מוצרי החלב שיעזרו לכם להוריד את לחץ הדם ולשמור על הלב בריא

העליה בשיעורי ההשמנה באוכלוסיה הביאה איתה מגפה רעה נוספת - יתר לחץ דם. בעשור האחרון נצפים יותר ויותר ילדים הסובלים מלחץ דם גבוה. כיצד תשמרו על עצמכם?

חדשות כיפה שרית עטיה דיאטנית קלינית 11/12/13 13:01 ח בטבת התשעד

לחץ הדם הוא הכוח שמפעיל נוזל הדם על דפנות העורקים בתוכם הוא זורם. יתר לחץ דם הוא מונח המתאר לחץ דם גבוה מהתקין לאורך זמן. מצער לגלות שעם העליה בשיעורי ההשמנה התופעה של יתר לחץ דם שכיחה יותר ויותר בחברה המודרנית במבוגרים, ובעשור האחרון נצפים יותר ויותר ילדים הסובלים ממנה. יתר לחץ דם הוא גורם סיכון עיקרי למחלה לב וכלי דם ושבץ ולמחלת כליות, לכן הפחתה בלחץ הדם גורמת לירידה בסיכון למחלות אלה.

מחקרים מדעיים רבים מצביעים על יכולת ההשפעה שלנו על לחץ הדם ועל חשיבות ויעילות דיאטה מאוזנת ומתאימה בשילוב עם אורח חיים פעיל כאסטרטגיה לטיפול ביתר לחץ דם ובמניעתו. במחקרים רבים הדגש הוא על הכללת מזונות מסוימים בתפריט כמו מוצרי חלב דלי שומן .בנוסף לתפקידם החשוב לבריאות העצמות, מוצרי החלב נחקרים בהרחבה ב- 20 השנים האחרונות ביכולת החזקה שלהם להוריד את לחץ הדם.

מה אנו למדים מספרות המדעית?

החשיבות של מוצרי החלב והרכיבים התזונתיים המצויים בהם במניעה וטיפול ביתר לחץ דם קיבלה תשומת לב רחבה מאז מחקר הדגל הנקרא DASH, (Dietary Approaches to Stop Hypertension).

במחקר DASH נמצא כי הוספת 3 מנות של מוצרי חלב ביום לדיאטה עשירה בפירות וירקות גרמה לירידה גדולה יותר בלחץ דם, בהשוואה לדיאטה עשירה בפירות וירקות בלבד, גם בקרב אנשים עם לחץ דם תקין וגם בקרב אנשים עם יתר לחץ דם וכי השפעת הדיאטה דומה לזו של חלק מהתרופות לטיפול ביתר לחץ דם.

מחקר DASH, שנערך על ידי משרד הבריאות האמריקני כלל כ 460 נבדקים, שחולקו לשלוש קבוצות. כל אחת מהקבוצות קיבלה דיאטה שונה, שנמשכה 8 שבועות:

1. תזונה משולבת (DASH) - עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב דל שומן, עשירה בסידן, אשלגן ומגנזיום.

2. תזונה צמחונית - עשירה בפירות וירקות. עשירה באשלגן ומגנזיום ודלה בסידן. ההבדל בין קבוצה זו לקבוצה הראשונה היו מוצרי החלב .

3. תזונה אמריקנית טיפוסית(קבוצת בקורת) - עשירה בשומן ושומן רווי ודלה בסיבים, סידן, אשלגן ומגנזיום

כל הדיאטות היו שוות מבחינת צריכת הנתרן, האלכוהול והקפאין והן תוכננו כך שהמשתתפים לא ירדו במשקל. כמו כן, מידת הפעילות הגופנית הייתה דומה בין 3 הקבוצות. כאמור, הירידה הגבוהה ביותר בלחץ הדם התרחשה בקבוצה הראשונה זו ששמרה על דיאטת DASH.הדיאטה הייתה יעילה ביותר בקרב אנשים עם יתר לחץ דם. במחקר המשך נמצא כי דיאטת DASH יחד עם הפחתה בכמות המלח הייתה יעילה עוד יותר בהורדת לחץ הדם מאשר דיאטת DASH לבדה.

