אשראי במשבר הקורונה? חישבו שנית

כשהמצב הכלכלי לא ודאי, הנטיה הראשונה היא לפנות לבנקים ולחברות האשראי ולבקש הלוואה. אך האם זה הפתרון הנכון? בכלל לא בטוח

חדשות כיפה  גדליה גובר, בשיתוף עמותת מקימי 02/04/20 10:45 ח בניסן התשפ

אשראי במשבר הקורונה? חישבו שנית
כרטיסי אשראי, צילום: pixabay

למרות משבר הבריאות הימים הם ימים של קניות מרובות, השימוש בכרטיס האשראי או בצ'קים אינו בריא לכיס. הנייר והפלסטיק נותנים תחושה מזוייפת של כסף שאינו בנמצא באמת. לעומת זאת, כאשר משלמים בשטרות ובמטבעות ישנה תחושה של פרידה מכסף. אז איך בכל זאת אפשר להשתמש בכרטיס אשראי מבלי להגדיל את המינוס בבנק? 
 
להימנע משימוש בכרטיס אשראי
מומלץ להשתמש בכרטיס אשראי או בצ'קים אך ורק לתשלומים שוטפים בהוראות קבע. כמו כן, מומלץ להצטרף לשירותי האינטרנט של חברות האשראי ולבצע מעקב שבועי אחר החיובים השונים שלכם. כך תוכלו לתכנן את המשך ההוצאות המשפחתיות בהתאם לגובה החיוב הנצבר. 

לא לקנות בתשלומים
לקראת פסח עיקר הקניות מתרכז בקניית מזון לחג , וכידוע סעיף המזון הוא אחד הסעיפים המרכזיים בתקציב המשפחה. כלל ראשון - אל תקנו בתשלומים - כך מאבדים שליטה על ההוצאות.(זאת המלצה לא רק לפסח אלא לכל ימות השנה). במקום להמשיך ולשלם דבר שקנינו בעבר, כדאי לחסוך מראש וכשיגיע המועד להחליט על מה להוציא את הכסף. לכן חשוב להגיע לסופר עם רשימת קניות.
בסיום הקנייה, כדאי לשמור את החשבון, כך שבפעם הבאה תוכלו לחשב את עלות הקנייה ולקחת מראש כסף מזומן. כמו כן, מומלץ לבצע מעקב חודשי אחרי היקף קניות המזון ולתכנן מראש את ההוצאות החודשיות בהתאם לתקציב.

לא צריך יותר מכרטיס אחד
אין צורך להחזיק יותר מכרטיס אשראי אחד בארנק. האשליה של משחק תמרון בין הכרטיסים, אינה תורמת לכלכלה יציבה ומנוהלת של משק הבית. 
איך לשלם על הוצאות מחזוריות? 
הוצאות מחזוריות הן ההוצאות החודשיות שלנו - מסים, ארנונה, חשמל ועוד. מומלץ לשלם בתשלום אחד, מכיוון שבעוד חודש/יים תקבלו כבר את החשבון הבא. 

הצטרפות למועדון לקוחות עשויה להקטין את ההוצאות
בררו בחברת האשראי אם אתם זכאים להצטרף למועדון הלקוחות שלהם ללא תשלום חודשי. לעיתים קרובות, כחברי מועדון ניתן לקבל הנחות חודשיות אשר יכולות להקטין את ההוצאות המשפחתיות.  כמו כן, רצוי לעשות שימוש בנקודות שנצברו כהטבה או הנחה בחברת האשראי - זהו תחליף להוצאה החודשית כגון בילויים. היום יש כרטיסים חוץ בנקאיים של כמה בנקים שנותן כרטיס ללא עמלות בכלל וגם ללא אפשרות לצבירת נקודות.

צילום: יחצ

להעביר את הוראת הקבע לכרטיס האשראי
רצוי להעביר את הוראות הקבע מהבנק לכרטיס האשראי ובכך לחסוך את עמלת השורה בחשבון הבנק בתוך החבילה של שירותים שבעדה משלים את העמלה. דעו שבמקרה של מחלוקת עם הספק או נותן השירות בכרטיס אשראי, קיימות לנו הגנות צרכניות רבות יותר מאשר במקרה של הוראות קבע בבנק.

בדקו את החיובים
חשוב לבדוק את ההורדות של כרטיס האשראי - גם במסגרת המעקב השבועי באינטרנט אחרי החיובים וגם כשמגיע דף החשבון מחברת האשראי (באי מייל או בדואר). אין אחד שלא גילה טעות בחיוב. אם דף החשבון לא מגיע לביתכם בתוך 30 יום פנו לחברת האשראי ובקשו לקבל את דף החשבון לביתכם.

תשלום דחוי = עמלה נוספת
בעבור כל תשלום דחוי (ללא ריבית), אתם משלמים עמלה בשיעור משתנה. אם אתם לא במינוס או בחריגה ממסגרת האשראי מומלץ לשלם בתשלום אחד ולחסוך את העמלות השונות.

הימנעו מתשלומים בקרדיט
הריבית על התשלומים הינה הוצאה נוספת שלרוב לא נלקחת בחשבון וניתן לחסוך אותה. במקרה ואין לכם כרגע מספיק כסף לבצע את הרכישה, מומלץ לדחות את הרכישה למועד שבו תוכלו לבצע אותה ללא תשלום ריבית נוספת. חשוב לזכור שכרטיס האשראי הינו אמצעי תשלום ולא אמצעי מימון. 
 
לסיכום, יש לא מעט יתרונות בקנייה באמצעות כרטיס אשראי ,אבל מאידך גיסא , יש גם סכנות וסיכונים.  לזכור, שבקניית מזון בתשלומים אין תועלת בכלל משום שהיא קנייה מחזורית ובחודש הבא שוב תתבצע קנייה. מעקב אחרי הקניות לפחות פעם בשבוע דרך אתר האינטרנט, יכול למנוע חיוביים לא נכונים או חלילה שימוש זדוני ע"י גורם חיצוני. מאידך גיסא , יש יתרון בקניות "בתשלומים מראש". למה הכוונה? למשל קניית מזגן בקיץ, עדיף להפריש סכום כל חודש ולשמור אותו בצד, ובהגיע הזמן והסכום הרצוי, לגשת לקנייה במזומן ....וגם ניתן לזכות בהנחה ניכרת. כמובן לקניות גדולות חד פעמיות – ביטוח לרכב וכד' , ניתן לבצע דרך כרטיס האשראי משום שהיא אינה קנייה מחזורית . דבר אחרון לזכור לא לנהל יותר ממקסימום 3 מעגלי תשלומים בו זמנית.

 לתרומות לארגון מקימי

   
 הכותב הוא יועץ לכלכלת בית בעמותת מקימי – השער לכלכלה נבונה