הורים נגד טיקטוק: תביעת ענק נגד היישומון הסיני

עמותה הולנדית המייצגת עשרות אלפי הורים, תובעת את יישומון שיתוף הווידאו הסיני ב-1.7 מיליארד דולר, בטענה שטיקטוק מפרה את פרטיות הילדים ללא אישורם

חדשות כיפה חדשות כיפה 13/06/21 08:46 ג בתמוז התשפא

הורים נגד טיקטוק: תביעת ענק נגד היישומון הסיני
צילום: shutterstock

עמותה ההולנדית המייצגת כ-64 אלף הורים מהולנד ומהאיחוד האירופי, מנהלת תביעה ייצוגית בסכום של 1.7 מיליארד דולר נגד יישומון שיתוף הוידאו הסיני - טיקטוק, כשההורים טוענים כי הרשת מפרה את פרטיות ילדיהם זאת ללא אישורם. 

ההורים מאשימים את החברה כי הפרת הפרטיות של הילדים מתבצעת על ידי איסוף נתונים מהסרטונים שהילדים מעלים ללא אישורם ומבלי לגלות את מהות השימוש בנתונים והיכן הם מאוחסנים. התביעה טוענת כי פרסומים מעבר לים דיווחו כי נתוני הסרטונים נשלחים לסין ומפרים את חוק הפרטיות של האיחוד האירופי.

ההורים שלוקחים חלק בתביעה יוכלו לזכות בעד -1,700 פאונד לכל ילד מתחת לגיל 13. בנוסף, העמותה עדכנה שסכום התביעה הכולל עשוי לעבור את ה-1.2 מיליארד פאונד השווים ל-1.7 מיליארד דולר. תביעה העמותה ההולדנית אינה התביעה הראשונה נגד היישומון הסיני. לפני כחודשיים תושבת בריטניה הגישה תביעה בשמם של 3.5 מיליון ילדים.

עו"ד דוהו לינדר, היועץ המשפטי של העמותה ההולנדית התייחס לתביעה הייצוגית: "אין להקל ראש בסכנה הנשקפת לילדים כתוצאה מהשימוש בטיקטוק ואין להעריך יותר מדי את הכוונות הטובות של טיקטוק. מדובר באפליקציה שנועדה לפרסומות ולאיסוף מידע".

טיקטוק כאמור הוא יישומון שיתוף וידאו בבעלות החברה הסינית ByteDance. הפלטפורמה משמשת ליצירת קטעי וידאו קצרים מסוגים שונים באורך 3 שניות עד דקה. טיקטוק היא הגרסה הבינלאומית של היישומון Douyin, שהושק בספטמבר 2016 בסין. בשנת 2017 היישום הושק עבור מערכות ההפעלה iOS ואנדרואיד במרבית השווקים מחוץ לסין. נכון ל-2021, ליישום יש יותר ממיליארד משתמשים ברחבי העולם כשהוא זמין ביותר מ-150 שווקים, וב-75 שפות.