נסיעת מבחן - יונדאי i10

הדור השלישי של יונדאי i10 מצטרף לקטגוריית הסופר מיני המצטמצמת, ומציע את אבזור הבטיחות העשיר בקטגוריה. אך השינוי העיקרי שלו – הוא תיבת ההילוכים הרובוטית החד-מצמדית שנרתמה לצמצום זיהום האוויר

חדשות כיפה מוטי שטרן 28/06/20 13:11 ו בתמוז התשפ

נסיעת מבחן - יונדאי i10
יונדאי i10, צילום: מוטי שטרן

לפני עשור, עם כניסתו לתוקף של "המס הירוק" זכתה קטגוריית המיני לפופולאריות רבה. האלטו של סוזוקי הייתה הראשונה שהציעה אפשרות "לקרוע את הניילונים" של מכונית חדשה תמורת כ- 60,000 ₪. ההצלחה לא איחרה לבוא, ובעקבותיה הצטרפו פג'ו 107, סיטרואן C1, טויוטה אייגו, פולקסוואגן אפ, סיאט מי, סקודה סיטיגו, שברןלט ספארק, רנו טווינגו, וקיה פיקנטו שהצטרפו לקטגוריית המיני המנומנמת שכללה בעיקר את פיאט פנדה והדור הראשון של יונדאי i10.

מתחילת העשור, כבשו הצמד i10 ופיקנטו את הנתח העיקרי של הקטגוריה בזכות האיכות הגבוהה והאבזור העשיר (יחסית) ששידר שמדובר ב"אוטו אמיתי" ובעיקר בזכות העובדה ששתיהן צוידו בתיבת 4 הילוכים פלנטארית שאמנם פגמה בצריכת הדלק אך תרמה לאיכות נסיעה גבוהה יותר. הדור השלישי של ה- i10 הושק לפני מספר חודשים מוצע עם מנוע בנזין יחיד בנפח 1.2 ליטר עם תיבת 5 הילוכים ידנית או אלקטרונית (רובוטית חד-מצמדית) בארבע גרסאות:

  • Instence ידנית – 69,900 ₪ 

  • Inspire אלקטרונית – 79,900 ₪

  • Premium אלקטרונית – 83,900 ₪

  • Supreme אלקטרונית – 83,990 ₪ (רכב המבחן)

אטוס ושלוש דורות i10 – מכוניות המיני של יונדאי בישראל

אטוס ושלוש דורות i10 – מכוניות המיני של יונדאי בישראלצילום: מוטי שטרן

 

צללית הדור הראשון (2009-2013) הצרה, הרבועה והגבוהה של ה-i10  הזכירה את האטוס שקדם לו (ונמכר פה בשנים 1998-2004), בדור השני (2014-2019) הפך העיצוב לעגלגל עם פרופורציות טובות יותר. בדור השלישי העיצוב פחות עגלגל והוא כולל זוויות וקימורים ההופכים אותו למוקפד יותר ובמידה מסוימת גם לבוגר יותר. יחידות התאורה המחדדות בחזית נמצאות בקומה מעל גריל שחור שבקצותיו תאורת LED ובכונסי האוויר שמצדיו משולבים פנסי ערפל.

גלגלי הרכב ממוקמים בקצוות הרכב (ותורמים למרווח הפנים) והם מוקפים בקשתות בולטות בצבע הרכב. קו החלונות נמוך ובקצה הדלת האחורית נשבר הקו ועולה כלפי מעלה. משולש שחור בו מוטבע שם הדגם בין הדלתות האחוריות לדלת תא המטע יוצר "גג צף" לרכבן. הדור החדש מציג גידול בממדים. בסיס הגלגלים קיבל תוספת של 4 ס"מ משמעותיים (242.5 ס"מ)ף לרוחב נוספו 2 ס"מ (168 ס"מ) והאורך הכולל קיבל תוספת של חצי ס"מ (367 ס"מ). 2 ס"מ קוצצו מגובה הרכב (148 ס"מ). השינוי בממדים משפר את הפרופורציות של הרכב ולוקח אותו לכיוון הסופר מיני. רכב המבחן ברמת האבזור Supreme בצביעה דו-גוונית כסף ושחור נראה טוב.

הממדים החדשים מקנים ל- i10 פרופורציות טובות

הממדים החדשים מקנים ל- i10 פרופורציות טובותצילום: מוטי שטרן

 

אחד הגורמים להצלחת יונדאי i10 בדורות הקודמים הוא תא הנוסעים, בניגוד למקובל בקטגוריה, לא תמצאו חלקי פח חשופים, חלונות צד ללא פתיחה וכדו'. במבט ראשון, נראה תא הנוסעים של ה-i10 מרשים בזכות שני הגוונים של הפלסטיק, הטקסטורה המיוחדת בצורת משושים מול הנוסע ובדיפונים, ריפוד המושבים הבהיר ובעיקר בגלל המולטימדיה המהווה המשך ללוח השעונים (ומזכירה את מרצדס A Class). הפלסטיקה איננה רכה כמקובל בקטגוריה ובסך הכל מתקבל תא נוסעים נעים ונאה. למרות הממדים הצנועים, המרווח במושבים הקדמיים מצוין וסביר בשורה השנייה. נפח תא המטען עומד על 252, סף הטעינה שלו גבוה ומשום מה המדף האחורי לא נפתח עם הדלת האחורית.