במחקרים נוספים נמצא כי דיאטת DASH גורמת גם לירידה של סך הכולסטרול וכולסטרול-LDL ("הרע") באופן בלתי תלוי לירידה בלחץ הדם, וכי שמירה עליה קשורה בסיכון נמוך לחלות במחלות לב ושבץ. בהתאם לכך, ההנחיות האחרונות למניעה ולטיפול ביתר לחץ דם של ארגון הלב האמריקני, כמו גם של ארגוני בריאות נוספים ברחבי העולם, כוללות המלצה לאכילה של לפחות שלוש מנות של מוצרי חלב דלי שומן ביום. בארץ וועדת מומחים מהחוג לאפידמיולוגיה ומניעה קרדיווסקולרית (מטעם האיגוד הקרדיולוגי בישראל) ומעמותת עתיד (עמותת התזונאים והדיאטנים בישראל) סיכמה את המידע הרפואי הקיים וגיבשה המלצות תזונתיות למניעת תחלואה קרדיווסקולרית שפורסמו ב2011 .

מתוך המלצות הוועדה: "דיאטת DASH מומלצת למניעת יתר לחץ דם, להפחתה בלחץ הדם ולשמירה על תזונה בריאה. מומלץ לשלב מוצרי חלב (רצוי דלי שומן ) וללא סוכר מוסף כחלק מתזונה מאוזנת".

בהתיחסותם למוצרי החלב הסיקו חברי הועדה- "צריכת מוצרי חלב דלי שומן מפחיתה את לחץ הדם וקיים קשר אפידמיולוגי בין צריכת מוצרי חלב להפחתת אירועים קרדיווסקולריים, תסמונת מטאבולית וסוכרת". המחקר בתחום החשוב הזה נמשך, וגם בשנה האחרונה פורסמו מספר מחקרים חדשים שבדקו את הקשר והראו את היעילות של צריכת מוצרי חלב במניעה וטיפול ביתר לחץ דם בקבוצות אוכלוסייה שונות - נשים, אנשים מבוגרים ומתבגרים.

איך נלחמים מוצרי החלב בלחץ דם?

ההסבר הביולוגי לכך יכול להיות תכולת הסידן הגבוהה שבמוצרי החלב ויתכן שגם תכולת האשלגן, המגנזיום ופפטידים פעילים בחלב. חלב ומוצריו מספקים לגוף מספר רכיבי תזונה חיוניים כמו סידן, אשלגן, מגנזיום, זרחן, ויטמין D וחלבון מלא ואיכותי. מחקרים רבים קושרים צריכת רכיבים אלו ולחץ דם תקין. על פי הידע הקיים ממחקרים רבים, הסידן משפיע על לחץ הדם לטובה בשל מעורבותו בהפחתת הפעילות של מערכת הרנין-אנג'יוטנסין, שיפור מאזן האשלגן-נתרן ועיכוב התכווצות השריר החלק בכלי הדם.

שילוב משולש של מינרלים הנמצאים בחלב: סידן-אשלגן-מגנזיום משחק תפקיד חשוב במלחמה על לחץ הדם. דיאטת ה DASH עשירה בשלושת המינרלים האלו. אשלגן ומגנזיום המצויים בחלב עוזרים בהורדת לחץ הדם, וכך גם חלבוני החלב, במיוחד חלבונים קצרים הנקראים פפטידים. במחקרים נמצא, כי מוצרי חלב יעילים יותר מאשר תוספי סידן בהפחתת לחץ הדם. ההסבר לכך הוא שבחלב קיימים מרכיבים אחרים שפועלים יחד עם הסידן להורדת לחץ הדם.

לסיכום, אכילה של לפחות 3 מנות של מוצרי חלב ביום יכולה לעזור במניעה ובטיפול ביתר לחץ דם. זאת מעבר ליתרונות הנוספים שיש למוצרי החלב בשיפור התזונה הכללית ובמניעת אוסטיאופורוזיס, מחלות לב וסוכרת מסוג 2.