט כאלה... אם יש לך ספק יש רבנים באתר זה שמתמחים בתחומי כשרות ויוכלו לעזור לך בזה.

אם יש חלק מהתשובה שלא ברורה או אם יש לך שאלות נוספות אפשר לפנות אלי בשמחה לדוא"ל (אם כי שאלות בהלכה כדאי להפנות לפוסק...)
אריאל
Arielez1@gmail.com

כתבות נוספות