אבזור בטיחות עשיר בכל הגרסאות כולל התראת תחילת נסיעה של הרכב מלפנים, תא הנוסעים הדו-גווני נראה טוב

אבזור בטיחות עשיר בכל הגרסאות כולל התראת תחילת נסיעה של הרכב מלפנים, תא הנוסעים הדו-גווני נראה טובצילום: מוטי שטרן

 

אבזור הבטיחות הוא העשיר בקטגוריה בזכות תיקון אקטיבי של סטייה מנתיב, בנוסף, כולל אבזור הבטיחות (הזהה בכל הגרסאות) בלימת חירום אוטונומית, בקרת סטייה מנתיב, בקרת ערנות נהג, עמעום אורות אוטומטי, 6 כריות אוויר והתראה על תחילת נסיעה של הרכב שלפניכם (שכבר פגשנו באיוניק המחודשת).

בכל הגרסאות תמצאו מערכת מולטימדיה מקורית בגודל של 8 אינץ' עם אפשרות חיבורApple  CarPlay  ו Android Auto- עם שליטה מגלגל ההגה, 4 חלונות חשמל, נעילה מרכזית, אימובילייזר מקורי, גלגל הגה וידית הילוכים מעור ומנגנון כיבוי אורות אוטומטי. גרסת Inspire כוללת גם חלונות אחוריים כהים, בגרסת ה- Prime מתווספים חישוקי 15 אינץ' קלים ובגרסת ה- Supreme תקבלו חישוקי 16 אינץ', בקרת אקלים דיגיטלית, פנסי ערפל, תאורת יום מסוג LED ומראות וגג בצבע שחור או אדום.

המרווח בתא הנוסעים טוב במיוחד במושבים הקדמיים, האבזור טוב כבר בגרסת הכניסה

המרווח בתא הנוסעים טוב במיוחד במושבים הקדמיים, האבזור טוב כבר בגרסת הכניסהצילום: מוטי שטרן

 

יחידת ההנעה של ה- i10 חדשה וכוללת מנוע בנזין בנפח 1.2 ליטר המפיק 84 כ"ס ו- 12 קג"מ מומנט. הכוח מועבר לגלגלים באמצעות תיבת 5 הילוכים ידנית או אלקטרונית (רובוטית חד-מצמדית). המבחן מתייחס לתיבה האלקטרונית שמחליפה את תיבת ה-4 הילוכים הפלנטארית העתיקה והיא החלק המעניין ביותר במבחן.

רכבים עם תיבות הילוכים רובוטיות חד-מצמדיות לא זכו לאהדה רבה בארץ. הצורך לעמוד ביעדי פליטת המזהמים החדשים והנמוכים והשאיפה לשמור על מחיר זול לרכב – הכריחה את יונדאי לעבור לתיבה מסוג זה... כדי לנסות לעדן את אופי הפעולה של התיבה – בחרו ביונדאי לדחות את העברת ההילוך לשלב מאוחר יותר ולהפחית את המומנט בזמן ההחלפה. המחיר הוא תאוצה איטית שעומדת על 15.6 שניות מאפס למאה קמ"ש. עדיין, העברות ההילוכים מורגשות ומטלטלות את הרכב קלות והנהג מרגיש שיד נעלמה מורידה את הרגל מדוושת התאוצה. ה-i10 היא מכונית עירונית, וככזו תסתדר היטב בעיר ובפרבריה. מחוץ לעיר היא צוברת מהירות בצורה מרשימה (המלווה במחיר של רעש החודר לתא הנוסעים) כל עוד מדובר במישור.

בעליות, פעולת התיבה גוזלת כוח מהמנוע בצורה מוחשית ואפילו מורגש מחסור בכוח שניתן להתגבר עליו במעבר למצב ידני (במצב זה, מוצג בלוח השעונים ההילוך אליו מומלץ לעבור ולא ההילוך הנוכחי). אפרופו עליות, בהשתחלות לחניה צפופה (יתרון מובהק של ה- i10) במדרון – נזקקתי להסתייע בבלם היד כדי למנוע מהרכב להתדרדר לאחור. לתיבת ההילוכים אין מצב חניה (P) ותפעולה דורש הסתגלות. בנוסף לכך, ניתן להוציא את המפתח גם כשהידית איננה בניוטרל, טוב שלפחות יש התרעה על כך.

חוץ מנושא תיבת ההילוכים – ה- i10 הקטנה נותנת תחושה של נהיגה ברכב מקטגוריה גבוהה יותר. היא יציבה ונטועה היטב בכביש ומרגישה בטוחה לנהיגה. המעבר מתיבה פלנטארית לאלקטרונית (אתם כבר מבינים שזו רובוטית חד-מצמדית) משפר את צריכת הדלק שעמדה במבחן על  15 ק"מ לליטר. בעבר, איכות הנסיעה במכוניות מיני היתה נמוכה, נוחות הנסיעה ב- i10 לא רעה והתלונה העיקרית היא רעשי מנוע שחודרים לתא הנוסעים.

ה- i10 מציגה שיפור ניכר, התיבה טובה יחסית לסוגה אך פעולתה איננה רהוטה

ה- i10 מציגה שיפור ניכר, התיבה טובה יחסית לסוגה אך פעולתה איננה רהוטהצילום: מוטי שטרן

 

יונדאי i10 מציגה שיפור ניכר בבטיחות, בממדים, באבזור ובצריכת הדלק לעומת קודמתה. השיפור בצריכת הדלק מושג באמצעות המעבר לתיבת הילוכים אלקטרונית אשר מציגה שיפור לעומת תיבות מסוג זה, אך עדיין איננה רהוטה. עבור מי שעיקר נסיעותיו בעיר המישורית ופרבריה – מהווה ה- i10 פתרון התניידות לא רע (לאחר נסיעת מבחן ובדיקת אופי פעולת התיבה). עבור מי שמרבה לנסוע מחוץ לעיר – נראה שהגרסה הידנית תהווה בחירה לא רעה ונראה לי שאפילו מהנה.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן